11.3.2016

Maistiainen: Triumphin retroilevat Thruxton R ja Bonneville T120

Triumph Thruxton

Triumphin jin ja jang, valitako urheilullinen Thruxton R vai yksityiskohtia myöten aidosti retro Bonneville T120?

Brittivalmistaja Triumphin retromallit Thruxton ja Bonneville uudistuvat kokonaan kaudelle 2016. Molempien tekniikka perustuu samaan uuteen 1200-kuutioiseen moottoriin. Thruxton on muotoiltu Cafe Racer -henkiseksi, siinä on tehokkaat Brembon jarrut ja laadukkaampi jousitus. Myös moottori on viritetty joitakin hevosvoimia tehokkaammaksi. Bonneville puolestaan noudattaa kurinalaisemmin ”aitoa” vuoden 1959 Bonnevillen muotoilua ja henkeä.

Bonneville T120

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokonaisuus muodostuu tyylikkäistä yksityiskohdista

Monessa mediassa on etukäteen hehkutettu Thruxton R:n tyylikkyyttä ja siinä käytettyjä laadukkaita komponentteja. Bonneville on jäänyt julkisuudessa pahasti sisarmallinsa varjoon. Tulimme äsken koeajopaikalle, ja molempien mallien rinnakkain näkemisen seurauksena oma ajatusmaailma mallien vetovoimista kääntyi ylösalaisin.

Thruxton R ja Bonneville T120
Thruxton R ja Bonneville T120

Bonnevillessä huomion kiinnitti tankin muotoilu aitoon 1960-luvun tyyliin, satulan verhoilun pienet tyylikkäät yksityiskohdat, jäähdytysripojen (kyllä, nestejäähdytteiseen on jätetty ulkonäkösyistä jäähdytysrivat) muotoilun yksityiskohdat ja kokonaisuuden viimeistelevä tyylikäs maalaus.

Thruxton R ja Bonneville T120

Ulkonäkö vai ajo-ominaisuudet?

Kun halutaan suunnitella 1960-luvun henkeä noudattava retromalli, niin onko siinä lopulta tärkeämpää viimeistä huutoa olevat nelimäntäiset radiaalijarrut ja täysin säädettävä jousitus, vai se että ulkonäkö on muovattu tuotantokustannuksista välittämättä mahdollisimman tarkasti esikuvansa mukaiseksi? Esimerkiksi Bonnevillen vaatimattomamman näköiset Nissinin etujarrusatulat näyttävät retromallissa selvästi sopusuhtaisemmilta kuin Thruxtonin Brembot.

Thruxton R ja Bonneville T120

Tämän tyylisuunnan moottoripyörä jos mikä ostetaan tunteella. Hevosvoimat, vääntömomentti tai sekuntikellon lukema ratakierroksella eivät ole ”se juttu”, vaan fiilis. Toki lähes 100 hevosvoimaa ja yli 110 newtonmetriä liikuttavat molempia malleja tarvittaessa lujaa moottoriradallakin, mutta se ei varmasti ole ollut suunnittelussa tärkein asia.

Kumpi malleista nousee omalla listalla ykköseksi koeajon jälkeen?

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia