22.2.2018 Ajoneuvot Loikka yli kadonneen vuosikymmenen: Peugeot 508 jatkaa siitä, mihin ysärillä jäätiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virtaviivainen Peugeot 508 hyökkää Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin kimppuun. Peugeot karistelee kovaa tahtia vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä kulahtanutta imagoaan. 208:n jälkeen markkinoille saapui mainio 308 ja raikkaat 3008 ja 5008 SUV -katumaasturit. Nyt vuorossa on malliston lippulaiva, toisen sukupolven 508.Raikkaan virtaviivaiset linjat näyttävät jatkavan merkin 80–90 -lukujen kultakautta. Aivan kuin murheellisten mittasuhteiden halvaannuttamaa 407:aa ja muumimaista 508:ia ei ikinä olisi tapahtunutkaan.Perinteisimmän sedan-tyylin sijaan 508 tähtää virtaviivaisempaan joukkoon Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin tapaan. Peugeot perustelee muutosta sedanasiakkaiden siirtymisellä katumaasturikuljettajiksi, jolloin suurten neliovisten käyttäjäkunta onkin siirtynyt tyylitietoisiin autoilijoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyempi ja matalampiMuodonmuutos on tuonut myös kokomuutosta: uutuus on 4,75 metrisenä 8 senttiä aiempaa lyhyempi ja 6 senttimetriä matalampi. Peugeot ylistää muotoihin käytettyä viimeistelyä, pyöränkaarien tasalle ulottuvia vanteita ja karmittomia sivulaseja.Auton perää koristaa musta lista, joka yhdistää valoisuuden mukaan säätyvät led-takavalot toisiinsa. Tehdas kertoo konepeltiin nostetun 508-tekstin olevan kunnianosoitus 504-mallille.Sisätilat noudattavat Peugeotin i-Cockpit -teemaa, jonka tunnistettavin piirre on pienikokoisen ohjauspyörän yläpuolelle nostettu 12,3-tuumainen mittaristo. Kosketusnäytöllä on kokoa 8–10 tuumaa varustelusta riippuen. 3008 ja 5008 SUV -malleista tutut pianokytkimet ovat läsnä 508:ssakin.Pinnan alla on EMP2-perusrakenne, jonka kerrotaan olevan keskimäärin 70 kilogrammaa edeltävää 508-mallia kevyempi. Uuden korin kerrotaan olevan myös merkittävästi aiempaa jäykempi.Peugeot korostaa ajettavuuden merkitystä vaativassa luokassa. Bensiini- ja GT-mallit on varustettu adaptiivisella iskunvaimennuksella. Mukavuutta autoon on haettu esimerkiksi AGR-sertifioiduilla istuimilla.130–225 hevosvoimaaTekniikkapuolella valmistaja korostaa autoluokan ensimmäistä pimeänäkökameraa, jonka kerrotaan tunnistavan elävät olennot 200–250 metrin päähän. Toki läsnä ovat myös kaikki odotetut aktiiviset turvajärjestelmät.Konepellin alta Peugeot 508:sta löytyvät 1,6-litraisen Puretech-moottorin 180- ja 225-hevosvoimaiset painokset automaattivaihteistoon yhdistettynä. Jälkimmäinen näistä toimitetaan GT-versiona. Dieselvalikoima ulottuu 130-hevosvoimaisesta manuaalista 130-, 160- ja 180-hevosvoimaisiin dieselautomaatteihin. Automaattivaihteisto on aina 8-portainen EAT8.Syksyllä 2019 malliston kerrotaan laajenevan ladattavalla hybridillä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”