11.7.2018

Le Mans Classic: Värikkäitä kilpa-autoja, upeita yksityiskohtia, valtavasti väkeä ja menestyksekäs suomalais-Cadillac

Le Mans Classic

135 000 katsojaa, 700 kilpa-autoa, yli 1 000 kuljettajaa, ja radan varrella 8 500 harrasteautoa 200 kerholta ja 60 automerkiltä. Le Mans Classicia on vaikea pukea sanoiksi, joten aloitetaan numeroilla ja kuvilla.

Le Mans Classic
Varikko hengittää läpi koko perjantai-aamusta sunnuntai-iltapäivään kestävän tapahtuman. Autot tulevat ja menevät, toisia tankataan, osaa korjataan. Tunnelma on samanaikaisesti iloista juhlaa ja vakavaa kilpailua.
Le Mans Classic
Porsche 550 tankkauksessa.
Le Mans Classic
LOLA T70 Mk III B vuodelta 1969 saamassa lisäjäähdytystä lehtipuhaltimelta.
Le Mans Classic
BMW 3.5 CSL vuodelta 1972 syöksemässä liekkiä Indianapolis-mutkassa.
Le Mans Classic
Audi R8 LMP vuodelta 2000.
Le Mans Classic
Sivupakoputken jättämää nokea C-ryhmän Toyota 85C:n (1985) kyljessä.
Le Mans Classic
Lola T70 Mk III B vuodelta 1969 ohittamassa Corvettea.
Le Mans Classic
Ford GT40 mk II vuodelta 1966 varikolla – eikä ensimmäistä kertaa, sillä juuri tämä yksilö katkaisi Ferrarin kuuden vuoden voittoputken vuonna 1966! Shelby-Americanin ajattamaa autoa ohjastivat tuolloin muuan Bruce McLaren ja Chris Amon.
Le Mans Classic
Le Mans Classic
Le Mans Classicissa kilpaillaan kuudessa ikäryhmässä: Grid 1 (1923–1939), Grid 2 (1949–1956), Grid 3 (1957–1961), Grid 4 (1962–1965), Grid 5 (1966–1971) ja Grid 6 (1972–1981). Kuvassa Gird 2:n tyylinäyte pääsuoralla.
Le Mans Classic
Klassikkoautojen lisäksi radalla nähtiin myös 1980-lukua hallinneet C-ryhmän kilpa-autot sekä 1990–2000-lukujen autot. Kuvassa Peugeot 908 HDi vuodelta 2011.
Le Mans Classic
Datsun 240Z vuodelta 1975 lähdössä varikolta.
Le Mans Classic
Grid 6:n lähtöhuumaa: keulalla vuoden 1974 Porsche 911 Carrera RSR 3.0, perässä vuotta uudempi 911 Turbo.
Le Mans Classic
Lola T600 vuodelta 1981 varikkokäynnillä.
Le Mans Classic
Ford GT40 mk II vuodelta 1966 auringonlaskussa.
Le Mans Classic
Valitsemalla oikean lipun, pääsee Le Mans Classicissa kävelemään varikon taka-alueella kilpailua odottavien tai radalle matkaavien autojen keskellä.
Le Mans Classic
Sotia edeltävän kaluston ilme vaihtelee huvittavista yrityksistä jylhiin ilmestyksiin: Mercedes-Benz SSK vuodelta 1928 kuuluu ehdottomasti jälkimmäisiin.
Le Mans Classic
Peugeot 905B Evo: 3,5-litrainen V10 tuottaa aivan käsittämättömän laulun. 650-hevosvoiman huipputehoon tarvitaan vaatimaton 12 500 1/min pyörintänopeus!
Le Mans Classic
Le Mans Classic
Corvetten pakoputkisto on nähnyt elämää...
Le Mans Classic
Sivupakoputkista iskevät liekit piristävät aina! Tässä Mercedes-Benz 300 SL:n tyylinäyte.
Le Mans Classic
BMW M1 Procar vuodelta 1979 varikolla.
Le Mans Classic
C-ryhmän loistoa: etualalla Porsche 962 vuodelta 91. Taustalla GKW 862 SP Porsche: Italiassa Porsche 956:n voimalinjan ympärille rakennettu kilpuri.
Le Mans Classic
BMW Motorsportin rivikuutosen imutorvet.
Le Mans Classic
70-vuotisjuhlaa viettävälle Porschelle oli varattu oma merkkilähtö: tarjolla oli noin 80 auton kirjo erilaisia 911-malleja, 904:ia, 356:ia, 906:ia ynnä muita.
Le Mans Classic
Jaguar D-Type vuodelta 1956 öisissä harjoituksissa. Le Mans Classicissa kukin kuudesta ikäryhmästä ajaa kolme lähtöä, joten kaikki pääsevät ajamaan päivällä ja yöllä.
Le Mans Classic
Turbiinikäyttöinen Howmet TX keräsi ympärilleen valtavan yleisön.
Le Mans Classic
Duckhams Ford vuodelta 1972 vetämässä vuosien 1966–1971 letkaa.
Le Mans Classic
BMW M1 Procar: 3,5-litraisen rivikuutosen 470 hevosvoimaa syntyvät 9 000 kierroksella minuutissa – sivutuotteena yksi koko tapahtuman upeimmista imuäänistä.
Le Mans Classic
Suomalaisen Jukka Huhdan Cadillac Series 61 Coupé sijoittui Grid 2:n kokonaiskilpailussa upeasti sijalle 33 yhteensä 72:n auton joukosta. Upea saavutus, sillä taakse jäi Jaguar C-Typen, Mercedes-Benz 300SL:n ja Aston Martin DB2/4:n kaltaisia autoja! Cadillacin tarinaan palaamme myöhemmin.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat