25.11.2018 Matkailu Maailman pisin lento kestää jo yli 17 tuntia – koneet kehittyvät, mutta miksi lentoajat pitenevät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennätyspitkät lennot tekevät pallon toiselle puolelle matkustamisesta aiempaa nopeampaa. Ne kuitenkin haastavat niin matkustajien, lentäjien kuin koneidenkin kapasiteetin. Maaliskuussa 2018 lentoyhtiö Quantas aloitti ensimmäisen suoran lentoreitin Australiasta Britanniaan. Välilaskuttoman lennon matka-aika on hulppea 17 tuntia 20 minuuttia. Quantasin 14 484 kilometrin mittainen uutuusreitti on maailman pisimpiä suoria kaupallisia lentoreitejä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vielä pykälää pidempi reitti kulkee Qatarin Dohan ja Uuden-Seelannin Aucklandin välillä. Qatar Airwaysin operoimalle lennolle kertyy mittaa 14 529 kilometriä. Tällä hetkellä maaiilman pisin reitti lienee Singapore – Newark, se lennetään Airbus A350-900 Ultra Long Range -koneella. Reitti avattiin 11.10.2018. Uudet konetyypit mahdollistamassa Lentokoneiden kehitystyö vaikuttaa lentoreitteihin: aiempaa vähemmän polttoainetta kuluttavat konetyypit mahdollistavat entistä pidemmät suorat lennot, ja ovat siten paitsi taloudellisia myös vähäpäästöisiä. Esimerkiksi Quantasin ennätysreitillään käyttämä Boeing 787-9 Dreamliner on paljon taloudellisempi kuin aiemman sukupolven pitkien lentojen malli, Boeing 747. Mitä vähemmän polttoainetta kone kuluttaa lentokilometriä kohden, sitä pidempään se voi lentää ilman välilaskuja, Finavia muistuttaa. Finnairin käyttämän Airbus A350:n kaltaiset kaksimoottoriset konetyypit valtaavatkin alaa nelimoottorisilta koneilta. Uuden sukupolven koneet on valmistettu kevyistä materiaaleista ja niiden moottorit ovat entistä tehokkaampia ja luotettavampia. Tekniset ratkaisut alentavat osaltaan polttoaineen kulutusta, ja mahdollistavat siten pidemmät lentoajat. Airbus 350 ensilennolla Suomessa 2014. Hitaampaa lentoa luvassa Ympäristösyistä osa lennoista lennetään nykyisin hitaammin kuin 1970-luvulla. Ennen öljykriisiä koneilla lennettiin pitkälti maksiminopeudella, mutta nykyisin polttoaineen taloudellisempi käyttö on normi, joka ohjannut lentoyhtiötä alentamaan matkanopeuksia jonkin verran. Toisaalta aiempaa pidemmät suorat lennot tarkoittavat, että matkakohteeseen pääsee viime vuosikymmeniä nopeammin, vaikka matkanopeus olisikin hitaampi. Samalla matkustamisen ympäristörasitus matkustajaa kohden alenee. Vaikka lentoajat samoilla reiteillä voivat olla nimellisesti hieman hitaampia, juuri pitkät suorat lennot lyhentävät matka-aikoja välilaskullisiin lentoihin verrattuna merkittävästi ja ovat pääosin myös matkustajaa kohtaa taloudellisempia. Hieman hitaammin lennetyt etapit eivät siis käytännössä tarkoita matkustamisen hidastumista. Lähteet: Finavia, Finnair, Norwegian, Telegraph, Helsingin Sanomat Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt