29.12.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Trident 660 – Tarkkaan harkittu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph tähtää uudella Trident 660:lla suoraan Yamahan suosikkimalli MT-07:aa vastaan, ja se näkyy ominaisuuksissa. Triumph on käyttänyt samaa kaavaa aikaisemminkin, matkamoottoripyörä Trophy oli kuin suora kopio boxermoottorisesta BMW R1200RT:stä mutta kolmisylinterisenä, ja selvästi paremmalla menestyksellä seikkailupyörä Tiger 1200:n suunnittelu ja ominaisuudet oli tähdätty suoraan kilpailemaan luokan supersuosikki BMW R1200GS:ää vastaan. Nyt verrokkipyöränä on ollut keskiluokan nakupyörien suosikkimalli Yamaha MT-07, jonka markkinaosuudesta ollaan lähdössä vuolemaan osuutta uudella Trident 660 -mallilla.Moottoririntamalla Triumph luottaa omaan vahvuuteensa, eli kolmisylinteriseen rivimoottoriin. Tridentin 660-kuutioinen triple on markkinoiden pienin kolmisylinterinen ja Trident 660 markkinoiden edullisin kolmisylinterinen moottoripyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes identtinen kilpailijaan nähdenKun verrataan pyörän mittoja ja muita ominaisuuksia, ei voi välttyä ajatuksella että lähes identtiset speksit MT-07:n kanssa eivät voi olla sattumaa. Istuinkorkeus ja tankin tilavuus ovat täsmälleen samat ja akselivälien erokin on käytännössä olematon, vai yksi millimetri. Ensiasennusrenkaanakin molemmissa on täsmälleen sama merkki ja malli, Michelin Road 5.Eroja tulee moottorin osalta, kun konstruktioina ovat vastakkain Triumphin rivikolmonen ja Yamahan rivikakkonen. Triumph on kompensoinut kolmisylinterisen moottorin mukana tuomaa viiden kilon painolisää ottamalla moottorista kahdeksan hevosvoimaa suuremman huipputehon (Triumph 81 hv, Yamaha 73 hv). Vastaavasti Triumph jää 30 kuutiosenttimetriä pienemmällä iskutilavuudellaan väännössä 3 newtonmetriä Yamahan lukemasta. Etua brittimerkki pyrkii saamaan myös varustelullaan, kun Trident 660 on varustettu kahdella ajomoodilla (Road ja Rain) ja Yamahan lcd-mittaristosta poiketen Triumphissa on lcd- ja väri-TFT-mittariston yhdistelmä.Edullinen huoltaaHankintahinnaltaan Triumph on noin 750 euroa kalliimpi, mutta jo ensiesittelyn yhteydessä Triumph painottaa, että Trident 660:n huoltoväli (16 000 km) on selvästi pidempi kuin yhdelläkään kilpailijalla. Lisäksi yksittäisten huoltojen ohjeajat ovat lyhyempiä, joten hintaeron pahimpaan kilpailijaan luvataan kuroutuvan umpeen viimeistään toisen ajokauden aikana.Koeajossa Trident 660 tuntuu juuri siltä kuin tehdas lupaakin: helposti lähestyttävä ja sopii sekä aloittelijalle että motoristille, joka haluaa vain nauttia ajamisesta ilman monipuolisia säätömahdollisuuksia. Mielenkiintoista olisi saada Triumph Trident 660 ja Yamaha MT-07 vastakkain ja vertailla niitä samoissa olosuhteissa. Moottori: 660-kuutioinen nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottori Teho: 60 kW (81 hv) / 10 250 r/min Vääntö: 64 Nm / 6 250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 189 kg Akseliväli: 1401 mm Istuinkorkeus: 805 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Hinta: 9 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa