17.10.2017 Liikenne Liikenneturva: ajoneuvon vaihtaminen ei pienennä nuorten kuljettajien onnettomuusriskiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusrajoitettua henkilöautoa esitetään vaihtoehdoksi mopoautolle nuorten liikkumismuodoksi. Liikenneturva muistuttaa, että ajoneuvon vaihtaminen ei vaikuta nuorten kuljettajien onnettomuuksien riskitekijöihin. Sastamalan kahden nuoren kuolemaan johtanut mopoautokolari herätti liikennepoliittisien keskustelun rajoitetun henkilöauton mahdollisuuksista. Onnettomuuden jälkeen europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) jätti Euroopan Unionin sisämarkkinoista ja teollisuudesta vastaavalle komissaari Elżbieta Bieńkowskalle kirjallisen kysymyksen, vastustaako EU yksittäisen jäsenmaan tahtoa sallia nopeusrajoitetut henkilöautot 16–vuotiaiden käyttöön.Vastaus oli, että nopeudeltaan rajoitetut ajoneuvot hyväksytään kansallisten sääntöjen mukaisesti. Bienkowskan mukaan hyväksyminen ja täytäntöönpano ovat jäsenvaltioiden vastuulla. Estettä nopeusrajoitetun ajoneuvoluokan sallimiseen yksittäisessä jäsenvaltiossa ei näyttäisi olevan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenne- ja viestintäministeriö: selvitettävä mahdollisuudet ja turvallisuusvaikutuksetLiikenne- ja viestintäministeriö kertoi kesällä selvittävänsä rajoitetun henkilöauton käyttöönoton toteutusmahdollisuuksia ja vaikutuksia.Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner suhtautuu nopeusrajoitettuun henkilöautoon varovaisen positiivisesti. Hän korostaa kuitenkin liikenneturvallisuuden merkitystä päätöksissä.– Rajoitettu henkilöauto voisi tarjota rakenteeltaan vankemman vaihtoehdon mopoautoille. Kansallisesti on varmistettava, että liikenneturvallisuustavoitteita ei vaaranneta tekemällä esimerkiksi autojen virityksestä liian helppoa, ministeri Berner sanoi kesällä.Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen tuloksia voidaan odottaa loppuvuodesta.Liikenneturva: samat riskitekijät ajoneuvosta riippumattaLiikenneturvan mukaan ajoneuvon vaihtaminen ei pienennä nuorten kohonnutta onnettomuusriskiä liikenteessä. Nuorten vakavissa liikenneonnettomuuksissa korostuvat Liikenneturvan mukaan usein liian suuri tilannenopeus, turvavyön käyttämättä jättäminen ja alkoholi. Kuljettaja on usein ikätovereidensa seurassa oleva nuori mies.Liikenneturva kritisoi mopoauton ja ehdotetun rajoitetun henkilöauton nopeuseroa: mopoauton maksiminopeus on 45 km/h, kun se rajoitetussa henkilöautossa ehdotuksen mukaan olisi 60 kilometriä tunnissa.– Pieneltä tuntuva lähtönopeuksien ero on törmäyksessä jo suuri. Tällä on merkitystä myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuden kannalta, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo sanoo.Liikenneturva muistuttaa myös Suomen valtioneuvoston periaatepäätökseen kirjatusta sitoumuksesta liikennekuolemien vähentämiseen. Liikenneturva kannattaa mopoautojen törmäysturvallisuuden parantamista.Onnettomuustietoinstituutin mukaan noin joka kymmenes mopoauto joutuu liikennevahinkoon. Seuraukset ovat pääasiassa lieviä.– Mopoautojen törmäysturvallisuutta tulisi kehittää esimerkiksi korirakenteen osalta turvallisuuden lisäämiseksi, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari sanoi kesällä.Autoliitto: tarvitaan valvontaa ja vähimmäisvaatimuksetAutoliitto kannattaa rajoitettujen henkilöautojen käyttöönottoa.– Henkilöauto on ilman muuta rakenteeltaan mopoautoa turvallisempi vaihtoehto. Kun rajoitin poistetaan nuoren saadessa henkilöautokortin, on hänellä silloinkin turvallinen ajoneuvo käytössään, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoi kesällä.Autoliitto allekirjoittaa kuitenkin Liikenneturvan huolen autojen virittämisestä tai rajoittimen poistamisesta salaa.– Tietenkin on varmistuttava siitä, että säännöksiä noudatetaan. Jos kyseessä on nopeudeltaan rajoitettu henkilöauto, sen pitää myös sellaisena pysyä, kunnes se virallisesti muuksi muutetaan. Tarvitaan sinetti tai vastaava ratkaisu, jota on helppo valvoa niin katsastuksessa kuin normaalin liikennevalvonnan yhteydessä, Vesalainen kertoi kesällä.Autoliitto asettaisi myös vaatimuksia rajoitettavan ajoneuvon ominaisuuksille.– Esimerkiksi lukkiutumattomat jarrut (abs) ja ajovakaudenhallintajärjestelmä (esc) pitäisi vaatia, Vesalainen kertoi Moottorille aiemmin kesällä.Lähteet: Liikenneturva, OTI, Autoliitto, Liikenne- ja viestintäministeriö Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti