3.10.2017

Lippulaiva Kia Stinger maksaa 49 990 – mitä muuta rahalla saa?

Kia Stinger GT

Noin 50 000 euron hintaluokka asettaa Kia Stingerin todella mielenkiintoiseen autoluokkaan.

Korealaismerkin odotettu huippumalli Kia Stinger on nyt hinnoiteltu Suomeen. Stingeristä tuskin tulee Kian kaikista myydyintä mallia, mutta mielikuvan rakentamisessa malli on ehkä tärkein.

Kyse on korealaismerkin todellisesta näytönpaikasta, jolla Kia haluaa astua paikkansa vakiinnuttaneiden premium-merkkien varpaille.  Toisin sanoen kyseessä on auto, jonka pitää onnistua viimeisen päälle.

Hinnat alkaen malliksi Kia tarjoaa 49 990 euroa maksavaa takavetoista 200-hevosvoimaista dieseliä. Edullisin bensiinivaihtoehto on 255-hevosvoimainen 2-litrainen turbomoottori, joka irtoaa 51 990 eurolla. Tämä bensiinimoottori on malliston ainoa aina takavetoinen malli, dieseliin tarjotaan myös nelivetoa 54 990 eurolla. Kaikki Stingerit on varustettu 8-portaisella automaattivaihteistolla.

Kia Stinger GT

Neliveto on vakiovaruste huippumalli Kia Stinger GT:ssä. Sitä vauhdittaa 370 hevosvoimainen 3,3-litrainen V6-bensiiniturbo. 270 km/h huippunopeuteen nähden 74 990 euron lähtöhintaa voi pitää hyvinkin kohtuullisena – jostainhan ne tekosyyt pitää keksiä.

Kia ei peittele saksalaisen Albert Biermannin osallistumista Stingerin kehitykseen. Kyseessä on sama henkilö, jonka kädenjäljestä voi nauttia sisarmerkki Hyundain tulisessa i30 N -mallissa. Biermann on BMW Motorsportin kasvatti, ja siten oiva rekrytointi korealaisilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuljettajan markkinat

Noin 50 000 euron hinta asettaa Stingerin kilpaillulle areenalle. Kia kilpailee markkinoilla, jossa autolta vaaditaan teknisen erinomaisuuden lisäksi vahvaa tunnetta. Ennakkohuhut Stingerin ajo-ominaisuuksista ovat hyvin lupaavia, joten kenties uutuudesta saadaan odottamaton kilpailija Moottorin ihailemalle Alfa Romeo Giulialle. 180-hevosvoimaisella dieselillä takavetoisen Alfan saa automaatilla noin 44 800 euroon. BMW 320d:n parivertailussa päihittänyt 210 hevosvoimainen Giulia Veloce 2.2 diesel taas maksaa 55 000 euroa, eli lähes täsmälleen Kian verran. Stinger GT:tä vastaan Alfalla ei ole asetta: 280 hevosvoimaisen bensiinikäyttöisen Giulia Velocen saa 59 500 eurolla, mutta seuraava pykälä onkin vasta fantastinen 510 hevosvoimainen Giulia Quadrifoglio, johon vaaditaan 114 500 euron panostusta.

Audi, BMW vai Kia?

Saksalaispuolelta loogiset kilpailijat viisioviselle Stingerille ovat Audi A5 Sporback ja BMW 4-sarjan Gran Coupé. Edeltävä on kevään uutuuksia ja jälkimmäinenkin on saanut äskettäin kasvojenkohotuksen.

Audi A5 Sportback

Audi A5 Sportbackin hinnat alkavat 43 500 eurosta, mutta 1,4-litraisen 150-hevosvoimaisen etuvedon voinee jättää pois Stingerin kilpailijoista. Parempi vaihtoehto on 55 600 euroa maksava 2.0 TDI quattro S tronic, eli nelivetoinen 190-hevosvoimainen diesel. Hintaero Kiaan jää tässäkin kohtaa todella pieneksi ennen varustelua. 370-hevosvoimaista Stinger GT:tä vastaan Audilla on tarjota S5 Sporback. 354-hevosvoimainen linjakas fastback maksaa kuitenkin jo 106 500 euroa.

BMW 4-sarjan Gran Coupe -mallisto alkaa 420i:n 47 700 eurosta, eli 184-hevosvoimaisesta automaattivaihteisesta takavedosta. Nelivetoisen dieselin, eli 420d xDrive Gran Coupen, saa 56 300 eurolla, eli jälleen saksalaisen ja korealaisen ero jää kapeaksi.

Stinger GT:tä vastaan BMW tarjoaa 326-hevosvoimaista 440iA xDriveä, jonka saa edullisimmillaan 79 300 eurolla. Rajumpaa nelossarjalaista etsivien on vaihdettava kaksiovisena saatavaan M4:ään tai sitten vaihdettava kori M3:een.

Korealainen outolintu

Volkswagen Arteon R-Line

Stinger saapuu markkinoille outoon aikaan. Lähes kaikki tavalliset merkit ovat luopuneet suorituskykyisistä lippulaivamalleista: urheilullisempaa päätä tarjotaan pääasiassa vain premium-merkkien puolella. Poikkeuksen tekee perinteisen Passatin linjakkaampi serkku Volkswagen Arteon. Tarjolla on esimerkiksi 280 hevosvoimainen nelivetoinen bensiinivaihtoehto 63 100 eurolla. Diesel-nelivetoa Volkswagen myy 190-hevosvoimaisena 53 000 eurolla.

Opel Insignia GSi

Perinteisten voimamallien lippua liehuttaa myös Opel. Uuden Insignia Gran Sportin saa 260-hevosvoimaisena nelivetoisena automaattivaihteisena bensiiniturbona 44 580 eurolla. Autosta on myös tulossa perinteitä kunnioittava GSi-painos. Tässähän olisi mielenkiintoiset ainekset Saksa-Korea -maaotteluun?

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto ja valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat