29.12.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Trident 660 – Tarkkaan harkittu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph tähtää uudella Trident 660:lla suoraan Yamahan suosikkimalli MT-07:aa vastaan, ja se näkyy ominaisuuksissa. Triumph on käyttänyt samaa kaavaa aikaisemminkin, matkamoottoripyörä Trophy oli kuin suora kopio boxermoottorisesta BMW R1200RT:stä mutta kolmisylinterisenä, ja selvästi paremmalla menestyksellä seikkailupyörä Tiger 1200:n suunnittelu ja ominaisuudet oli tähdätty suoraan kilpailemaan luokan supersuosikki BMW R1200GS:ää vastaan. Nyt verrokkipyöränä on ollut keskiluokan nakupyörien suosikkimalli Yamaha MT-07, jonka markkinaosuudesta ollaan lähdössä vuolemaan osuutta uudella Trident 660 -mallilla.Moottoririntamalla Triumph luottaa omaan vahvuuteensa, eli kolmisylinteriseen rivimoottoriin. Tridentin 660-kuutioinen triple on markkinoiden pienin kolmisylinterinen ja Trident 660 markkinoiden edullisin kolmisylinterinen moottoripyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes identtinen kilpailijaan nähdenKun verrataan pyörän mittoja ja muita ominaisuuksia, ei voi välttyä ajatuksella että lähes identtiset speksit MT-07:n kanssa eivät voi olla sattumaa. Istuinkorkeus ja tankin tilavuus ovat täsmälleen samat ja akselivälien erokin on käytännössä olematon, vai yksi millimetri. Ensiasennusrenkaanakin molemmissa on täsmälleen sama merkki ja malli, Michelin Road 5.Eroja tulee moottorin osalta, kun konstruktioina ovat vastakkain Triumphin rivikolmonen ja Yamahan rivikakkonen. Triumph on kompensoinut kolmisylinterisen moottorin mukana tuomaa viiden kilon painolisää ottamalla moottorista kahdeksan hevosvoimaa suuremman huipputehon (Triumph 81 hv, Yamaha 73 hv). Vastaavasti Triumph jää 30 kuutiosenttimetriä pienemmällä iskutilavuudellaan väännössä 3 newtonmetriä Yamahan lukemasta. Etua brittimerkki pyrkii saamaan myös varustelullaan, kun Trident 660 on varustettu kahdella ajomoodilla (Road ja Rain) ja Yamahan lcd-mittaristosta poiketen Triumphissa on lcd- ja väri-TFT-mittariston yhdistelmä.Edullinen huoltaaHankintahinnaltaan Triumph on noin 750 euroa kalliimpi, mutta jo ensiesittelyn yhteydessä Triumph painottaa, että Trident 660:n huoltoväli (16 000 km) on selvästi pidempi kuin yhdelläkään kilpailijalla. Lisäksi yksittäisten huoltojen ohjeajat ovat lyhyempiä, joten hintaeron pahimpaan kilpailijaan luvataan kuroutuvan umpeen viimeistään toisen ajokauden aikana.Koeajossa Trident 660 tuntuu juuri siltä kuin tehdas lupaakin: helposti lähestyttävä ja sopii sekä aloittelijalle että motoristille, joka haluaa vain nauttia ajamisesta ilman monipuolisia säätömahdollisuuksia. Mielenkiintoista olisi saada Triumph Trident 660 ja Yamaha MT-07 vastakkain ja vertailla niitä samoissa olosuhteissa. Moottori: 660-kuutioinen nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottori Teho: 60 kW (81 hv) / 10 250 r/min Vääntö: 64 Nm / 6 250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 189 kg Akseliväli: 1401 mm Istuinkorkeus: 805 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Hinta: 9 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti