14.4.2021

Lexus perhostaa maalipintaa – tuloksena Structural Blue

lexus ls 500h – manganese dynamic

Structural Blue on ehkä näyttävin tuotos Lexuksen vahvasta panostuksesta maalipintaan. Sen syntytarinaan liittyy kokonainen perhossuku.

Syvänsininen Lexus Structural Blue on vuosien tuotekehittelyn tulos japanilaisvalmistajan tavoitellessa täydellistä maalipintaa. Väri ja muoto ovat kaksi ensimmäistä asiaa, jotka ihminen autosta havaitsee ja juuri siksi Lexus kokee maaliteknologian kehittelyn olevan äärimmäisen arvokasta.

Tämä on ilahduttava suuntaus, sillä kustannussäästöt ja ympäristöystävällisyys ovat olleet jo jonkin aikaa haasteena autonvalmistajille laadukkaan maalipinnan saamiseksi. Paikoitellen pahakin appelsiinipinta on hyväksytty aina asiakkaalle asti. Lisäksi ainakin BMW ja Tesla ovat ainakin hetkittäin painineet sellaisen perusasian kanssa kuin maali- tai lakkapinnan autossa kiinni pysymisen kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pitkä historia

Nykyään Lexus pitää omaa noin 30 henkilön laboratoriota, joka on keskittynyt yksinomaan maalipintaan. Se jatkaa työskentelyä alan ammattilaisten kanssa myös tulevaisuudessa. Esimerkkinä tästä toimii Kansai Paint ja Nippon Paint, joiden kanssa yhteistyö on ollut käynnissä yli 30 vuotta aina Lexus-brändin perustamisesta lähtien.

Lexus aloitti täydellisen metallihohtomaalin tavoittelua ensimmäisten merkittävien tulosten muodossa vuonna 2003. Tuolloin esiteltiin hopeansävyisen Cosmo Silver lippulaivana toimivaan LS-Lexukseen. Tämä oli askel perinteisestä metalliväristä enemmän puhdasta alumiinia muistuttavan kiillon suuntaan ja lopputulos saatiin aikaan hallitsemalla erityisen tarkasti maalin sekaan laitettujen alumiinikiteiden kokoa.

Tästä Lexus jatkoi useampan maalikerroksen suuntaan löydettyään yhdellä kerroksella saavutettavien tuloksien rajat. Sonic Titanium ja Sonic Silver olivat ensimmäiset tällä tavoin toteutetut maalipinnat, jotka tulivat tarjolle IS- ja GS-malleissa vuonna 2012. Tässä yksittäinen maalikerros oli ohuimmillaan vain 12 mikrometriä paksu, jotta alumiinikiteet saatiin mahdollisimman tasaiseksi kerrokseksi.

Manganese Lustre

Tästä teknologiasta kehittyi värisävy nimeltään Manganese Lustre, joka esiteltiin viidennen sukupolven LS Lexuksen mukana mallivuodelle 2018. Tässä oli ohut metallivärikerros yhdessä tummanharmaan värimassakerroksen kanssa. Edellä mainittu Lexuksen Sonic-teknologia kehittyi edelleen ja kiillekerros kuivui enää vain 4 mikrometrin paksuiseksi.

lexus ls 500h – lunar silver

Lunar Silver

Lexus LS päivittyi hiljattain ja samalla esiteltiin hopeansävy Lunar Silver, joka on valmistajalle hopeisen metallihohtovärin lippulaiva. Yksittäinen maalikerros on kutistettu nyt 2 mikrometrin paksuuteen, joka kuulostaa oikeastaan täysin uskomattomalta. Se vaatii käytännössä täydellisyyttä myös pohjatöiltä.

– Tämän saavuttamiseksi, olemme erityisen huolellisia jo alumiinin valinnassa ja kuinka se asetellaan oikein maalikerrokseen. Alumiini sijoitetaan maalipinnalle käytännössä kaasumaisena. Näin saavutetaan metallimainen heijastus, lähes peilimäinen kiilto sekä tasaisuus ja vahva kontrasti, kertoo Lexuksen edustaja.

lexus lc convertible – structural blue

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Structural Blue

Ehkä näyttävin suoritus lienee Lexuksen sininen Structural Blue, jolle kuvat tuskin tekevät oikeutta. Tähän tarinaan liittyy perhonen.

Taivaansiivet on täpläperhosiin kuuluva perhossuku, jonka joidenkin lajien koirasyksilöiden siivet ovat sinisen metallinhohtoisia. Väri ei synny varsinaisesti väriaineista vaan valon taittumisesta siipisuomuissa. Sinisen valon aallonpituudet heijastuvat poikkeuksellisen vahvasti siipien yläpinnasta takaisin katsojan silmään.

Juuri tätä samaa efektiä Lexus lähti tavoittelemaan maalipinnallaan. Tavallisesti sininen auton maalipinta heijastaa alle 50 prosenttia valosta sinisen valon näkyvinä aallonpituuksina, mutta Structural Blue pääsee paljon lähemmäksi täyttä 100 prosentin haamurajaa.

Ymmärrettävästi tämän maalipinnan aikaansaaminen vaatii hyvin erityisen prosessin. Vain kaksi autoa ehditään maalata yhden kokonaisen työpäivän aikana, ja osin siksi väri varattiin vain Lexus LC:n erikoismalliin. Sen nimi tosin oli varsin arvattava: Lexus LC Structural Blue Edition.

Kuvat ja lähde: Lexus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat