9.11.2023 Uutinen Liikenneministeri: täyssähköisten ja pihien työsuhdeautojen verotuki poistuu Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Veroedusta luovutaan vuodesta 2026 alkaen. Edusta hyötyvät täyssähköisillä ja vähäpäästöisillä työsuhdeautoilla ajavat. Edellinen Sanna Marinin (sd) hallitus otti käyttöön veroedun, joka suosii pihejä autoja työsuhdeautoina. Taustalla oli ajatus, että näin edistetään Suomen autokannan vähäpäästöisyystavoitteita.Kyseessä oli määräaikainen verohelpotus, jonka mukaan täyssähköisten työsuhdeautojen verotusarvo aleni 170 eurolla kuukaudessa ja vähäpäästöisten autojen verotusarvo 85 eurolla kuukaudessa.Verottajan ohjeistus linjaa, että vähäpäästöiseksi lasketaan auto, jonka ”ajonaikainen hiilidioksidipäästö on autoverolaissa tarkoitetulla tavalla määriteltynä vähintään 1 ja enintään 100 grammaa kilometriä kohden. Tämä tarkoittaa WLTP-mittausmenetelmällä mitattuja päästöjä.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Ei välttämätön tai vaikuttava”Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps) kannattaa linjausta, jonka mukaan tästä vähäpäästöisten työsuhdeautojen alennetusta verotusarvosta luovutaan vuodesta 2026 alkaen. Edellisen hallituksen säätämälle väliaikaiselle veroedulle ei siis ole luvassa jatkoa.– Rahaa on niukasti, joten euroja ei tule kohdistaa tukiin, jotka eivät ole välttämättömiä, vaikuttavia tai tarkoituksenmukaisia, Ranne perustelee.Kyse edun kohdentumisestaTämän tyyppisen tukitoimenpiteen ongelmana on liikenneministerin muun muassa se, että verotuen arvioidaan ”kohdistuvan noin 90 prosenttisesti niihin sähköautoihin, jotka muutenkin otettaisiin käyttöön tukikauden aikana.” – Toisin sanoen suurin osa näistä veroedun alaisista sähköautoista olisi otettu käyttöön joka tapauksessa ilman valtion veroetua.Eikö veroetu ole ollut toimiva, onhan se edistänyt liikenteen päästöjen vähennystavoitteita eli pihien autojen lisääntymistä?– Työsuhdeautoille asetettuihin verokannustimiin liittyy kysymys myös tukien oikeudenmukaisuudesta, sillä edut painottuvat vahvasti hyvätuloisille palkansaajille ja yrittäjille, Ranne erittelee.Ministeri tuo myös esiin, että suomalaisten ajamien autojen keski-ikä on kasvanut jo lähes 13 vuoteen ja tavallinen työssäkäyvä suomalainen voi vain haaveilla uudesta sähkö- tai hybridiautosta.– Verotuki ei myöskään välity seuraaville auton käyttäjille työsuhdeautokäytön jälkeen. Käytetyn sähköauton hinta ei alene verotuen takia verrattuna tilanteeseen, jossa verotukea ei olisi, koska kyseessä on määräaikainen työntekijälle kohdistuva sähköautoilun kustannusten alennus.Liikenneministerin mukaan kohdentumisessa on kyse myös alueellisesta painottumisesta.– Ongelma työsuhdeautoihin kohdistuvan mahdollisen verotuen osalta on lisäksi se, että se alueellisesti painottuu kaikkein suurimpiin kaupunkeihin ja erityisen selvästi pääkaupunkiseudulle.Arvioitaessa verokannustimen oikeudenmukaisuutta on Lulu Ranteen mukaan otettava huomioon myös se, että työsuhdeautoina täyssähköautot ovat jo nykyisin varsin kilpailukykyisiä verrattuna polttomoottoriautoihin, kun tarkastellaan vapaan autoedun verotusarvoja.– Päästövähennyskeinona työsuhdeautojen verotuen vaikuttavuus ja kustannustehokkuus ovat varsin heikkoja, Ranne arvioi.Hän ei malta olla ottamatta esiin edellisen hallituksen päästölinjauksia.– Edellinen hallitus on sitoutunut tavoitteisiin, jotka ovat epärealistisia ja tulevat meille kalliiksi. Tavoitteita ei voida maksattaa tavallisella suomalaisella ihmisellä ja samalla lupailla verohelpotuksia niille, joilla on jo ennestään varaa hankkia vähäpäästöinen auto itselleen, Ranne kritisoi.Ranteen mukaan on arvovalinta, ”pyrkiikö hallitus kohtuullistamaan nousevia kustannuksia, vai maksattamaan ilmastotavoitteiden jättilaskua niillä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa.” Edun vaikutus riippuu palkkamallista Talouselämä uutisoi aiemmin valtiovarainministeriön laskelmista, joiden mukaan sähköautojen sekä ladattavien hybridien ja kaasuautojen nykyinen veroetu veisi viidessä vuodessa valtion kirstusta 43 miljoonan euron verotuotot. Veroedusta luopuminen tarkoittaisi jopa kymmenille tuhansille suomalaisille työsuhdeautoilijoille muutaman tuhannen euron lisälaskua vuodessa, mikäli kyseisen autoilijan työnantaja ei omin palkkamalliratkaisuin kompensoisi tätä muutosta työntekijälle. Muutos voi joidenkin autoilijoiden osalta tarkoittaa työsuhdeautosta luopumista, mikäli oma talous ei kestä kuukausittaista lisäkustannusta. Kuten Talouselämä kertoi, laskentamalli olettaa, että autoetu tulee työsuhdeautoilijalle palkan päälle. Tämä ei kuitenkaan ole se tyypillisin työsuhdeautoiluratkaisu vaan kokonaispalkkamalli, jonka olemuksena on, että rahapalkasta ja luontaisedusta menee samalla lailla veroa: työntekijän kokonaispalkka ja maksetut verot eivät siis nouse tai laske autoedun mukana, kuten Talouselämä kertoo. Tarkkoja työsuhdeautoiluun liittyviä veroeurolukuja on Talouselämän mukaan mahdotonta laskea valtiovarainministeriössäkään, sillä kansalaisten eri palkkamalleista ei ole kokonaistietoa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: liikenne- ja viestintäministeriö, Talouselämä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.11.2024 Autoilun hinta Vakuutusvertailu: nykyautot turvallisempia ajaa, mutta kalliimpia vakuuttaa 26.11.2024 Uutinen Suomalaisyliopiston uusi teknologia tehostaa sähköautojen akkujen kierrätystä 26.11.2024 Autoilu Autoliitto vastustaa jyrkästi ikäkuskien pakottamista yksityiselle lääkäriin 23.11.2024 Uutinen Vanteet vinkuralle, renkaat puhki – routakuoppavahinkojen määrä kasvussa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Yleinen Kuoppa tiessä, rengasrikko kävi – harva saa korvausta 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 26.11.2024 Autoilu Autoliitto vastustaa jyrkästi ikäkuskien pakottamista yksityiselle lääkäriin 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin