25.1.2024

Matkailijamäärät kasvussa – uusi alusarmada Finnlinesin valttina

Yksityisten matkustajien lukumäärä kasvoi Finnlinesin laivoilla 17 prosenttia vuonna 2023 edellisvuoteen verrattuna.

Finnsirius ja Finncanopus -aluskaksikko on lisännyt Finnlines-varustamon houkuttelevuutta matkailijoiden silmissä. Sisaraluksista Finnsirius aloitti viime syksynä liikennöintinsä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä, Finncanopus kyntää paraikaa merta matkalla kiinalaistelakalta Eurooppaan.

Joulukuussa valmistuneen Finncanopuksen oli tarkoitus kulkea Suezin kanavan kautta, mutta turvallisuussyistä Finncanopus joutuu kiertämään Hyväntoivonniemen kautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää matkustajia, uusia kujeita

Varustamolleen palvelukonseptiltaan täysin uudenlainen Superstar-luokan rahtimatkustajalaiva on ollut satojen miljoonien eurojen investointi, joka näyttää kannattaneen: yksityisten matkustajien lukumäärä kasvoi Finnlinesin laivoilla 17 prosenttia vuonna 2023 edellisvuoteen verrattuna.

Laivatulokkaan aloitettua syyskuun puolivälissä liikennöintinsä Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin yhdistävällä Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä on käynyt ilmi, että myös ahvenanmaalaiset ovat löytäneet yhteydet ja matkustajamäärä Ahvenanmaalta niin manner-Suomeen kuin Ruotsiin on noussut huomattavasti.

Finnlinesin matkustajapalvelujen johtaja Marco Palmu myhäili Moottorin aiemmassa artikkelissa suotuista matkustajamäärien kehitystä kiteyttämällä, että ”varsinkin Ahvenanmaan luvut ilahduttavat, sillä tuotamme luotettavia ja miellyttäviä kuljetuspalveluja. Haluamme myös olla vahva kumppani Ahvenanmaan matkailu- ja hotellialalle.”

Varustamo kertoi Helsingin matkamessujen yhteydessä Finnsiriuksen tuoreimmat matkustusluvut.

Matkustajien määrä viime vuonna rekkakuljettajat ja yksityiset matkustajat yhteen laskien oli 695 000, jossa on kasvua 7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Eniten kasvua oli manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisellä reitillä, 49 prosenttia ja toiseksi eniten Suomen ja Saksan välillä, 11 prosenttia.

Otollinen reitti ja aikataulu

Moottori tutustui alustulokkaaseen sen neitsytristeilyllä syksyllä 2023. Kokemuksena kävi ilmi, että Finnsirius on tiloiltaan kuten vaikka myymälän tuotevalikoimalta selvästi pienempi alus kuin Helsingin ja Tukholman väliä liikennöivät ruotsinlaivat. Toisaalta kompakti koko luo etuja: yleisötilat ovat käytännössä kahdella kannella, joten etäisyydet ovat mukavan lyhyet paikasta toiseen.

Aluksen palveluihin kuten ruokailuvaihtoehtoihin ja oleskelutiloihin on satsattu. Matkailijan kannalta on mukavaa sekin, että aluksessa on paljon ikkunapintaa, jolloin matkan aikana voi katsella ohi lipuvaa saaristoluontoa. Reitti kulkee pitkälti saariston suojissa.

Merimatka Finnsiriuksella – ja myöhemmin reitille tulevalla Finncanopuksella – kestää 8–9 tuntia. Alus irtoaa Naantalin sataman laiturista aamupäivällä joko kello 10.30 (torstai–sunnuntai) tai kello 11.45 (maanantai–keskiviikko). Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitin valitsevat auton kanssa matkailevat pääsevät kätevästi jatkamaan matkaa määräsatamista jonottamatta, sillä perillä ollaan kaupunkikeskustojen ulkopuolella ja ruuhka-aikojen jälkeen. E18-valtaväylälle pääsee suoraan Kapellskärin satamasta.

– Kun Finncanopus saapuu helmikuussa, matkustajilla on käytössä samantasoiset korkealuokkaiset tilat ja palvelut aamu- ja iltalähdöillä. Voimme myös tarjota päivämatkoja eli picnic-risteilyjä, Marco Palmu kertoo.

Picnic-risteilyn lähtö Naantalista on klo 10.30, laivanvaihto Långnäsissä klo 15.00 ja paluu Naantaliin klo 20.10.

Finncanopuksen tultua reitin nykyinen Star-luokan ropax-laiva Finnswan siirtyy Ruotsin ja Saksan väliselle reitille.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: Finnlines

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat