29.12.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Trident 660 – Tarkkaan harkittu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph tähtää uudella Trident 660:lla suoraan Yamahan suosikkimalli MT-07:aa vastaan, ja se näkyy ominaisuuksissa. Triumph on käyttänyt samaa kaavaa aikaisemminkin, matkamoottoripyörä Trophy oli kuin suora kopio boxermoottorisesta BMW R1200RT:stä mutta kolmisylinterisenä, ja selvästi paremmalla menestyksellä seikkailupyörä Tiger 1200:n suunnittelu ja ominaisuudet oli tähdätty suoraan kilpailemaan luokan supersuosikki BMW R1200GS:ää vastaan. Nyt verrokkipyöränä on ollut keskiluokan nakupyörien suosikkimalli Yamaha MT-07, jonka markkinaosuudesta ollaan lähdössä vuolemaan osuutta uudella Trident 660 -mallilla.Moottoririntamalla Triumph luottaa omaan vahvuuteensa, eli kolmisylinteriseen rivimoottoriin. Tridentin 660-kuutioinen triple on markkinoiden pienin kolmisylinterinen ja Trident 660 markkinoiden edullisin kolmisylinterinen moottoripyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes identtinen kilpailijaan nähdenKun verrataan pyörän mittoja ja muita ominaisuuksia, ei voi välttyä ajatuksella että lähes identtiset speksit MT-07:n kanssa eivät voi olla sattumaa. Istuinkorkeus ja tankin tilavuus ovat täsmälleen samat ja akselivälien erokin on käytännössä olematon, vai yksi millimetri. Ensiasennusrenkaanakin molemmissa on täsmälleen sama merkki ja malli, Michelin Road 5.Eroja tulee moottorin osalta, kun konstruktioina ovat vastakkain Triumphin rivikolmonen ja Yamahan rivikakkonen. Triumph on kompensoinut kolmisylinterisen moottorin mukana tuomaa viiden kilon painolisää ottamalla moottorista kahdeksan hevosvoimaa suuremman huipputehon (Triumph 81 hv, Yamaha 73 hv). Vastaavasti Triumph jää 30 kuutiosenttimetriä pienemmällä iskutilavuudellaan väännössä 3 newtonmetriä Yamahan lukemasta. Etua brittimerkki pyrkii saamaan myös varustelullaan, kun Trident 660 on varustettu kahdella ajomoodilla (Road ja Rain) ja Yamahan lcd-mittaristosta poiketen Triumphissa on lcd- ja väri-TFT-mittariston yhdistelmä.Edullinen huoltaaHankintahinnaltaan Triumph on noin 750 euroa kalliimpi, mutta jo ensiesittelyn yhteydessä Triumph painottaa, että Trident 660:n huoltoväli (16 000 km) on selvästi pidempi kuin yhdelläkään kilpailijalla. Lisäksi yksittäisten huoltojen ohjeajat ovat lyhyempiä, joten hintaeron pahimpaan kilpailijaan luvataan kuroutuvan umpeen viimeistään toisen ajokauden aikana.Koeajossa Trident 660 tuntuu juuri siltä kuin tehdas lupaakin: helposti lähestyttävä ja sopii sekä aloittelijalle että motoristille, joka haluaa vain nauttia ajamisesta ilman monipuolisia säätömahdollisuuksia. Mielenkiintoista olisi saada Triumph Trident 660 ja Yamaha MT-07 vastakkain ja vertailla niitä samoissa olosuhteissa. Moottori: 660-kuutioinen nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottori Teho: 60 kW (81 hv) / 10 250 r/min Vääntö: 64 Nm / 6 250 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 189 kg Akseliväli: 1401 mm Istuinkorkeus: 805 mm Tankin tilavuus: 14 litraa Hinta: 9 995 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous