27.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha MT-07 – Löysät pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan MT-07-mallia on moitittu liian pehmeästä jousituksesta. Uudistuksen yhteydessä jousitusta jämäköitettiin juuri sopivasti. Tankattuna vain 182 kiloisen pyörän jousituksen rakentaminen ei ole helppoa. Kuljettajan painosta riippuen sama jousitus voidaan kokea joko liian jäykäksi tai liian pehmeäksi. Kun lisäksi MT-07 kuuluu edulliseen 9 000 euron hintaluokkaan, ei se anna mahdollisuuksia rakentaa monipuolisia säätömahdollisuuksia keulaan ja takajousitukseen.Neljä vuotta sitten markkinoille tullut Yamaha MT-07 nousi nopeasti todelliseksi suosikkimalliksi. Moottori keräsi kehuja vääntöominaisuuksillaan, ajoasento oli sopivan väljä ja jarrutkin helppokäyttöiset. Ei se jousituskaan huono ollut, mutta muuten luokkansa kärkeä hipovien ominaisuuksien yhteydessä keskinkertainen jousitus erottui, eikä edukseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJousitus kehityksen kärkenäYamahan uusiessa MT-07:n tälle kaudelle pääpaino oli jousituksen kehityksessä. Jousitusten esijännityksiä sekä puristus- ja paluuvaimennuksia kiristettiin 16-40 prosenttia, eli pelkästä hienosäädöstä ei ole kyse. Koeajossa yllättääkin alkumetreillä se, että jousitus tuntuu hidastetöyssyissä edelleen mukavalta ja terävät epätasaisuudetkin se nielee entiseen tapaan.Vauhdin kasvaessa huomaa selkeästi eron vanhaan. Jousitus kantaa paremmin ja tuntuma suurissa nopeuksissa on nyt parempi. Kun vielä takajousitukseen on esijännityksen säädön ohelle lisätty paluuvaimennuksen säätö, on jousitus harpannut kokonaan uudelle tasolle.Ajettavuus parani, tuntuma eiKun MT-07 nyt sopii jousitukseltaan kovempiin nopeuksiin, on samalla vaihdettu ensiasennusrenkaiden toimittaja Michelinistä Bridgestoneen. Uusi rengas on sekä rungoltaan että kumiseokseltaan selvästi jäykempi. Kovissa nopeuksissa ajettavuus on parantunut, mutta kääntöpuolella on vähentynyt tuntuma ja pito erityisesti kostealla ja viileällä asfaltilla.Ominaisuus ei juurikaan tule esille silloin kun ajetaan liikennesääntöjen ja liikennevirran mukaan yleisessä liikenteessä. Koeajossa ajorytmi sen sijaan nousee välillä urheilulliseksi ja silloin ero tulee selkeästi esille. Tätä korostaa vielä luistokytkintoiminnon puute, jolloin pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa takarengas luistelee mielellään.Koeajon perusteella voidaan todeta, että Yamaha on uudistuksen yhteydessä poistanut MT-07:n puutteet ja ominaisuudet ovat nyt entistä tasapainoisemmat. 9000 euron hintaluokassa se tarjoaa harvinaisen paljon hauskuutta, ajo-ominaisuuksia ja vastinetta rahalle.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Yamaha MT-07 Moottori: 2-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 689 cc Teho: 55 kW (75 hv) / 9000 r/min Vääntö: 68 Nm / 6500 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 805 mm Paino tankattuna: 182 kg Tankki: 14 litraa Hinta: 8 998 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”