10.11.2020

Suosikkimalli haluaa pitää ykköspaikkansa – Yamaha MT-07 uudistuu

Yamaha MT-07 uudistuu

Luokkansa suosituin Yamaha MT-07 saa ensi kaudeksi uudistetun moottorin ja ulkonäön sekä parannuksia tekniikkaan ja ergonomiaan.

Yamahan kädet ovat sidotut MT-07:n muutosten suhteen. Kun pyörä on luokkansa myydyin, on riski tehdä siihen suuria muutoksia. Toisaalta kaksisylinterisen MT-07:n tulee ulkonäöllisesti asettua sen alapuolella olevan A2-luokan MT-03:n ja isomman kolmisylinterisen MT-09:n välimaastoon. Reunaehdot huomioiden MT-07:n ensi vuodeksi tehtäviä uudistuksia voi sanoa suuriksi.

Yamaha MT-07 uudistuu

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lineaarisempi kaasuvaste

Perussyy mallin uudistukselle on vuoden 2021 alusta voimaan tulevat Euro 5 -normit, jonka takia moottori oli päivitettävä uusien määräysten mukaiseksi. Vajaa 700-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori on saanut optimoidut polttoaineen suihkutuksen asetukset, uudenmallisen ilmanoton sekä uuden pakoputkiston. Teho- vääntölukemat on säilytetty ennallaan (73,4 hv / 54 kW ja 67 Nm) , mutta valmistajan mukaan muutoksilla on saavutettu lineaarisempi kaasuvaste. Tarjolle tulee myös A2-luokan 35-kilowattinen versio. Molemmat versiot (35 kW ja 54 kW) ovat muunnettavissa teholuokasta toiseen ja takaisin.

Moottorin lisäksi teknisiä muutoksia tulee mittaristoon, ohjaustankoon ja jarruihin. Etujarrulevyn koko kasvaa 282 millimetristä 298:aan, millä saavutetaan parempi jarruteho ja -tuntuma. Uusi 32 millimetriä leveämpi ohjaustanko parantaa ajotuntumaa. Uudistetun LCD-mittariston luettavuutta on parannettu, ja sitä hallitaan nyt ohjaustankoon sijoitetulla valintakytkimellä.

Terävämpi ulkonäkö

Ulkonäköä on ehostettu uudella pienikokoisella ajovalolla, terävämmällä tankin ja ilmanottoaukkojen muotoilulla, siipimäisellä takakatteen muotoilulla ja uusilla väri- ja grafiikkavaihtoehdoilla.

Uuden MT-07:n Yamaha MyRide-sovelluksella voi seurata ja tallentaa ajon, jolloin jälkikäteen pystyy tarkastelemaan ajotietoja kuten kokonaismatkaa, korkeutta merenpinnasta, huippunopeutta, keskinopeutta, kiihtyvyyttä ja kallistuskulmia.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Luetuimmat