22.2.2018 Ajoneuvot Loikka yli kadonneen vuosikymmenen: Peugeot 508 jatkaa siitä, mihin ysärillä jäätiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virtaviivainen Peugeot 508 hyökkää Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin kimppuun. Peugeot karistelee kovaa tahtia vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä kulahtanutta imagoaan. 208:n jälkeen markkinoille saapui mainio 308 ja raikkaat 3008 ja 5008 SUV -katumaasturit. Nyt vuorossa on malliston lippulaiva, toisen sukupolven 508.Raikkaan virtaviivaiset linjat näyttävät jatkavan merkin 80–90 -lukujen kultakautta. Aivan kuin murheellisten mittasuhteiden halvaannuttamaa 407:aa ja muumimaista 508:ia ei ikinä olisi tapahtunutkaan.Perinteisimmän sedan-tyylin sijaan 508 tähtää virtaviivaisempaan joukkoon Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin tapaan. Peugeot perustelee muutosta sedanasiakkaiden siirtymisellä katumaasturikuljettajiksi, jolloin suurten neliovisten käyttäjäkunta onkin siirtynyt tyylitietoisiin autoilijoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyempi ja matalampiMuodonmuutos on tuonut myös kokomuutosta: uutuus on 4,75 metrisenä 8 senttiä aiempaa lyhyempi ja 6 senttimetriä matalampi. Peugeot ylistää muotoihin käytettyä viimeistelyä, pyöränkaarien tasalle ulottuvia vanteita ja karmittomia sivulaseja.Auton perää koristaa musta lista, joka yhdistää valoisuuden mukaan säätyvät led-takavalot toisiinsa. Tehdas kertoo konepeltiin nostetun 508-tekstin olevan kunnianosoitus 504-mallille.Sisätilat noudattavat Peugeotin i-Cockpit -teemaa, jonka tunnistettavin piirre on pienikokoisen ohjauspyörän yläpuolelle nostettu 12,3-tuumainen mittaristo. Kosketusnäytöllä on kokoa 8–10 tuumaa varustelusta riippuen. 3008 ja 5008 SUV -malleista tutut pianokytkimet ovat läsnä 508:ssakin.Pinnan alla on EMP2-perusrakenne, jonka kerrotaan olevan keskimäärin 70 kilogrammaa edeltävää 508-mallia kevyempi. Uuden korin kerrotaan olevan myös merkittävästi aiempaa jäykempi.Peugeot korostaa ajettavuuden merkitystä vaativassa luokassa. Bensiini- ja GT-mallit on varustettu adaptiivisella iskunvaimennuksella. Mukavuutta autoon on haettu esimerkiksi AGR-sertifioiduilla istuimilla.130–225 hevosvoimaaTekniikkapuolella valmistaja korostaa autoluokan ensimmäistä pimeänäkökameraa, jonka kerrotaan tunnistavan elävät olennot 200–250 metrin päähän. Toki läsnä ovat myös kaikki odotetut aktiiviset turvajärjestelmät.Konepellin alta Peugeot 508:sta löytyvät 1,6-litraisen Puretech-moottorin 180- ja 225-hevosvoimaiset painokset automaattivaihteistoon yhdistettynä. Jälkimmäinen näistä toimitetaan GT-versiona. Dieselvalikoima ulottuu 130-hevosvoimaisesta manuaalista 130-, 160- ja 180-hevosvoimaisiin dieselautomaatteihin. Automaattivaihteisto on aina 8-portainen EAT8.Syksyllä 2019 malliston kerrotaan laajenevan ladattavalla hybridillä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?