22.2.2018 Ajoneuvot Loikka yli kadonneen vuosikymmenen: Peugeot 508 jatkaa siitä, mihin ysärillä jäätiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virtaviivainen Peugeot 508 hyökkää Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin kimppuun. Peugeot karistelee kovaa tahtia vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä kulahtanutta imagoaan. 208:n jälkeen markkinoille saapui mainio 308 ja raikkaat 3008 ja 5008 SUV -katumaasturit. Nyt vuorossa on malliston lippulaiva, toisen sukupolven 508.Raikkaan virtaviivaiset linjat näyttävät jatkavan merkin 80–90 -lukujen kultakautta. Aivan kuin murheellisten mittasuhteiden halvaannuttamaa 407:aa ja muumimaista 508:ia ei ikinä olisi tapahtunutkaan.Perinteisimmän sedan-tyylin sijaan 508 tähtää virtaviivaisempaan joukkoon Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin tapaan. Peugeot perustelee muutosta sedanasiakkaiden siirtymisellä katumaasturikuljettajiksi, jolloin suurten neliovisten käyttäjäkunta onkin siirtynyt tyylitietoisiin autoilijoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyempi ja matalampiMuodonmuutos on tuonut myös kokomuutosta: uutuus on 4,75 metrisenä 8 senttiä aiempaa lyhyempi ja 6 senttimetriä matalampi. Peugeot ylistää muotoihin käytettyä viimeistelyä, pyöränkaarien tasalle ulottuvia vanteita ja karmittomia sivulaseja.Auton perää koristaa musta lista, joka yhdistää valoisuuden mukaan säätyvät led-takavalot toisiinsa. Tehdas kertoo konepeltiin nostetun 508-tekstin olevan kunnianosoitus 504-mallille.Sisätilat noudattavat Peugeotin i-Cockpit -teemaa, jonka tunnistettavin piirre on pienikokoisen ohjauspyörän yläpuolelle nostettu 12,3-tuumainen mittaristo. Kosketusnäytöllä on kokoa 8–10 tuumaa varustelusta riippuen. 3008 ja 5008 SUV -malleista tutut pianokytkimet ovat läsnä 508:ssakin.Pinnan alla on EMP2-perusrakenne, jonka kerrotaan olevan keskimäärin 70 kilogrammaa edeltävää 508-mallia kevyempi. Uuden korin kerrotaan olevan myös merkittävästi aiempaa jäykempi.Peugeot korostaa ajettavuuden merkitystä vaativassa luokassa. Bensiini- ja GT-mallit on varustettu adaptiivisella iskunvaimennuksella. Mukavuutta autoon on haettu esimerkiksi AGR-sertifioiduilla istuimilla.130–225 hevosvoimaaTekniikkapuolella valmistaja korostaa autoluokan ensimmäistä pimeänäkökameraa, jonka kerrotaan tunnistavan elävät olennot 200–250 metrin päähän. Toki läsnä ovat myös kaikki odotetut aktiiviset turvajärjestelmät.Konepellin alta Peugeot 508:sta löytyvät 1,6-litraisen Puretech-moottorin 180- ja 225-hevosvoimaiset painokset automaattivaihteistoon yhdistettynä. Jälkimmäinen näistä toimitetaan GT-versiona. Dieselvalikoima ulottuu 130-hevosvoimaisesta manuaalista 130-, 160- ja 180-hevosvoimaisiin dieselautomaatteihin. Automaattivaihteisto on aina 8-portainen EAT8.Syksyllä 2019 malliston kerrotaan laajenevan ladattavalla hybridillä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon