4.1.2023

Koeajo: Mazda CX-60 PHEV – keskeltä vielä raaka

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Mazda CX-60 tarjoaa virkistävän vaihtoehdon ainaisille saksalaismerkeille, mutta hienosäätö jättää toivomisen varaa. Hyvää: ominaisuudet, tila. Huonoa: voimalinjan ja alustan hienosäädöt.

Varta vasten premiumiksi perustettujen japanilaismerkkien (Lexus ja Infiniti) jälkeen Mazda on ehkä lähimpänä tätä automerkkien himoittua liigaa. Mazda CX-60 PHEV on valmistajan mallinimikkeenä uusi ja se ottaa paikan ainakin katumaasturimalliston kunkkuna. Kokonsa puolesta auto sopii jopa koko malliston ykköseksi.

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Pituutta uutuusmallilla on 4,75 metriä ja akseliväli on 2,87 metriä, joten CX-60 erottuu selvästi esimerkiksi CX-5:stä. Lastaamattomana auton korkeuskin on komeat 1,69 metriä, mihin verrattuna 175 mm maavara tuntuu melko tavalliselta.

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Kokonsa puolesta yksi Mazda CX-60:n kilpailijoista lienee Toyota RAV4, mutta olemuksensa puolesta auto on kaupunkilaisserkku selvästi erähenkisemmän Toyotan rinnalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nyt ladattavana

Ensimmäisenä lataushybridinä kyseessä on myös sähköistymisen eturintamaa Mazdalle. 2,5-litrainen nelisylinterinen moottori on huipputeholtaan 141 kW (191 hv). Sähkömoottorin teho on 129 kW (175 hv) ja yhteisteho on kunnioitettavat 241 kW (327 hv). Mallistoon kuuluu lähialueilla myös rivikutosella varustettu kevythybrididiesel, mutta mallin rooli jää Suomessa korkeintaan marginaaliseksi.

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Sähkömoottori on sijoitettu kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen ja se hoitaa perinteisen momentinmuuntimen tehtäviä. Samalla sähköajo toimii nelivetotilanteissakin. Itse CX-60 perustuu uuteen takavetoperusteiseen perusrakenteeseen, joten auto suosii hyvän pidon tilanteissa taka-akselia ketteryyttä ja hiljaisuutta tavoitellessaan.

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Hybridijärjestelmän akku on bruttokooltaan 17,8 kilowattituntia ja se mahdollistaa 63 kilometrin WLTP-toimintamatkan yhdellä latauksella. Latamisessa Type 2:n maksimiteho on 7,2 kW kahdella 16A-vaiheella.

Perinteinen ergonomia kunniaan

Tiloiltaan Mazda CX-60 on hyvä. Etuistuimilla ergonomiassa ei ole moittimista ja tietoviihdejärjestelmän käytössä kiertorulla on edelleen voimaa. Myös lämmityslaitetta käskytetään painikkeilla hipaisujen ja loitsueleiden sijaan, hienoa! Automatiikkaa on sen sijaan tuotu kuljettajaprofiileihin, sillä auto arvioi silmien sijainnin ja kerrotun pituuden perusteella tehtaan mielestä oikean ajoasennon. Varsinaisia kuljettajasäätöjä on yli 250 ja auto tallentaa ne muistiinsa kasvojentunnistuksen avulla jopa kuudelle vakiokäyttäjälle.

Koeajoauton Takumi-varustelussa on käytetty rohkeasti vaaleaa vaahteraa, vaaleaa kangasta kojelaudassa ja vaaleaa nappanahkaa istuinverhoilussa. Asuntolainaharmaiden saksalaisten jälkeen Mazdalle pitäisi antaa aplodit näin rohkeiden väriyhdistelmien tarjoamisesta. Valitettavasti vaahteraviilujen sävytys ei täsmää eri puolilla autoa, viitaten aurinkoherkkyyteen.

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Takaistuimilla tilaa on hyvin, vaikka kattolinja kaartuu jo takaistuinten päätilan kohdalla ja lasikattokin nipistää osansa. Tavaratila on 570 litraa ja laajennettavissa aina 1 726 litraan saakka, takaistuinten kaatuessa kolmessa osassa 40/20/40-jaolla.

Ei vielä kypsä

Liikkeellä Mazda CX-60 PHEV osoittaa kuitenkin, että mallin hienosäätö lienee jäänyt kesken. Ohjausta vaivaa erikoinen tahmeus parkkipaikkanopeuksissa ja myös ohjauksen painotus tuntuu vaihtuvan hetkittäin. Alusta on perusvireeltään perushyvä, mutta tärähtelee turhan paljon.

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Voimalinjassa harmitus kohdistuu vaihteistoon, jonka jahkaileva toiminta ei hurmaa. Sähköavusteisena ja komeilla suoritusarvoilla varustettuna voisi olettaa, että CX-60 reagoi terävästi kaasuun esimerkiksi liikenneympyrään liityttäessä, mutta käytäntö ja luottamuspula kertovat toisin. Voimalinja myös aiheutti useamman tuntuvan kolahduksen tasanopeudella ajettaessa.

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Ärsytyksiin kuuluvat myös ajoavustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii sinänsä hyvin, mutta kaistatoimintojen kanssa auto herjaa herkästi ja antaa paikoin erikoisiakin ilmoituksia.

Kulutuksen suhteen Mazda CX-60 PHEV asettuu luokan keskitasolle. Mikäli reiluun 50 kilometriin jäävä tosielämän sähkömatka riittää, autolla pääsee vähällä, mutta pidemmät siirtymät merkitsevät helposti yli 7 litran kohoavia kulutuksia, mikä on tyypillistä kokoluokan autoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihtoehtojen joukossa

Markkinoiden kannalta on aina parempi, jos siellä on erilaisia vaihtoehtoja. Mazda CX-60 PHEV tuleekin kohtuullisen kilpailtuun kookkaiden katumaasturien luokkaan ja tarjoaa hyvän vaihtoehdon esimerkiksi nelivedon, lataushybridin ja hyvien vetomassojen yhdistelmällä. Valitettavasti monien yksityiskohtien viimeistelyä ei ole viety loppuun saakka. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, mitä omia polkujaan kulkeva Mazda esittelee seuraavaksi.

Mazda CX-60 PHEV AWD lataushybridi

Mazda CX-60 PHEV:in mallistohinnat alkavat Exclusive-line-varustelun 54 990 eurosta, minkä lisäksi tarjolla ovat Homura- ja Takumi-varustetasot. Lisävarustelista on kiitettävän yksinkertainen, koostuen lähinnä 4-5 varustevalinnasta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mazda CX-60 2.5 PHEV AT8 AWD 327 hv Takumi

Hinta alkaen

61 183 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

69 441 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

141 kW (191 hv), 6000 r/min

Vääntö

261 Nm (4000 r/min)

Vääntö

261 Nm (4000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 17,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (2x16A).

Toimintamatka

63 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

241 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,8 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,5 (yhd.)

CO2-päästöt

33 g/km

Mitat

pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm
Tavaratila: 570–1726 l
Omamassa: 2070 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Luetuimmat