1.2.2023

Mazda CX-90 lanseerattiin Yhdysvalloissa – lippulaiva on lastattu premiumilla

Kahdeksanpaikkainen katumaasturi 345 hevosvoiman rivikuutosella ei ole ehkä totutun kevyttä ja ketterää Mazdaa, mutta se siirtää valmistajansa vakavissaan premium-SUV:ien maailmaan.

Lippulaivamaasturin viitan juuri yllensä sovittanut CX-90 on jo toinen merkittävä Mazda-uutuus tänä vuonna, kun vain parisen viikkoa sitten ensi-iltansa Euroopan puolella sai MX-30 e-Skyactiv R-EV, sarjalataushybridi, joka sinetöi wankelin paluun automaailmaan.

CX-90 edustaa japanilaisvalmistajan viimeisintä uutta, mikä tarkoittaa pitkittäin sijoitettua moottoria, takavetorakennetta sekä kaikkea mitä nämä tuovat tullessaan ulkonäköä, ajettavuutta ja muuta ajatellen. Alustana on uusi pohjarakenne, joka kulkee yksinkertaisella nimellä "large platform". CX-90 jakaa monia elementtejä Euroopassakin tutuksi tulleen CX-60:n kanssa.

Pitkää keulaa komppaa muhkea perä.

Ulkonäön kannalta hyvin tunnusomainen piirre näille Mazdan uuden sukupolven crossovereille on pitkä ja komea keula. Tähän liittyy myös suhteessa pitkä matka etuakselin ja kojelaudan väillä, mikä on tyypillistä juuri takavetorakenteisissa luksusautosegmenteissä. Monilta osin Mazdan USA:n toimintojen kehittämä CX-90 on joka mitallaan CX-60:ta suurempi, mutta erityisesti leveämpi.

Pohjois-Amerikka on Mazdan suurin markkina-alue. Siksi sinne kannattaa panostaa.

Mazda jakaakin tulevat neljä suurempaa crossoveriaan maanosien kokoluokkavaatimusten mukaan siten, että kapeampikorinen CX-60 tulee saamaan muun muassa Euroopassa, Australiassa ja Japanissa kolmirivisen sisaren CX-80:sta, kun taas leveäkorinen CX-90 saa seurakseen Pohjois-Amerikassa kaksirivisen CX-70:n. Sekä CX-70:tä että -80:tä odotetaan esiteltäväksi myöhemmin tänä vuonna eli myös Eurooppa on saamassa piakkoin oman kolmirivisen Mazda-crossoverinsa.

CX-90:stä tasokkain kulkee nimellä Signature. Sen tunnistaa esimerkiksi korinvärisistä pyöränkaarista sekä jopa 21-tuumaisista vanteista. Kuvan Artisan Red on uusin Mazdan Takuminuri -värivaihtoehdoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Inline 6 - tehokkain ja vääntävin Mazda-voimanlähde koskaan

CX-90:n keulan alle tarjotaan kahta erityyppistä voimalinjaa. Kruununjalokivenä toimii Mazdan kuuminta mäntämoottorimuotia edustava 3,3-litrainen ahdettu rivikuutonen. 48 voltin M Hybrid Boost -kevythybriditekniikkaa tuekseen saanut kutonen on ollut viime vuoden loppupuolelta lähtien saatavilla myös CX-60:een ainakin Australian markkinoilla, mutta CX-90:ssä se tuottaa peräti 60 hevosvoimaa enemmän. 345 hevosvoiman tehollaan ja tarkalleen 500 newtonmetrin vääntömomentillaan moottori tekee CX-90:stä sekä tehokkaimman että vääntävimmän (katulaillisen) Mazdan kautta aikain.

CX-90 skippaa dieselit sekä itsesyttyvän Skyactiv-X -bensiinimoottorin, joten se toinen voimalinjatyyppi on luonnollisesti e-Skyactiv PHEV -lataushybridi, joka on eurooppalaisittainkin tuttu CX-60:sta. 2,5-litrainen rivinelonen ja siihen yhdistetty sähkömoottori antavat yhdessä 328 hevosvoimaa ja saman 500 newtonmetrin vääntömomentin. Sähköinen toimintamatka kaipaa vielä lukuarvona vahvistuksen, mutta 17,8 kilowattitunnin akun varassa CX-90:llä pääsee joitain kymmeniä kilometrejä.

Lähes kaikki muutkin suoritusarvot antavat vielä odottaa itseään. FR-layoutistaan huolimatta CX-90 on aina nelivetoinen, ja molemmissa vaihtoehdoissa bensiini- ja sähkömoottorien jatkeena on monilevykytkimellä toteutettu kahdeksanvaihteinen automaatti. Kuusisylinterisessä kevythybridijärjestelmän starttigeneraattori löytyy moottorin ja vaihteiston välistä, jolloin autolla voi ajaa sähköllä hetkittäin, alhaisilla nopeuksilla. Automaattilaatikon kerrotaan sisältävän erillisen perävaunutoiminnon, joten väkevällä rivi-6:lla ryyditetystä CX-90:stä on ilmeisesti odotettavissa jokseenkin kyvykästä veturia.

Kuusi-, seitsemän- tai kahdeksanpaikkainen

CX-90 on myös suurikokoisin Mazda tähän asti, ja se kätkeekin sisäänsä hyvät tilat. CX-90 kuuluu edeltäjämallinsa CX-9:n tavoin pohjoisamerikkalaisittain mid-size SUV -luokkaan, mutta on tätä sekä pidempi että leveämpi.

CX-90 on tilavimmillaan 8-paikkainen, mutta malliversiosta riippuen konfiguraatio vaihtelee siten, että autosta saa myös 7- tai 6-paikkaisen. Koko tupa on täynnä, kun etupenkkien lisäksi toisella ja kolmannella rivillä istuu kummallakin kolme henkeä. Seitsenpaikkaisena keskiriviltä löytyvät erillisistuimet, joiden välissä on keskikyynärnoja. Kuusipaikkainen autosta saadaan, kun myös taaimmainen rivi on kaksipaikkainen. Keskiriville asti matkustajat nauttivat luksushenkeen sekä lämmitetyistä että tuuletetuista istuimista, näin ainakin Signature -mallissa.

Sisustan osalta mennään melko lailla CX-60:n viitoittamaa tietä. CX-60:sta tuttua on erityisesti pirteissä värivalinnoissa sekä laajassa materiaalien ja viimeistelytekniikoiden käytössä. Amerikkalais-Mazda ei ole ainakaan tällä saralla unohtanut japanilaisuuttaan.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Car and Driver Kuvat: Mazda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat