5.7.2018

Le Mans Classic: Ferrareita, Jaguareja, Aston Martineita – ja suomalainen Cadillac

Cadillac Le Mans

Le Mans Classic on Euroopan merkittävin klassikkoautojen kutsukilpailu. Tavallisesti sinne osallistutaan Jaguar D-Typen kaltaisilla erikoisuuksilla, mutta ensimmäistä kertaa tapahtumaan on kutsuttu auto myös Suomesta: vuoden 1950 Cadillac.

Aluksi näkymä on mitä tyypillisintä suomalaista autoharrastusta. Takapihan kahden auton talli on omistettu harrasteautolle, osille ja työkaluille. Valkosininen vuosimallin 1950 Cadillac Series 61 odottaa konepelti avattuna V8-moottoriaan, joka lepää itse tehdyllä kehdolla auton vieressä. Kytkin, vauhtipyörä ja muut osat ovat siististi lattialla odottamassa paikkaansa. Huoltoihin ja tarkastuksiin on erityinen syy: kohta tämä auto siirtyy Etelä-Suomesta Ranskaan Le Mansin kaupunkiin. Eikä nyt ole kyse turistimatkasta kruisailemaan Mulsannen pitkällä suoralla.

Cadillac Le Mans

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kutsuttuna paikalla

Jukka Huhdan Cadillac on ensimmäinen suomalaisauto, joka on kutsuttu ajamaan kilpaa Le Mans Classic -tapahtumaan. Parillisin vuosin järjestettävä Le Mans Classic juhlistaa 24 tunnin kestävyyskilpailun pitkää historiaa: kolmipäiväisen tapahtuman aikana radalla kisaa autoja kuudessa luokassa vuosilta 1923–1981.

Pääluokkien ympärillä rataa kiertävät lukuisat merkkikerhot, 80-luvun Le Mansia hallinneet C-ryhmän ohjukset ja muut harvinaisuudet. Käytännössä Huhdan itse autotallissaan rakentama Cadillac kilpailee yli 700 muun auton joukossa maailman ehkä maineikkaimmalla kilparadalla noin 120 000 katsojan edessä!

Cadillac – kilpa-autoko?

Kaikki alkoi vaihdelaatikosta. Huhta tarvitsi toiseen Cadillaciin manuaalivaihteistoa, mutta Yhdysvalloista löytyneen laatikon mukana tuli hieman muitakin osia, muun muassa yksi pahasti ruostunut auto. Syntyi idea kilpa-autosta.

Cadillac Le Mans

Ajatus ylellisyydestään tunnetusta Cadillacista radalla saattaa kuulostaa alkuun oudolta, mutta historia tukee ajatusta. Vuonna 1950 amerikkalainen yrittäjä ja moottoriurheilija Briggs Cunningham nimittäin ilmoitti Le Mansin 24 tunnin ajoihin kaksi Series 61 -mallin Cadillacia. Toinen näistä kantoi täysin uutta tuulitunnelissa kehitettyä koria, jonka varsin brutaalit muodot taipuivat ranskalaissuissa Le Monstre -lempinimeksi. Toinen auto on Jukka Huhdan Cadillacin esikuva, lähes vakiokuntoinen auto. Tämä auto sijoittuikin lopulta vuoden 1950 kilpailussa hienosti kymmenenneksi. Hetkesi hiekalle jumittunut Le Monstre seurasi heti perässä yhdentenätoista.

Kaksikko paikalla

Nyt Le Mans Classicissa nähdään vuoden 1950 näytelmän uusinta, sillä Huhdan rakentaman Cadillacin rinnalla kilpailee Le Monstrea kunnioittava replika. Amerikkalaisautot ajavat Le Mans Classicin kakkosryhmässä, jossa kilpailevat vuosimallien 1949–1956 autot. Käytännössä tämä tarkoittaa ajamista C- ja D-tyypin Jaguarien, Austin Healyjen, Aston Martin DB2:ien ja alkupään Porsche 356 -mallien kaltaisten autojen keskellä. Yhteensä kuuteen ikäryhmään jaetut autot ajavat kaikki kolme lähtöä niin, että kaikki pääsevät kokemaan Circuit de la Sarthen radan yöllä ja päivällä.

Cadillac Le Mans

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cadillac moottorin tähden

Cunningham valitsi autoikseen Cadillacit juuri moottorin tähden: alkuperäinen idea yhdistää Cadillacin uusi yläventtiili-V8 Fordin runkoon ei täyttänyt Le Mansin vaatimuksia, joten kilpailuun lähdettiin kokonaisilla Cadillaceilla.

5,4-litrainen V8 tuottaa vakiona noin 160 hevosvoiman huipputehon. Aikalaissäännöt kielsivät moottorien merkittävät sisäiset viritykset, mutta muuten säännöt olivat varsin vapaita. Huhdan Cadillacin esikuva sai kaksikurkkuisen kaasuttimen tilalle kaksi kaksoiskaasaria. Parannuksia tehtiin myös esimerkiksi jarrujen jäähdytykseen.

Cadillac Le Mans
Jukka Huhdan auto ei nauti vuoden 1950 vapaudesta: hyväksyttynä historic-kilpurina sitä rajaavat paljon tiukemmat säännöt. Esimerkiksi venttiilikoneiston hydrauliset nostajat rajaavat suurimman jatkuvan pyörintänopeuden 5 000 kierrokseen minuutissa, mikä yhdessä kolmivaihteisen manuaalin ja alkuperäisen perävälityksen kanssa rajoittavat jatkuvaa huippunopeutta. Turvakaaret, sammutusjärjestelmät ja istuin ovat toki vapautettu aikalaisrajoitteista, turvallisuudessa ei tehdä kompromisseja.

Cadillac Le Mans

Erikoisuus miljoona-autojen keskellä

Huhta lähtee Cadillacillaan Le Mansiin noin 30 historic-kilpailun kokemuksella. Niistä kertyneen opin ansiosta suuren ja raskaan auton tavat ovat tulleet tutuiksi. Vihdoin Huhta on löytänyt myös jarrukengät, jotka oikeasti kestävät painavan auton rasitukset.

Cadillac Le Mans
Cadillacilla ajoa Huhta kuvaileekin renkaiden, jarrujen ja massan hallinnaksi. Suuren ja raskaan Cadillacin ohjastaminen Jaguar D-Tyyppien kaltaisten puhtaiden kilpa-autojen keskellä lienee melkoinen näky – ja varmasti aivan mieletön kokemus.
Lisävärin – etenkin sinivalkoisen – tuominen lähtöruudukkoon on tietysti aina kunnioitettava teko. Cadillac onkin Suomessa palkittu useasti kilpailujen säväyttävimpänä autona. Todennäköisesti tyylikkään erottuva Cadillac kerännee laajasti huomiota myös miljoonien eurojen keräilyharvinaisuuksien keskellä.
Moottori seuraa Jukka Huhdan ja Cadillacin matkaa Le Mans Classicissa läpi viikonlopun. Pysyt matkassa mukana Moottori.fi:n lisäksi Instagramia ja Facebookia seuraamalla!

Cadillac Le Mans

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat