5.7.2017 Ajoneuvot Legendat elävät ikuisesti – Jarno Saarinen sai patsaan Turkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jarno Saarisen patsaan julkistusta saapui seuraamaan noin 3000 henkeä Turun Barkerinpuistoon. Ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen sai kotikaupunkiinsa Turkuun patsaan, jonka Turun kaupungille lahjoitti Italiassa toimiva Motoclub Jarno Saarinen -moottoripyöräkerho. Assisin kaupungissa Italiassa toimiva kerho pystytti vastaavaan patsaan kotikaupunkiinsa pari vuotta sitten, ja kopio patsaasta julkistettiin Turussa sunnuntaina heinäkuun toisena päivä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mestaruus ei tuonut patsasta Saarisen leski Soili Karme kertoi patsaan julkistustilaisuudessa, että Jarno ei saanut patsasta siksi että voitti ensimmäisenä suomalaisena ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuden tai siksi että kuoli kilpailussa hallitsevana maailmanmestarina, vaan siksi että toi ratamoottoripyöräilyyn ajotyylin, jota kuljettajat yhä tänä päivänä käyttävät. Saarinen oppi jääratakilpailuissa ”roikkuvan” ajotyylin, jossa polvi hipoi maata. Hän siirsi ajotyylin asfalttiradoille, ja pian muut huomasivat sen vanhoja tyylejä nopeammaksi ja kopioivat samanlaisen ajotyylin itselleen. Jarno Saarinen oli paitsi aikansa nopein kuljettaja, myös muita sen ajan suomalaiskuskeja kielitaitoisempi. Lisäksi häntä pidettiin erittäin ammattitaitoisena pyöränrakentajana ja säätäjänä, määrätietoisena kilpailijana ja edustavana urheilijana, mutta samaan aikaan myös sosiaalisena ja muita kilpailijoita mielellään auttavana. Jopa sateisena arkipäivänä Saarisen patsas keräsi tasaisen jonon kuvaajia ja Jarnon kansaa poseeraavia ohikulkijoita. 15-kertaista maailmanmestari Agostinia nopeampi 1970-luvun alussa Saarinen löi käytännössä itse rakentamallaan ajokilla radalla italialaisten suuren suosikin Giacomo Agostinin. Koska Saarinen teki sen rehdisti ja pelkästään oman ammattitaitonsa ansiosta, ottivat italialaiset hänet vilpittömästi yhdeksi suosikikseen. Patsaan on veistänyt italialainen Elia Alunni Tullini, joka julkistustilaisuudessa kertoi olevansa sekä motoristi että suuri Jarno Saarisen fani. Tullini on kuulunut Jarno Saarinen Motoclubiin lapsesta lähtien, sillä hänen isänsä on yksi kerhon perustajajäsenistä. Ratamoottoripyöräilyn 250-kuutioisten maailmanmestaruuden Jarno Saarinen voitti vuonna 1972. Vuoden 1973 hän ajoi sekä 250- että 350-kuutioisten luokkia ja ehti voittaa kauden kuudesta ensimmäisestä kilpailulähdöstään peräti viisi. Monzan osakilpailussa Renzo Pasolini kaatui oikealle kaartuvassa Curva Grandessa radalla olleeseen öljyyn eikä hänen takanaan ajanut Saarinen pystynyt väistämään Pasolinin pyörää, ja lopulta Saarinen jäi kilpakumppanien yliajamaksi. Hän menehtyi 20. toukokuuta 1973. Soili Karme ja Jarno Saarinen ehtivät elää ja kiertää ratoja yhdessä 11 vuoden ajan. He olivat ratamoottoripyöräilyperheen erottamaton kaksikko, joka matkusti aina yhdessä ja muodosti käytännössä yksityistiimin, jossa Jarno Saarinen ajoi maailmanmestariksi. – Hän oli turvallinen kumppani, jonka kanssa oli hyvä elää, tiivisti Soile Karme 44 vuotta sitten menehtyneen miehensä ominaisuudet yhteen lauseeseen. Taustalla näkyvä Martinkirkon torni näkee nyt Saarisen hymyn. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?