15.3.2016

Maistiainen: Uusi Mercedes-Benz E-sarja – askel kohti itseohjautuvuutta

Mercedes-Benz E-sarja

Automaattinen ohitus moottoritiellä, edellä ajavaa seuraten jopa 210 km/h tunnissa, pysäköinti ja parkista poistuminen etänä älypuhelimella. Uuden E-sarjan taidot ovat lupaavia.

Vaikka Mercedes-Benzin uudessa E-sarjassa huomio kiinnittyy ensimmäisenä voimakkaaseen muotoiluun niin auton ulkopuolella kuin sisälläkin, niin isoimmat uudistukset löytyvät kuitenkin teknisistä kehitysaskelista.

– E-sarja on koko Mercedes-Benzin ydin, joka on tähänkin asti määritellyt uudelleen koko luokkansa laatutason. Uusi E-sarjamme näyttää nyt tietä kohti täysin autonomista ajamista. Se vahvistaa myös ajamisen tehokkuutta, mukavuutta ja turvallisuutta sekä kykenee lievittämään liikenteessä koettua stressiä, julistaa Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr. Thomas Weber.

Mercedes-Benz E-sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkea ei saada Suomeen

Tiennäyttäjäksi E-sarja yltääkin. Koeajossa Lissabonissa oli mahdollisuus kokeilla ominaisuuksia joita ei vielä Suomeen ole saatavilla. Drive Pilot ja Parking Pilot nimiä kantavat järjestelmät ovat kiinnostavia askelia kohti itseohjautuvaa autoa.

Niiden toiminta on vielä pienestä kiinni. Kuljettajan pienikin hipaisu älypuhelimen ohjausringin ulkopuolelle keskeyttää pysköintitoiminnon. Jos sormea pyörittää huolellisesti oikeassa kohdassa, silloin auto tekee mallikkaan pysäköinnin ruutuun tai ahtaaseen talliin, etuperin tai takaperin.

Mercedes-Benz E-sarja

Toiminta ei ole virheetöntä

Myös Drive Pilot osoitti, kuinka herkässä uusien järjestelmien toiminta tai toimimattomuus on.

Toiminnan este voi olla kuljettajan toiminnasta johtuvaa tai sitten kyse on siitä, että hienotkaan järjestelmät eivät vielä kykene lukemaan liikenneympäristöä virheettömästi.

Haalistuneet kaistamerkinnät ja epätyypilliset kaiteet ovat arkea missä tahansa maassa, mutta älykkäälle ohjausjärjestelmälle ne ovat vielä oppimisen paikka.

Pyyhkäise ja paina

E-sarja on ensimmäinen auto, jonka toimintoja ohjataan monitoimiohjauspyörään integroiduilla kosketusnäppäimillä. Ne reagoivat pysty- ja vaakasuuntaisiin pyyhkäisyihin ilman, että kuljettaja joutuu irrottamaan otettaan ohjauspyörästä.

Pyyhkäisyn jälkeen haluttu toiminto vahvistetaan näppäintä painamalla. Ilmastointia ja auton turvajärjestelmiä varten on vielä erilliset kiinteät näppäimet.

Mercedes-Benz E-sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkuun kaksi moottoria, myöhemmin kolme lisää

Uusi E-sarja esitellään asiakkaille Suomessa huhtikuussa. Alkuvaiheessa autoon on saatavilla kaksi nelisylinteristä moottorivaihtoehtoa: bensiinikäyttöinen E 200 ja ihan uusi E 220 d -diesel.

Myöhemmin moottorivalikoima lisääntyy, kun tarjolle tulevat kuusisylinterinen E 350 d, ladattava hybridiversio E 350 e sekä kuusisylinterinen bensiinimoottori E 400 4matic.

Kaikissa esittelyvaiheen autoissa on vakiovarusteena uusi 9G-Tronic-automaattivaihteisto.

Uutuusdieselin kulutus- ja päästölukemat ovat pudonneet edellisestä sukupolvesta 13 prosentilla. Teho on kuitenkin noussut 125 kW:sta 143 kW:iin.

Moottori on aikaisempaa kevyempi ja iskutilavuus on pienentynyt aikaisemmasta 2,15 litrasta kahteen litraan. Kaikki pakokaasujen käsittelyssä tarvittavat komponentit on nyt yhdistetty itse moottoriin.

Mercedes-Benz E-sarja

Ilmajousitus lisävarusteena

E-sarjan vakiovarusteena on teräsjousitus, mutta siihen voi valita myös lisävarusteisen ilmajousituksen.

Vakiovarusteista löytyy aktiivinen jarruavustin, joka parantaa jarrutustehoa ja kykenee hidastamaan autoa myös itsenäisesti. Myös vireystila-avustin ja sivutuuliavustin ovat vakiona.

Saksassa myytäviin autoihin on tarjolla lisävarusteinen Drive Pilot -jäjestelmä. Se kykenee säilyttämään säädetyn etäisyyden edellä ajavaan autoon ja seuraamaan sitä jopa 210 km/h-nopeudessa.

Drive Pilotiin on ensi kertaa yhdistetty myös aktiivinen kaistanvaihtoavustin, joka ohjaa auton suuntamerkin jälkeen itsenäisesti viereiselle kaistalle. Järjestelmä perustuu pitkän kantaman tutkaan, stereokameraan ja tutka-antureihin. Suomeen myytäviin autoihin tätä järjestelmää ei toistaiseksi saa.

Mercedes-Benz E-sarja

Myöhemmin E-sarjaan saa halutessaan myös kauko-ohjattavan Parking Pilot -järjestelmän, jonka avulla auton pysäköinti ja nouto pysäköintitalosta on mahdollista älypuhelinsovelluksen avulla.

Myös kommunikointi autosta autoon on mahdollista. Sovellus verkottaa sitä käyttävät autot yhteen ja välittää tietoja niiden välillä. Näin kuljettaja voi saada hyvissä ajoin tiedon esimerkiksi jäisestä tienpinnasta.

Teksti ja kuvat Eila Parviainen

Päivitetty klo 18.13: Ilmajousitus on ollut saatavilla aiemminkin E-sarjaan.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat