22.2.2025 Lentokoneet Lufthansan uusi Allegris-matkustamo on ollut melkoinen via dolorosa – nyt sen bisnesluokka ei mahdu Boeing 747-8 Jumbojetin yläkennelle Teksti Benjamin Helander Kuva Lufthansa, Swiss, Qantas, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lufthansa Groupin lentoyhtiöt ovat saaneet viime aikoina vaarallisen suuren yliannostuksen bisnesluokkaan liittyvistä ongelmista. Bisnesluokka ja joidenkin lentoyhtiöiden tapauksessa vielä sen yläpuolelle asettuva ykkösluokka ovat niin sanotuille täyden palvelun lentoyhtiöille - erotuksena halpalentoyhtiöistä - nykyisin hyvin tärkeä keino ansaita leivän päälle voita. Kun kustannukset ovat nykyisessä tilanteessa kovalla tasolla, täytyy kaikilta mahdollisilta lennoilta kerätä katetta tarjoamalla luksusluokan palvelutuotetta peruslippua huomattavasti tuntuvammalla hinnalla. Ylemmille matkustusluokille löytyy kysyntää, ja lentoyhtiöt käyvät asiakkaista tälläkin saralla luonnollisesti kovaa kilpailua. Yksi kompastuskivi bisnes- ja ykkösluokkien kanssa voi olla niiden monimutkaisuus. Nämä ylemmät matkustusluokat käsittävät ainakin laajarunkokoneissa yleensä perusistuinta huomattavasti laajemman tilan matkustajalle. Bisnesistuin on monimutkainen kokonaisuus eri toimintoineen ja säädettävyyksineen, ja siksi niiden rakentaminen sekä tyyppihyväksyntä voivat viedä aikaa ja resursseja. Finnairillakin oli omat ongelmansa aikoinaan Airbus A350 -koneen käyttöönottovaiheessa nimenomaan bisnesluokan istuimesta johtuen. Tuohon kiveen myös Lufthansa, ja itse asiassa Lufthansa Groupista eräs toinenkin lentoyhtiö, ovat viime aikoina kipeästi kompastuneet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko FAA allerginen Allegrikselle?Lufthansalla on ollut haasteita taloutensa tasapainottamisessa, ja yksi tärkeistä keinoista tasapainon saavuttamisessa ovat olleet uuden sukupolven laajarunkokoneet sekä vuonna 2022 niitä varten esitelty Allegris-matkustamouudistus.Tasokkaana pidetty ja palkittukin Allegris käsittää uuden matkustamon economy-luokasta premiumeconomyn kautta businekseen ja edelleen ykkösluokkaan. Lufthansalla oli suurena suunnitelmanaan saada Allegris kaikkiin 120 uudenaikaiseen laajarunkokoneeseensa vuoden 2025 loppuun mennessä, mutta tämä ei millään ehdi toteutua. Uusi aikataulu on siirtänyt maalia noin kahdella vuodella eteenpäin. Ongelmia esimerkiksi tuotantoketjujen kanssa on kasannut se, että Allegris joudutaan asentamaan useisiin erilaisiin konetyyppeihin, sekä Airbusilta että Boeingilta, ja istuimiakin toimittaa ainakin viisi eri firmaa. Suunnitelmat, testaukset, asennukset ja tyyppihyväksynnät pitää siis tavallaan tehdä monta kertaa. Niissäkin on ollut ongelmia, sillä esimerkiksi Allegriksen tasokas ykkösluokka on aiheuttanut päänvaivaa koneiden painopisteen kanssa. Ensimmäinen Allegriksella varustettu koneyksilö lähti tahkoamaan rahaa vasta marraskuussa 2024. Se oli viimeinen Lufthansan viidestä viime vuoden aikana vastaanottamasta Airbus A350 -yksilöstä, ja syy sille, miksi vasta tähän saatiin tehdasasennettuna Allegris, piili toimitusvaikeuksissa. Osaan Lufthansan koneista Allegris joudutaan luonnollisesti jälkiasentamaan eli retrofittaamaan.Boeingin kanssa ongelma onkin vielä monimutkaisempi. Lufthansalla on Boeingin tehtaan takapihalla Yhdysvaltain Everettissä odottamassa iso liuta Allegriksella tehdasvarustettuja Boeing 787-9 Dreamlinereita. Ongelma vain on se, ettei Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA ole suostunut tyyppihyväksymään Allegrista Dreamlineriin. Jotta kallis pino luovuttamattomia Dreamlinereita ei kasvaisi kohtuuttoman suureksi, Lufthansa on vastaanottanut koneita niin, että niillä lennetään ykkösluokka tyhjänä. Tämä on luonnollisesti äärimmäisen turhauttavaa. 787-9:ssä riittää toimintamatkaa koko Lufthansan reittiverkostoon Frankfurtista käsin, mutta ykkösluokka tyhjänä koneet on pyritty reitittämään keskipitkille reiteille, joilla rahasampona toimivan ykkösluokan puuttuminen on vähemmän vahingollista.Lufthansa ei ole asentamassa Allegrista laivastosta poistumassa oleviin vanhempiin konetyyppeihin, kuten Airbus A340-sarjaan, A330:een ja Boeing 747-400:ään. Myöskään Superjumbo Airbus A380 ei Allegrista saa, vaan sille on kehitetty omaa, ilmeisesti kevyempää matkustamouudistusta. Sillä välin Jumbojetin yläkannellaLufthansa oli yksi kolmesta lentoyhtiöstä maailmassa, joka päätyi tilaamaan matkustajakäyttöön legendaaristakin legendaarisemman Boeing 747 Jumbojetin viimeiseksi jääneen version, 747-8 Intercontinentalin.Boeing 747:n luksusta tihkuva yläkansi oli lentomatkustamisen kulta-ajan huipentuma. Kuvassa on australialaisyhtiö Qantasin Jumbo-glamouria yläkannelta vuodelta 1971. Jumbojet oli lanseerauksensa aikaan 55 vuotta sitten lentomatkustamisen huipentuma, joka tarjosi toimintamatkaa, kapasiteettia ja ylellisyyttä aivan uudella tasolla. Mikä tekee Jumbojetista eli Boeing 747:stä todennäköisesti maailman tunnistettavimman konetyypin, on tietysti rungon etuosan yläkansi, joka nosti matkustamisen koneella kirjaimellisesti uudelle tasolle. Mutta nyt 55 vuotta myöhemmin, kun Lufthansa on retrofittaamassa Jumbojetin viimeiseksi jäänyttä versiota uudella Allegris-matkustamollaan, on käynyt ilmi, että Allegriksen business-luokan istuimet eivät mahdu kunnolla Boeing 747-8:n yläkannelle, jossa niitä tavallaan kipeimmin tarvittaisiin. Boeing 747:n runko on nimittäin leveimmillään alakannen kohdalla, mutta lähtee voimakkaasti kapenemaan yläkantta kohti.Ratkaisuna tähän tulee ainakin alkuvaiheessa toimimaan peräti se, että yläkannelle jätetään vanha business-luokka, ja vain alakannen etuosassa päästään nauttimaan Allegris-konseptista uusilla herkuilla. Boeing 747:n erittäin tunnusomaisessa ja jylhässä nokassa ohjaamo ja pätkä matkustamoa sijaitsevat yläkannella. Alakannella matkustamo pääsee näin jatkumaan miltei nokkaan asti, ja vain säätutkakupu estää sen, ettei edessä istuvilla ole peräti näkymää suoraan eteen. Lufthansan 747-8:ssa varsinainen ykkösluokka "sviitteineen" on jo ennestään rakennettu alakannen etuosaan, johon se parhaiten mahtuu. Yläkannella on siis business-luokan istuimia, jotka siis Allegris-aikaan siirryttäessä jäävät sinne sellaisenaan. Ei taida olla ainakaan länsimaisten laatulentoyhtiöiden kohdalla ennakkotapausta siitä, että samaan koneeseen myydään samaan aikaan uuden ja vanhan matkustamokokonaisuuden lippuja.Lufthansalla on käytössään 19 kappaletta 747-8:aa, ja Allegrista on määrä alkaa asentaa niihin kuluvan vuoden lopulta alkaen. Terveisiä SveitsistäYksi viidestä Lufthansa Groupiin kuuluvasta kansallisesta lentoyhtiöstä on Sveitsin lippulaivayhtiö Swiss International Air Lines, jolla on ollut oma ykkösluokan uudistusprojektinsa käynnissä, eikä haasteilta ole sveitsiläiselläkään tarkkuudella vältytty.Swiss sensesin painavaa eleganssiaSveitsiläisyhtiön uuden Swiss senses -matkustamokonseptin ykkösluokka käsittää uudet, entistä muhkeammat ja entistä yksityisemmät ykkösluokan sviitit, jotka rakentuvat yhtiön kaukoliikennelaivastoon. Lentoyhtiöthän kiinnittävät nykyisin erityistä huomiota economy-istuinten painoon, mutta kuten tuli jo aiemmin todettua, katteiden metsästys on pistänyt tasokkaammat matkustusluokat rönsyilemään. Tästä johtuen Lufthansan tavoin myös Swiss on joutunut kohtaamaan sen tosiasian, että Airbus A330-kalustoon asennettuna Swiss sensesin ykkösluokka tekee koneesta liian etupainoisen. Lienee turha edes mainita, että tasapaino-ongelmat lentokoneessa mihin tahansa suuntaan voivat pahimmillaan olla erittäin tuhoisia. Swissin ratkaisu uuden ykkösluokkansa aiheuttamaan etupainoisuuteen ei kaiken painonsäästön ja ympäristötietoisuuden aikakaudella kuulosta kovin järkevältä, mutta on ilmeisesti tässä tilanteessa ainoa mahdollinen. Swiss nimittäin asentaa koneiden takaosaan lyijypainoja tasapainon saavuttamiseksi. Lyijypainot totta kai lisäävät koneiden polttoaineen kulutusta, mutta Swissin mukaan lisäys ei tule vaikuttamaan koneiden suorituskykyyn niin paljon, että sillä olisi vaikutusta kaukoreittien operoimiseen.Swissillä on laajarunkolaivastossaan Airbus A330-300:n lisäksi Boeing 777-300 -sarjaa. Sveitsiläisyhtiö valmistautuu lisäksi parhaillaan vastaanottamaan ensimmäisen Airbus A350-900 -yksilön punavalkoiseen laivastoonsa.Lähteet: Lufthansa, Business Insider, One Mile at a Time, Aviation24.beMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Lentokoneet Airbusin johtama hanke tekee IAI:n Taxibotista totta – mahdollistaa suihkukoneen rullauksen portilta kiitotielle sähköistettynä, ilman omia moottoreita 6.7.2025 Lentokoneet Air France-KLM aikoo pumpata rahaa SAS:iin ostamalla siitä enemmistöosuuden – tähtäimessä kasvu, erityisesti kaukoreiteillä 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen