5.7.2017 Ajoneuvot Legendat elävät ikuisesti – Jarno Saarinen sai patsaan Turkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jarno Saarisen patsaan julkistusta saapui seuraamaan noin 3000 henkeä Turun Barkerinpuistoon. Ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen sai kotikaupunkiinsa Turkuun patsaan, jonka Turun kaupungille lahjoitti Italiassa toimiva Motoclub Jarno Saarinen -moottoripyöräkerho. Assisin kaupungissa Italiassa toimiva kerho pystytti vastaavaan patsaan kotikaupunkiinsa pari vuotta sitten, ja kopio patsaasta julkistettiin Turussa sunnuntaina heinäkuun toisena päivä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMestaruus ei tuonut patsastaSaarisen leski Soili Karme kertoi patsaan julkistustilaisuudessa, että Jarno ei saanut patsasta siksi että voitti ensimmäisenä suomalaisena ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden tai siksi että kuoli kilpailussa hallitsevana maailmanmestarina, vaan siksi että toi ratamoottoripyöräilyyn ajotyylin, jota kuljettajat yhä tänä päivänä käyttävät. Saarinen oppi jääratakilpailuissa ”roikkuvan” ajotyylin, jossa polvi hipoi maata. Hän siirsi ajotyylin asfalttiradoille, ja pian muut huomasivat sen vanhoja tyylejä nopeammaksi ja kopioivat samanlaisen ajotyylin itselleen.Jarno Saarinen oli paitsi aikansa nopein kuljettaja, myös muita sen ajan suomalaiskuskeja kielitaitoisempi. Lisäksi häntä pidettiin erittäin ammattitaitoisena pyöränrakentajana ja säätäjänä, määrätietoisena kilpailijana ja edustavana urheilijana, mutta samaan aikaan myös sosiaalisena ja muita kilpailijoita mielellään auttavana.Jopa sateisena arkipäivänä Saarisen patsas keräsi tasaisen jonon kuvaajia ja Jarnon kansaa poseeraavia ohikulkijoita.15-kertaista maailmanmestari Agostinia nopeampi1970-luvun alussa Saarinen löi käytännössä itse rakentamallaan ajokilla radalla italialaisten suuren suosikin Giacomo Agostinin. Koska Saarinen teki sen rehdisti ja pelkästään oman ammattitaitonsa ansiosta, ottivat italialaiset hänet vilpittömästi yhdeksi suosikikseen.Patsaan on veistänyt italialainen Elia Alunni Tullini, joka julkistustilaisuudessa kertoi olevansa sekä motoristi että suuri Jarno Saarisen fani. Tullini on kuulunut Jarno Saarinen Motoclubiin lapsesta lähtien, sillä hänen isänsä on yksi kerhon perustajajäsenistä.Ratamoottoripyöräilyn 250-kuutioisten maailmanmestaruuden Jarno Saarinen voitti vuonna 1972. Vuoden 1973 hän ajoi sekä 250- että 350-kuutioisten luokkia ja ehti voittaa kauden kuudesta ensimmäisestä kilpailulähdöstään peräti viisi. Monzan osakilpailussa Renzo Pasolini kaatui oikealle kaartuvassa Curva Grandessa radalla olleeseen öljyyn eikä hänen takanaan ajanut Saarinen pystynyt väistämään Pasolinin pyörää, ja lopulta Saarinen jäi kilpakumppanien yliajamaksi. Hän menehtyi 20. toukokuuta 1973.Soili Karme ja Jarno Saarinen ehtivät elää ja kiertää ratoja yhdessä 11 vuoden ajan. He olivat ratamoottoripyöräilyperheen erottamaton kaksikko, joka matkusti aina yhdessä ja muodosti käytännössä yksityistiimin, jossa Jarno Saarinen ajoi maailmanmestariksi. – Hän oli turvallinen kumppani, jonka kanssa oli hyvä elää, tiivisti Soile Karme 44 vuotta sitten menehtyneen miehensä ominaisuudet yhteen lauseeseen.Taustalla näkyvä Martinkirkon torni näkee nyt Saarisen hymyn.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa