9.10.2022 Ajoneuvot Leasingyhtiö selvitti – kitka- ja nastarenkailla tapahtuu yhtä paljon liikennevahinkoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajotavalla on todennäköisesti suurempi merkitys kuin sillä, onko autossa kitka- vai nastarenkaat. Autoleasingyritys LeasePlan on selvittänyt, tapahtuuko kitka- vai nastarenkailla enemmän liikennevahinkoja.LeasePlanin selvityksen perusteella käy ilmi, ettei rengastyypillä juurikaan ole merkitystä liikenteessä tapahtuneiden vahinkojen määrään. Nastarenkaat ovat edelleen suosituin vaihtoehto työsuhdeautoissa, mutta yhä useampi valitsee uuteen autoonsa alle kitkarenkaat.LeasePlanillä käytiin läpi viime talvien leasingautojen vahinkotilastoja ja vertailtiin, löytyykö kitkarenkaiden ja nastarenkaiden väliltä selviä eroja talviajan vahingoissa. Talvikausi 2021–2022 toi kitkarenkailla varustettujen autojen vahinkotilastoon pienen suhteellisen nousun. Syy saattaa löytyä säästä, koska viime talvi oli aikaisempia vuosia pidempi – talvipäiviä kertyi kaikkiaan 105 kappaletta, kun edellisenä vuotena niitä oli vain 78.– Edellisenä talvena kitkarenkailla tapahtui noin 26 prosenttia vahingoista ja nastoilla noin 74 prosenttia. Viime vuonna luvut olivat noin 31 prosenttia ja 69 prosenttia. Vahinkojen määrät ovat kuitenkin olleet hyvin suhteessa rengastyypin yleisyyteen, kitkarenkailla ajettujen vahinkojen osuus kasvaa suurin piirtein samassa tahdissa kuin kitkarenkaitten osuus autokannassa kasvaa, sanoo Commercial Data Analyst Anton Holmström LeasePlanilta.LeasePlanin seuranta ajoittui talvikuukausille eli joulu–maaliskuille. Vahinkotilastoista poistettiin tuulilasivahingot, toisen osapuolen aiheuttamat vahingot sekä auton paikallaan ollessa tapahtuneet vauriot, kuten ilkivalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjotavalla suurin merkitysLeasePlanin tilastosta voikin päätellä, ettei rengastyypillä ole suoraa yhtäläisyyttä vahinkojen määrään. Tulos on yllättävänkin hyvin linjassa autojen määrän kanssa. LeasePlanilta todetaan, että ajo-olosuhteilla ja kelin mukaisella ajotyylillä, eli siis kuljettajalla, on eniten merkitystä turvallisessa ajossa.Peruserona kitka- ja nastarenkaiden välillä voi pitää sitä, että nastat pitävät edelleen paremmin jäisellä tiellä. Nastarenkailla jarrutusmatka on jäällä lyhyempi. Kaikilla muilla pinnoilla, mukaan lukien lumella, uusimmat pohjoisiin olosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat pärjäävät yhtä hyvin. Nastarenkaat koetaan kuljettajien mielessä siksi turvallisiksi, koska niissä on pitoa kaikilla keleillä. Kitkoilla ajavien onkin ennakoitava tilanteita kelin mukaan enemmän kuin nastoilla ajavien, vaikkakin ennakoimista tarvitaan molemmilla rengastyypeillä.Molemmilla renkailla vankat kannattajatLeasePlanilla on huomattu, että niin nastoilla kuin kitkoillakin on vannoutuneet kannattajansa ja esimerkiksi leasingkauden aikana harvoin vaihdetaan rengastyyppiä. Uusiin työsuhdeautoihin laitetaan alle kuitenkin aikaisempaa enemmän kitkarenkaita ja varsinkin sähköautoissa kitkat ovat yleinen valinta. Noin puolet kuljettajista valitsee sähköautoon kitkarenkaat. Pakettiautoihin valitaan edelleen lähes poikkeuksetta nastarenkaat.Tieliikennelain mukaan talvirenkaita tulee käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos ajokeli sitä edellyttää. Nastarenkaita ei saa käyttää enää maaliskuun jälkeen, jos keli ei sitä edellytä. Talvirenkaissa kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä. Autoilijan vastuulla on huolehtia, että renkaat ovat turvalliset ja keliin sopivat.Lähde: LeasePlan Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa