Ajoneuvot | Uutinen | 24.9.2020

Lexus LS lippulaivaan lisää mukavuutta – Takumi, Nishjin sekä Haku

Lexus LS lippulaivaan lupaillaan lisää mukavuutta nyt tapahtuneen uudistuksen myötä. Samalla selviää mitä tarkoittaa Takumi, Nishjin sekä Haku.

Jaa artikkeli

Lexus LS lippulaivaan luvataan lisää mukavuutta, vaikka lehdistökuvien malliversiomerkintänä lukee ”F Sport”. Merkki on siis nyt julkistanut uuden Euroopan lippulaivansa, joka kulkee kirjainparilla LS. Ymmärtääkseen paremmin mistä on kyse, suosittelemme lukemaan nyt myynnistä poistuvan version Lexus LS 500h -koeajon Moottorin verkosta.

Lexus LS

Uusi Lexus LS on aina uusien teknologioiden, varusteiden ja muotoilun näyteikkuna ja uutuusmallin esittelyn luontaisena jatkeena on mallin myynnin aloittaminen Euroopassa vielä tämän vuoden puolella. Pääpaino on ilahduttavasti mukavuudessa.

– Uuden LS-mallin suunnittelussa tähtäsimme poikkeuksellisen hiljaisuuden ja mukavuuden uuteen asteeseen, sillä mainitut ominaisuudet ovat olleet määrittäviä tekijöitä koko Lexuksen brändille aina ensimmäisestä LS-mallista lähtien, kuvailee Lexuksen johtaja Koji Sato.

Lexus LS

Lexus LS lippulaivaan lisämukavuutta

Uusimmassa versiossa Lexus LS lippulaivaan on kiinnitetty mukavuuden näkökulmasta erityistä huomiota. Tämä koskee muun muassa renkaita, mukautuvaa iskunvaimennusjärjestelmää (AVS), kallistuksenvakausta ja istuimien rakennetta.

Renkaiden osalta sivuseinämien jäykkyyttä on vähennetty, mutta run-flat -ominaisuudet säilytetty. AVS-jousitusjärjestelmän uudet solenoidit mahdollistavat iskunvaimennuksen nopeamman ja tarkemman toiminnan erilaisilla pinnoilla ajettaessa. Kallistuksenvakauksessa otetaan entistä tarkemmin huomioon dynaaminen painonsiirtymä korin kallistuessa minkä Lexus lupaa tarkoittavan muun muassa aiempaa tarkempaa ajettavuutta kaarteissa ja nopeissa käännöksissä.

Lexus LS

Istuimien osalta Lexus on muuttanut rakennetta uudella monikerrospehmusteella, joka tarkoittaa erityisen pehmeää päällipehmusteetta ja uudelleensijoitettuja saumauksia. Lopputuloksena valmistaja lupaa istuimien välittävän entistä vähemmän värinöitä, ollen erittäin mukavia ja pitävän istujan paikoillaan hyvinkin dynaamisissa ajotilanteissa.

Samalla Lexus kertoo voimalinjan kehittyneen aiempaakin sivistyneemmäksi ja sähkökäytön roolin kasvaneen. Kiihtyvyyden luvataan olevan aiempaakin lineaarisempaa helpottaen kaikkea kaupunkiajosta maanteiden ohituksiin. Samoin korkeajänniteakun voimavaroja kerrotaan käytettävän tehokkaammin, joka pienentää polttomoottorin rasituksen mukana myös sen synnyttämää melua.

Lexus LS

Takumi, Nishjin sekä Haku

Ulkonäkömuutokset ovat pieniä, mutta niitä on silti useita. Ylivoimaisesti huomattavin muutos on tapahtunut keulan ajovaloissa, jotka ovat nyt näkökannasta riippuen joko hillitymmin tyylikkäät tai tylsemmät. Myös etusäleikkö on saanut uuden pinnoitteen etupuskurin mentyä uusiksi. Puskurin ilmanottoaukot sijaitsevat aiempaa ulompana kulmissa, ja haluttaessa F Sport -varustetaso korostaa auton leveyttä vielä lisää.

Uuden Lunar Silver -ulkovärin kehittämiseksi valmistaja kertoo tehneensä useita innovatiivisia ratkaisuja, joiden luvataan kasvattavan maalipinnan kontrastia. Tämä ulkoväri yhdistyy saumattomasti uusiin Nishijin- ja Haku-sisädesigntyyleihin.

Valmistajan mukaan varsinainen maalipinta saadaan vain yhden mikrometrin paksuiseksi ultraääniteknologiaa hyödyntämällä, joka kieltämättä kuulostaa täysin uskomattomalta. Tavallisesti värikerroksen paksuus on noin 60 mikrometrin luokkaa, ja koko maalipinnan paksuus noin 100 mikrometriä.

Lexuksen mukaan ultraääniteknologialla maalin sisältämät alumiinipartikkelit pakkautuvat tiiviimmin ja yhdenmukaisemmin, jolloin lopputuloksena on virheetön maalipinta peilimäisellä kiillolla. Tämän mahdollistamiseksi myös pohjamaalin, pohjavärin ja lukuisten lakkakerrosten täytyy olla äärimmäisen tasaisia – jotain, johon kuulemma vain Lexuksen Takumi-mestarit pystyvät. Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää.

Lexus LS

Uudistunut LS esittelee maailmalle modernin tulkinnan kahdesta perinteisestä, vuosisatoja vanhasta, japanilaisesta käsityötaidosta. Nishijin- ja Haku-oviverhoilut luovat kiehtovan, orgaanisen kuvion, joka muistuttaa kuunvalossa väreilevää vedenpintaa. Toteutus ilmentää valmistajan mukaan taiteellista japanilaista tapaa yhdistää erilaisia materiaaleja ilmentämään luonnon kauneutta ja luonnetta.

Nishijin-tyylin juuret ovat japanilaiselle ylimystölle aikanaan kehitetyt materiaalitekniikat. Metallikalvo venytetään washi-paperin päälle ja leikataan ohuiksi nauhoiksi, joista kudottavan orgaanisen muodon hopeiset langat luovat väreilevien aaltojen maailman. Sen sijaan Haku-tyyli on yli 400 vuotta vanha käsityötaito, jossa metallikalvo ohennetaan yhden – kahden mikrometrin välille. Haku-pinnan hento kiilto kuvastaa kuunvaloa Nishijin-aaltojen yllä.

Lexus LS

Varusteita unohtamatta

Uudistuneen LS-mallin multimediajärjestelmä ja käyttöliittymä ovat kokeneet ison muutoksen, ja edellisen version Moottorin koeajossa kävikin ilmi tämän uudistuksen tarve. Uutta järjestelmää ohjataan 12,3-tuumaisen kosketusnäytön avulla. Järjestelmän osaamisalueeseen kuuluu myös Apple CarPlay ja Android Auto.

Kosketusnäytön toimintoihin on lisätty uusi viimeksi käytettyjen toimintojen pikanäppäin, joka mahdollistaa esimerkiksi istuinsäätöjen tai ohjauspyörän lämmityksen nopeamman käytön. Ohjauspyörässä olevat mediajärjestelmän käyttöpainikkeet on nyt sijoitettu uudelleen parempaa käytettävyyttä silmälläpitäen.

Lexus esittelee uudessa LS-mallissa täysin automaattisen pysäköintijärjestelmän. Ajettaessa aiotun pysäköintitilan viereen kuljettaja voi aktivoida järjestelmän, jolloin se luo kuvan ympäristöstään, määrittää tehokkaimman ja turvallisimman tavan pysäkölidä auto ja suorittaa pysäköinnin. Kuljettaja voi seurata tapahtumia medianäytön kautta.

Lisäksi LS saa RX-mallista tutut adaptiiviset BladeScan-ajovalot, jotka pystyvät rajaamaan valaistun alueen valmistajan mukaan matriisiajovaloja tarkemmin. Varusteisiin lukeutuu myös takalasiin sijoitettua kameraa hyödyntävä uusi digitaalinen taustapeili. Lisäksi 360 asteen kamerajärjestelmään on lisätty jalankulkijoiden tunnistustoiminto ja auto esikiristää turvavyöt mikäli PCS-järjestelmä havaitsee kohonneen törmäysriskin.

Lexuksen uusin taidonnäyte, ja valmistajan lupaama todiste Takumi-mestarien tinkimättömästä ammattitaidosta, saapuu varsinaisten autojen muodossa Eurooppaan aina Suomea myöden alkuvuodesta 2021.

 

Kuvat ja lähde: Lexus

Jaa artikkeli

Keskustelu