16.6.2022

Lentomatkustaja! Helsinki-Vantaa yhden terminaalin käyttöön 21.6.

Helsinki-Vantaa Lentokenttä Lentoasema Uusi Terminaali 2021

Odotetusti liikkuminen Suomen vilkkaimmalla lentoasemalla selkeytyy, mutta voidaanko silti välttyä lomakauden jonottamiselta ja tuskastuttavilta ruuhkatunneilta?

Lentomatkustajien kannalta ihan pian koittaa historiallinen muutos, sillä Helsinki-Vantaan lentoasemalla siirrytään 21.6. yhden terminaalin käyttöön. Se tarkoittaa, että lentojen lähtöselvitykset, turvatarkastukset ja matkatavaroiden luovutukset siirtyvät yhden katon alle. Muutos on omiaan helpottamaan lentomatkustajien liikkumista lentoasemalla, uskotaan Finavialla.

– Edellisen kerran Helsinki-Vantaalla on toimittu yhdessä terminaalissa liki 40 vuotta sitten. Silloin käytössä oli vuonna 1969 avattu ja sittemmin vuonna 1983 laajennettu ensimmäinen varsinainen matkustajaterminaali, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta taustoittaa.

Ulla Lettijeff Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja ja Finavian johtoryhmän jäsen
Helsinki-Vantaan lentokentän lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff.

– Enää ei tarvitse miettiä, mistä terminaalista on lähdössä tai mihin saapumassa.

Alun perin Helsinki-Vantaan lentoasema on avattu 70 vuotta sitten Helsingin kesäolympialaisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää selkeyttä

Kun käytössä on yksi terminaali, liikkuminen lentoasemalla on aiempaa selkeämpää. Muutos helpottaa myös niitä, jotka tulevat vastaan tai saattavat matkustajia. Palvelut on keskitetty yhden katon alle, joten ne ovat aiempaa helpommin saavutettavissa.

Ruuhkatunteja odotettavissa

Yhden terminaalin uusista järjestelyistä huolimatta lentoasemalla voi tulla lomakauden alettu sellainen ihmispaljous, ettei tuskastuttavilta jonottamisilta voida välttyä.

Koronakurimuksen hellitettyä lentoasemalla on aivan vastikään – perjantaina 10.6. – koettu kautta aikain suurimmat hetkelliset matkustajamäärät. Kovimmat ruuhkat ajoittuivat tuolloin iltapäivän ja alkuillan tunneille. Ruuhkaa ja jonottamista oli etenkin turvatarkastuksessa.

Finavian kehitysjohtaja kertoi julkisuudessa, että ruuhkapiikit olivat suurempia kuin edellisenä ennätysvuonna 2019. Koronapandemia seurausta on ollut sekin, että turvatarkastuksen henkilöstömäärä ei ole toivotulla tasolla, ja sairauspoissaoloja on yhä.

Helsinki-Vantaa Lentokenttä Lentoasema Uusi Terminaali 2021

Suoraan pääoville, kiitos!

Yhden terminaalin käyttöönotto tarkoittaa sitäkin, että autolla ja taksilla voi siis pian ajaa suoraan pääovien eteen ja jättää matkustajat kyydistä. Juna-asemalta ja uudesta pysäköintihalli P1/P2:sta pääsee hissillä terminaaliin.

Myös muut pysäköintitalot ja vastaanottajien pikaparkki sijaitsevat vain parin minuutin kävelymatkan päässä terminaalin pääovista. Bussiasema ja pyöräparkki ovat aivan terminaalin ulko-ovien edustalla.

Terminaalit 1 ja 2 sekä niitä yhdistänyt kulkukäytävä poistuvat käytöstä. Vanhat lähtö- ja tuloaulat suljetaan ja muutetaan matkustaja- ja henkilöstötiloiksi.

Helsinki-Vantaa Lentokenttä Lentoasema Uusi Terminaali 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmista ensi vuonna

Lentoaseman monet toiminnot ja yleisötilat uudistanut savotta ei kuitenkaan ole ihan vielä valmis, vaikka lentoaseman kehitysohjelma on jo kestänyt liki 10 vuotta.

– Kehitysohjelmamme alkaa olla loppusuoralla. Valmista Helsinki-Vantaalla on ensi vuonna, jolloin käyttöön otetaan uusi matkatavaroiden luovutusaula. Työmaita näkyy eri puolilla terminaalia, sillä rakenteilla on vielä muutamia uusia palvelupisteitä, Lettijeff kertoo.

Uusia palveluita

Kevään ja alkukesän aikana Helsinki-Vantaalla on aloittanut lukuisia uusia palveluita kuten ympäri vuorokauden avoinna oleva Alepa, Moomin Shop sekä lounge-, kokous-, kampaamo- ja kauneuspalveluja tarjoava Plaza Premium Lounge. Hiljattain on avattu ravintolamaailma, jossa vaihtoehtoina ovat Lopez y Lopez, Pretty Boy Wingery, Levant, Bär Bar, TGM ja Richie’s Gourmet Hot Dogs. Uusia ovat myös Balmuirin ja Marimekon myymälät, jotka sijaitsevat porttialueella heti turvatarkastuksen jälkeen.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Finavia

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat