9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana Teksti Benjamin Helander KUVA: via Wikimedia Commons Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alun perin Viking Sagana, Sally Albatrossina ja Silja Operana Suomen vesillä tunnettu, nyttemmin kyproslainen Celestyal Crystal on historiassaan palanut, uponnut ja törmäillyt sekä tarvittaessa noussut feeniks-linnun lailla tuhkasta. Kyproslainen risteilyvarustamo Celestyal Cruises päästi Celestyal Crystalina 16 vuoden ajan tunnetusta aluksestaan lopullisesti irti, ja se ajettiin kiinni Intian länsirannikolla Gujaratin osavaltiossa sijaitsevan Alangin kaupungin mutaiseen rantaan. Tällä maailman suurimmalla laivojen hautausmaalla päättyy parhaillaan tämän aluksen 45-vuotinen maallinen vaellus. Se ei ollutkaan ihan helppo vaellus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTosielämän feeniks-taruTämä tarina kertoo laivasta, jonka IMO-tunnus eli ikään kuin laivojen rekisteritunnus oli IMO 7827213. Tämä Turussa rakennettu tarunhohtoinen alus otettiin Viking Linen reittiliikenteeseen matkustaja-autolauttana nimellä Viking Saga kesäkuussa 1980. Viking Saga saapuu Helsingistä Tukholmaan 1980-luvulla. KUVA: Bo Palmqvist / Sjöhistoriska museetViking Saga oli yhdessä sisaraluksensa Viking Songin kanssa ensimmäisiä nykyaikaisessa mielessä Helsingin ja Tukholman väliä liikennöineistä matkustaja-autolautoista, joilla siis matkustettiin laajemmin myös huvitarkoituksessa. Molemmat alukset oli helposti tunnistettavissa omaperäisistä tuplasavupiipuistaan. 1980-luvulla huuma Tukholman-risteilyjen ympärillä oli erittäin kova, ja myös alusten uusiutumistahti sen mukainen. Jo vuosikymmenen puolivälissä Song ja Saga tekivätkin tilaa suuremmalle sisarusparille, Mariellalle ja Olympialle. Vähän ennen poistumistaan Viking Linen reittiliikenteestä Viking Saga otti pohjakosketuksen Tukholman saaristossa, mutta se saatiin korjattua takaisin käyttökuntoon. Viking Sagan tarina jatkui tästä Rederi AB Sallyn - yhden Viking Lineen tuolloin kuuluneista operaattoreista - omistaman risteilyvarustamon, Sally Cruisen palvelukseen. Alus muutettiin vaiheittain risteilyalukseksi eli myöhemmin myös sen autokannet muutettiin asuintiloiksi. Muutostöiden aikana aluksella syttyi tulipalo, joka kuitenkin saatiin hallintaan. IMO 7827213:n nimeksi tuli tässä yhteydessä Sally Albatross. Vuonna 1990 Sally Albatross oli telakalla Tukholman edustalla uudistettavana. Telakointiin kuuluneiden tulitöiden yhteydessä tuli pääsi laivan sisällä irti ja alus paloi iloisesti kolmen päivän ajan niillä sijoillaan. Henkilövahingoilta onneksi vältyttiin, mutta laivaa ei kauheasti jäänyt jäljelle. Alkuperäinen Sally Albatross (pituus 145 metriä)... KUVA: Gunnel Ilonen / Sjöhistoriska museetTässä kohtaa kuvaan astui varsinainen tosielämän feeniks-taru, kun tarulintu Sally Albatrossin tuhkasta nostettiin Rauman telakalla uusi Sally Albatross, joka tosin säilytti vanhan IMO-tunnuksensa eli oli teknisesti sama laiva. Samasta nimestä ja tunnuksesta huolimatta Rauman telakan toteuttama lopputulos oli huomattavasti alkuperäisestä poikkeava. Alkuperäisen Sally Albatrossin rungon pohjimmainen osa saatiin hyötykäyttöön, se leikattiin osiin, ja lisäpalalla runkoa myös hiukan pidennettiin. Niin ikään aluksen koneet saatiin pelastettua, mutta muilta osin tuhkasta nousi aivan uudenlainen, jonkin verran alkuperäistä isompi tarulintu. Sally Albatross palasi liikenteeseen kaksi talvea palon jälkeen. Vielä samana vuonna aluksen otti risteilyliikenteeseensä samalla nimellä Silja Line. Uppoaminenhan tästä vielä puuttuikin Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster