27.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-07 – Löysät pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan MT-07-mallia on moitittu liian pehmeästä jousituksesta. Uudistuksen yhteydessä jousitusta jämäköitettiin juuri sopivasti. Tankattuna vain 182 kiloisen pyörän jousituksen rakentaminen ei ole helppoa. Kuljettajan painosta riippuen sama jousitus voidaan kokea joko liian jäykäksi tai liian pehmeäksi. Kun lisäksi MT-07 kuuluu edulliseen 9 000 euron hintaluokkaan, ei se anna mahdollisuuksia rakentaa monipuolisia säätömahdollisuuksia keulaan ja takajousitukseen.Neljä vuotta sitten markkinoille tullut Yamaha MT-07 nousi nopeasti todelliseksi suosikkimalliksi. Moottori keräsi kehuja vääntöominaisuuksillaan, ajoasento oli sopivan väljä ja jarrutkin helppokäyttöiset. Ei se jousituskaan huono ollut, mutta muuten luokkansa kärkeä hipovien ominaisuuksien yhteydessä keskinkertainen jousitus erottui, eikä edukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJousitus kehityksen kärkenäYamahan uusiessa MT-07:n tälle kaudelle pääpaino oli jousituksen kehityksessä. Jousitusten esijännityksiä sekä puristus- ja paluuvaimennuksia kiristettiin 16-40 prosenttia, eli pelkästä hienosäädöstä ei ole kyse. Koeajossa yllättääkin alkumetreillä se, että jousitus tuntuu hidastetöyssyissä edelleen mukavalta ja terävät epätasaisuudetkin se nielee entiseen tapaan.Vauhdin kasvaessa huomaa selkeästi eron vanhaan. Jousitus kantaa paremmin ja tuntuma suurissa nopeuksissa on nyt parempi. Kun vielä takajousitukseen on esijännityksen säädön ohelle lisätty paluuvaimennuksen säätö, on jousitus harpannut kokonaan uudelle tasolle.Ajettavuus parani, tuntuma eiKun MT-07 nyt sopii jousitukseltaan kovempiin nopeuksiin, on samalla vaihdettu ensiasennusrenkaiden toimittaja Michelinistä Bridgestoneen. Uusi rengas on sekä rungoltaan että kumiseokseltaan selvästi jäykempi. Kovissa nopeuksissa ajettavuus on parantunut, mutta kääntöpuolella on vähentynyt tuntuma ja pito erityisesti kostealla ja viileällä asfaltilla.Ominaisuus ei juurikaan tule esille silloin kun ajetaan liikennesääntöjen ja liikennevirran mukaan yleisessä liikenteessä. Koeajossa ajorytmi sen sijaan nousee välillä urheilulliseksi ja silloin ero tulee selkeästi esille. Tätä korostaa vielä luistokytkintoiminnon puute, jolloin pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa takarengas luistelee mielellään.Koeajon perusteella voidaan todeta, että Yamaha on uudistuksen yhteydessä poistanut MT-07:n puutteet ja ominaisuudet ovat nyt entistä tasapainoisemmat. 9000 euron hintaluokassa se tarjoaa harvinaisen paljon hauskuutta, ajo-ominaisuuksia ja vastinetta rahalle.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Yamaha MT-07 Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 689 cc Teho: 55 kW (75 hv) / 9000 r/min Vääntö: 68 Nm / 6500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 805 mm Paino tankattuna: 182 kg Tankki: 14 litraa Hinta: 8 998 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CFMOTO 800 MT-X:n neitsytmatka umpijäässä 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous