4.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 PHEV – keskeltä vielä raaka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-60 tarjoaa virkistävän vaihtoehdon ainaisille saksalaismerkeille, mutta hienosäätö jättää toivomisen varaa. Hyvää: ominaisuudet, tila. Huonoa: voimalinjan ja alustan hienosäädöt. Varta vasten premiumiksi perustettujen japanilaismerkkien (Lexus ja Infiniti) jälkeen Mazda on ehkä lähimpänä tätä automerkkien himoittua liigaa. Mazda CX-60 PHEV on valmistajan mallinimikkeenä uusi ja se ottaa paikan ainakin katumaasturimalliston kunkkuna. Kokonsa puolesta auto sopii jopa koko malliston ykköseksi. Pituutta uutuusmallilla on 4,75 metriä ja akseliväli on 2,87 metriä, joten CX-60 erottuu selvästi esimerkiksi CX-5:stä. Lastaamattomana auton korkeuskin on komeat 1,69 metriä, mihin verrattuna 175 mm maavara tuntuu melko tavalliselta. Kokonsa puolesta yksi Mazda CX-60:n kilpailijoista lienee Toyota RAV4, mutta olemuksensa puolesta auto on kaupunkilaisserkku selvästi erähenkisemmän Toyotan rinnalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyt ladattavana Ensimmäisenä lataushybridinä kyseessä on myös sähköistymisen eturintamaa Mazdalle. 2,5-litrainen nelisylinterinen moottori on huipputeholtaan 141 kW (191 hv). Sähkömoottorin teho on 129 kW (175 hv) ja yhteisteho on kunnioitettavat 241 kW (327 hv). Mallistoon kuuluu lähialueilla myös rivikutosella varustettu kevythybrididiesel, mutta mallin rooli jää Suomessa korkeintaan marginaaliseksi. Sähkömoottori on sijoitettu kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen ja se hoitaa perinteisen momentinmuuntimen tehtäviä. Samalla sähköajo toimii nelivetotilanteissakin. Itse CX-60 perustuu uuteen takavetoperusteiseen perusrakenteeseen, joten auto suosii hyvän pidon tilanteissa taka-akselia ketteryyttä ja hiljaisuutta tavoitellessaan. Hybridijärjestelmän akku on bruttokooltaan 17,8 kilowattituntia ja se mahdollistaa 63 kilometrin WLTP-toimintamatkan yhdellä latauksella. Latamisessa Type 2:n maksimiteho on 7,2 kW kahdella 16A-vaiheella. Perinteinen ergonomia kunniaan Tiloiltaan Mazda CX-60 on hyvä. Etuistuimilla ergonomiassa ei ole moittimista ja tietoviihdejärjestelmän käytössä kiertorulla on edelleen voimaa. Myös lämmityslaitetta käskytetään painikkeilla hipaisujen ja loitsueleiden sijaan, hienoa! Automatiikkaa on sen sijaan tuotu kuljettajaprofiileihin, sillä auto arvioi silmien sijainnin ja kerrotun pituuden perusteella tehtaan mielestä oikean ajoasennon. Varsinaisia kuljettajasäätöjä on yli 250 ja auto tallentaa ne muistiinsa kasvojentunnistuksen avulla jopa kuudelle vakiokäyttäjälle. Koeajoauton Takumi-varustelussa on käytetty rohkeasti vaaleaa vaahteraa, vaaleaa kangasta kojelaudassa ja vaaleaa nappanahkaa istuinverhoilussa. Asuntolainaharmaiden saksalaisten jälkeen Mazdalle pitäisi antaa aplodit näin rohkeiden väriyhdistelmien tarjoamisesta. Valitettavasti vaahteraviilujen sävytys ei täsmää eri puolilla autoa, viitaten aurinkoherkkyyteen. Takaistuimilla tilaa on hyvin, vaikka kattolinja kaartuu jo takaistuinten päätilan kohdalla ja lasikattokin nipistää osansa. Tavaratila on 570 litraa ja laajennettavissa aina 1 726 litraan saakka, takaistuinten kaatuessa kolmessa osassa 40/20/40-jaolla. Ei vielä kypsä Liikkeellä Mazda CX-60 PHEV osoittaa kuitenkin, että mallin hienosäätö lienee jäänyt kesken. Ohjausta vaivaa erikoinen tahmeus parkkipaikkanopeuksissa ja myös ohjauksen painotus tuntuu vaihtuvan hetkittäin. Alusta on perusvireeltään perushyvä, mutta tärähtelee turhan paljon. Voimalinjassa harmitus kohdistuu vaihteistoon, jonka jahkaileva toiminta ei hurmaa. Sähköavusteisena ja komeilla suoritusarvoilla varustettuna voisi olettaa, että CX-60 reagoi terävästi kaasuun esimerkiksi liikenneympyrään liityttäessä, mutta käytäntö ja luottamuspula kertovat toisin. Voimalinja myös aiheutti useamman tuntuvan kolahduksen tasanopeudella ajettaessa. Ärsytyksiin kuuluvat myös ajoavustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii sinänsä hyvin, mutta kaistatoimintojen kanssa auto herjaa herkästi ja antaa paikoin erikoisiakin ilmoituksia. Kulutuksen suhteen Mazda CX-60 PHEV asettuu luokan keskitasolle. Mikäli reiluun 50 kilometriin jäävä tosielämän sähkömatka riittää, autolla pääsee vähällä, mutta pidemmät siirtymät merkitsevät helposti yli 7 litran kohoavia kulutuksia, mikä on tyypillistä kokoluokan autoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtoehtojen joukossa Markkinoiden kannalta on aina parempi, jos siellä on erilaisia vaihtoehtoja. Mazda CX-60 PHEV tuleekin kohtuullisen kilpailtuun kookkaiden katumaasturien luokkaan ja tarjoaa hyvän vaihtoehdon esimerkiksi nelivedon, lataushybridin ja hyvien vetomassojen yhdistelmällä. Valitettavasti monien yksityiskohtien viimeistelyä ei ole viety loppuun saakka. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, mitä omia polkujaan kulkeva Mazda esittelee seuraavaksi. Mazda CX-60 PHEV:in mallistohinnat alkavat Exclusive-line-varustelun 54 990 eurosta, minkä lisäksi tarjolla ovat Homura- ja Takumi-varustetasot. Lisävarustelista on kiitettävän yksinkertainen, koostuen lähinnä 4-5 varustevalinnasta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mazda CX-60 2.5 PHEV AT8 AWD 327 hv Takumi Hinta alkaen 61 183 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 441 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 141 kW (191 hv), 6000 r/min Vääntö 261 Nm (4000 r/min) Vääntö 261 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (2x16A). Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 241 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 570–1726 l Omamassa: 2070 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta