24.9.2020 Ajoneuvot Lexus LS lippulaivaan lisää mukavuutta – Takumi, Nishjin sekä Haku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LS lippulaivaan lupaillaan lisää mukavuutta nyt tapahtuneen uudistuksen myötä. Samalla selviää mitä tarkoittaa Takumi, Nishjin sekä Haku. Lexus LS lippulaivaan luvataan lisää mukavuutta, vaikka lehdistökuvien malliversiomerkintänä lukee "F Sport". Merkki on siis nyt julkistanut uuden Euroopan lippulaivansa, joka kulkee kirjainparilla LS. Ymmärtääkseen paremmin mistä on kyse, suosittelemme lukemaan nyt myynnistä poistuvan version Lexus LS 500h -koeajon Moottorin verkosta.Uusi Lexus LS on aina uusien teknologioiden, varusteiden ja muotoilun näyteikkuna ja uutuusmallin esittelyn luontaisena jatkeena on mallin myynnin aloittaminen Euroopassa vielä tämän vuoden puolella. Pääpaino on ilahduttavasti mukavuudessa.– Uuden LS-mallin suunnittelussa tähtäsimme poikkeuksellisen hiljaisuuden ja mukavuuden uuteen asteeseen, sillä mainitut ominaisuudet ovat olleet määrittäviä tekijöitä koko Lexuksen brändille aina ensimmäisestä LS-mallista lähtien, kuvailee Lexuksen johtaja Koji Sato.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLexus LS lippulaivaan lisämukavuuttaUusimmassa versiossa Lexus LS lippulaivaan on kiinnitetty mukavuuden näkökulmasta erityistä huomiota. Tämä koskee muun muassa renkaita, mukautuvaa iskunvaimennusjärjestelmää (AVS), kallistuksenvakausta ja istuimien rakennetta.Renkaiden osalta sivuseinämien jäykkyyttä on vähennetty, mutta run-flat -ominaisuudet säilytetty. AVS-jousitusjärjestelmän uudet solenoidit mahdollistavat iskunvaimennuksen nopeamman ja tarkemman toiminnan erilaisilla pinnoilla ajettaessa. Kallistuksenvakauksessa otetaan entistä tarkemmin huomioon dynaaminen painonsiirtymä korin kallistuessa minkä Lexus lupaa tarkoittavan muun muassa aiempaa tarkempaa ajettavuutta kaarteissa ja nopeissa käännöksissä.Istuimien osalta Lexus on muuttanut rakennetta uudella monikerrospehmusteella, joka tarkoittaa erityisen pehmeää päällipehmusteetta ja uudelleensijoitettuja saumauksia. Lopputuloksena valmistaja lupaa istuimien välittävän entistä vähemmän värinöitä, ollen erittäin mukavia ja pitävän istujan paikoillaan hyvinkin dynaamisissa ajotilanteissa.Samalla Lexus kertoo voimalinjan kehittyneen aiempaakin sivistyneemmäksi ja sähkökäytön roolin kasvaneen. Kiihtyvyyden luvataan olevan aiempaakin lineaarisempaa helpottaen kaikkea kaupunkiajosta maanteiden ohituksiin. Samoin korkeajänniteakun voimavaroja kerrotaan käytettävän tehokkaammin, joka pienentää polttomoottorin rasituksen mukana myös sen synnyttämää melua.Takumi, Nishjin sekä HakuUlkonäkömuutokset ovat pieniä, mutta niitä on silti useita. Ylivoimaisesti huomattavin muutos on tapahtunut keulan ajovaloissa, jotka ovat nyt näkökannasta riippuen joko hillitymmin tyylikkäät tai tylsemmät. Myös etusäleikkö on saanut uuden pinnoitteen etupuskurin mentyä uusiksi. Puskurin ilmanottoaukot sijaitsevat aiempaa ulompana kulmissa, ja haluttaessa F Sport -varustetaso korostaa auton leveyttä vielä lisää.Uuden Lunar Silver -ulkovärin kehittämiseksi valmistaja kertoo tehneensä useita innovatiivisia ratkaisuja, joiden luvataan kasvattavan maalipinnan kontrastia. Tämä ulkoväri yhdistyy saumattomasti uusiin Nishijin- ja Haku-sisädesigntyyleihin.Valmistajan mukaan varsinainen maalipinta saadaan vain yhden mikrometrin paksuiseksi ultraääniteknologiaa hyödyntämällä, joka kieltämättä kuulostaa täysin uskomattomalta. Tavallisesti värikerroksen paksuus on noin 60 mikrometrin luokkaa, ja koko maalipinnan paksuus noin 100 mikrometriä.Lexuksen mukaan ultraääniteknologialla maalin sisältämät alumiinipartikkelit pakkautuvat tiiviimmin ja yhdenmukaisemmin, jolloin lopputuloksena on virheetön maalipinta peilimäisellä kiillolla. Tämän mahdollistamiseksi myös pohjamaalin, pohjavärin ja lukuisten lakkakerrosten täytyy olla äärimmäisen tasaisia - jotain, johon kuulemma vain Lexuksen Takumi-mestarit pystyvät. Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää.Uudistunut LS esittelee maailmalle modernin tulkinnan kahdesta perinteisestä, vuosisatoja vanhasta, japanilaisesta käsityötaidosta. Nishijin- ja Haku-oviverhoilut luovat kiehtovan, orgaanisen kuvion, joka muistuttaa kuunvalossa väreilevää vedenpintaa. Toteutus ilmentää valmistajan mukaan taiteellista japanilaista tapaa yhdistää erilaisia materiaaleja ilmentämään luonnon kauneutta ja luonnetta.Nishijin-tyylin juuret ovat japanilaiselle ylimystölle aikanaan kehitetyt materiaalitekniikat. Metallikalvo venytetään washi-paperin päälle ja leikataan ohuiksi nauhoiksi, joista kudottavan orgaanisen muodon hopeiset langat luovat väreilevien aaltojen maailman. Sen sijaan Haku-tyyli on yli 400 vuotta vanha käsityötaito, jossa metallikalvo ohennetaan yhden - kahden mikrometrin välille. Haku-pinnan hento kiilto kuvastaa kuunvaloa Nishijin-aaltojen yllä.Varusteita unohtamattaUudistuneen LS-mallin multimediajärjestelmä ja käyttöliittymä ovat kokeneet ison muutoksen, ja edellisen version Moottorin koeajossa kävikin ilmi tämän uudistuksen tarve. Uutta järjestelmää ohjataan 12,3-tuumaisen kosketusnäytön avulla. Järjestelmän osaamisalueeseen kuuluu myös Apple CarPlay ja Android Auto.Kosketusnäytön toimintoihin on lisätty uusi viimeksi käytettyjen toimintojen pikanäppäin, joka mahdollistaa esimerkiksi istuinsäätöjen tai ohjauspyörän lämmityksen nopeamman käytön. Ohjauspyörässä olevat mediajärjestelmän käyttöpainikkeet on nyt sijoitettu uudelleen parempaa käytettävyyttä silmälläpitäen.Lexus esittelee uudessa LS-mallissa täysin automaattisen pysäköintijärjestelmän. Ajettaessa aiotun pysäköintitilan viereen kuljettaja voi aktivoida järjestelmän, jolloin se luo kuvan ympäristöstään, määrittää tehokkaimman ja turvallisimman tavan pysäkölidä auto ja suorittaa pysäköinnin. Kuljettaja voi seurata tapahtumia medianäytön kautta.Lisäksi LS saa RX-mallista tutut adaptiiviset BladeScan-ajovalot, jotka pystyvät rajaamaan valaistun alueen valmistajan mukaan matriisiajovaloja tarkemmin. Varusteisiin lukeutuu myös takalasiin sijoitettua kameraa hyödyntävä uusi digitaalinen taustapeili. Lisäksi 360 asteen kamerajärjestelmään on lisätty jalankulkijoiden tunnistustoiminto ja auto esikiristää turvavyöt mikäli PCS-järjestelmä havaitsee kohonneen törmäysriskin.Lexuksen uusin taidonnäyte, ja valmistajan lupaama todiste Takumi-mestarien tinkimättömästä ammattitaidosta, saapuu varsinaisten autojen muodossa Eurooppaan aina Suomea myöden alkuvuodesta 2021.Kuvat ja lähde: LexusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija