22.2.2018 Ajoneuvot Loikka yli kadonneen vuosikymmenen: Peugeot 508 jatkaa siitä, mihin ysärillä jäätiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Virtaviivainen Peugeot 508 hyökkää Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin kimppuun. Peugeot karistelee kovaa tahtia vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä kulahtanutta imagoaan. 208:n jälkeen markkinoille saapui mainio 308 ja raikkaat 3008 ja 5008 SUV -katumaasturit. Nyt vuorossa on malliston lippulaiva, toisen sukupolven 508.Raikkaan virtaviivaiset linjat näyttävät jatkavan merkin 80–90 -lukujen kultakautta. Aivan kuin murheellisten mittasuhteiden halvaannuttamaa 407:aa ja muumimaista 508:ia ei ikinä olisi tapahtunutkaan.Perinteisimmän sedan-tyylin sijaan 508 tähtää virtaviivaisempaan joukkoon Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin tapaan. Peugeot perustelee muutosta sedanasiakkaiden siirtymisellä katumaasturikuljettajiksi, jolloin suurten neliovisten käyttäjäkunta onkin siirtynyt tyylitietoisiin autoilijoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyempi ja matalampiMuodonmuutos on tuonut myös kokomuutosta: uutuus on 4,75 metrisenä 8 senttiä aiempaa lyhyempi ja 6 senttimetriä matalampi. Peugeot ylistää muotoihin käytettyä viimeistelyä, pyöränkaarien tasalle ulottuvia vanteita ja karmittomia sivulaseja.Auton perää koristaa musta lista, joka yhdistää valoisuuden mukaan säätyvät led-takavalot toisiinsa. Tehdas kertoo konepeltiin nostetun 508-tekstin olevan kunnianosoitus 504-mallille.Sisätilat noudattavat Peugeotin i-Cockpit -teemaa, jonka tunnistettavin piirre on pienikokoisen ohjauspyörän yläpuolelle nostettu 12,3-tuumainen mittaristo. Kosketusnäytöllä on kokoa 8–10 tuumaa varustelusta riippuen. 3008 ja 5008 SUV -malleista tutut pianokytkimet ovat läsnä 508:ssakin.Pinnan alla on EMP2-perusrakenne, jonka kerrotaan olevan keskimäärin 70 kilogrammaa edeltävää 508-mallia kevyempi. Uuden korin kerrotaan olevan myös merkittävästi aiempaa jäykempi.Peugeot korostaa ajettavuuden merkitystä vaativassa luokassa. Bensiini- ja GT-mallit on varustettu adaptiivisella iskunvaimennuksella. Mukavuutta autoon on haettu esimerkiksi AGR-sertifioiduilla istuimilla.130–225 hevosvoimaaTekniikkapuolella valmistaja korostaa autoluokan ensimmäistä pimeänäkökameraa, jonka kerrotaan tunnistavan elävät olennot 200–250 metrin päähän. Toki läsnä ovat myös kaikki odotetut aktiiviset turvajärjestelmät.Konepellin alta Peugeot 508:sta löytyvät 1,6-litraisen Puretech-moottorin 180- ja 225-hevosvoimaiset painokset automaattivaihteistoon yhdistettynä. Jälkimmäinen näistä toimitetaan GT-versiona. Dieselvalikoima ulottuu 130-hevosvoimaisesta manuaalista 130-, 160- ja 180-hevosvoimaisiin dieselautomaatteihin. Automaattivaihteisto on aina 8-portainen EAT8.Syksyllä 2019 malliston kerrotaan laajenevan ladattavalla hybridillä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta