4.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 PHEV – keskeltä vielä raaka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-60 tarjoaa virkistävän vaihtoehdon ainaisille saksalaismerkeille, mutta hienosäätö jättää toivomisen varaa. Hyvää: ominaisuudet, tila. Huonoa: voimalinjan ja alustan hienosäädöt. Varta vasten premiumiksi perustettujen japanilaismerkkien (Lexus ja Infiniti) jälkeen Mazda on ehkä lähimpänä tätä automerkkien himoittua liigaa. Mazda CX-60 PHEV on valmistajan mallinimikkeenä uusi ja se ottaa paikan ainakin katumaasturimalliston kunkkuna. Kokonsa puolesta auto sopii jopa koko malliston ykköseksi. Pituutta uutuusmallilla on 4,75 metriä ja akseliväli on 2,87 metriä, joten CX-60 erottuu selvästi esimerkiksi CX-5:stä. Lastaamattomana auton korkeuskin on komeat 1,69 metriä, mihin verrattuna 175 mm maavara tuntuu melko tavalliselta. Kokonsa puolesta yksi Mazda CX-60:n kilpailijoista lienee Toyota RAV4, mutta olemuksensa puolesta auto on kaupunkilaisserkku selvästi erähenkisemmän Toyotan rinnalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyt ladattavana Ensimmäisenä lataushybridinä kyseessä on myös sähköistymisen eturintamaa Mazdalle. 2,5-litrainen nelisylinterinen moottori on huipputeholtaan 141 kW (191 hv). Sähkömoottorin teho on 129 kW (175 hv) ja yhteisteho on kunnioitettavat 241 kW (327 hv). Mallistoon kuuluu lähialueilla myös rivikutosella varustettu kevythybrididiesel, mutta mallin rooli jää Suomessa korkeintaan marginaaliseksi. Sähkömoottori on sijoitettu kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen ja se hoitaa perinteisen momentinmuuntimen tehtäviä. Samalla sähköajo toimii nelivetotilanteissakin. Itse CX-60 perustuu uuteen takavetoperusteiseen perusrakenteeseen, joten auto suosii hyvän pidon tilanteissa taka-akselia ketteryyttä ja hiljaisuutta tavoitellessaan. Hybridijärjestelmän akku on bruttokooltaan 17,8 kilowattituntia ja se mahdollistaa 63 kilometrin WLTP-toimintamatkan yhdellä latauksella. Latamisessa Type 2:n maksimiteho on 7,2 kW kahdella 16A-vaiheella. Perinteinen ergonomia kunniaan Tiloiltaan Mazda CX-60 on hyvä. Etuistuimilla ergonomiassa ei ole moittimista ja tietoviihdejärjestelmän käytössä kiertorulla on edelleen voimaa. Myös lämmityslaitetta käskytetään painikkeilla hipaisujen ja loitsueleiden sijaan, hienoa! Automatiikkaa on sen sijaan tuotu kuljettajaprofiileihin, sillä auto arvioi silmien sijainnin ja kerrotun pituuden perusteella tehtaan mielestä oikean ajoasennon. Varsinaisia kuljettajasäätöjä on yli 250 ja auto tallentaa ne muistiinsa kasvojentunnistuksen avulla jopa kuudelle vakiokäyttäjälle. Koeajoauton Takumi-varustelussa on käytetty rohkeasti vaaleaa vaahteraa, vaaleaa kangasta kojelaudassa ja vaaleaa nappanahkaa istuinverhoilussa. Asuntolainaharmaiden saksalaisten jälkeen Mazdalle pitäisi antaa aplodit näin rohkeiden väriyhdistelmien tarjoamisesta. Valitettavasti vaahteraviilujen sävytys ei täsmää eri puolilla autoa, viitaten aurinkoherkkyyteen. Takaistuimilla tilaa on hyvin, vaikka kattolinja kaartuu jo takaistuinten päätilan kohdalla ja lasikattokin nipistää osansa. Tavaratila on 570 litraa ja laajennettavissa aina 1 726 litraan saakka, takaistuinten kaatuessa kolmessa osassa 40/20/40-jaolla. Ei vielä kypsä Liikkeellä Mazda CX-60 PHEV osoittaa kuitenkin, että mallin hienosäätö lienee jäänyt kesken. Ohjausta vaivaa erikoinen tahmeus parkkipaikkanopeuksissa ja myös ohjauksen painotus tuntuu vaihtuvan hetkittäin. Alusta on perusvireeltään perushyvä, mutta tärähtelee turhan paljon. Voimalinjassa harmitus kohdistuu vaihteistoon, jonka jahkaileva toiminta ei hurmaa. Sähköavusteisena ja komeilla suoritusarvoilla varustettuna voisi olettaa, että CX-60 reagoi terävästi kaasuun esimerkiksi liikenneympyrään liityttäessä, mutta käytäntö ja luottamuspula kertovat toisin. Voimalinja myös aiheutti useamman tuntuvan kolahduksen tasanopeudella ajettaessa. Ärsytyksiin kuuluvat myös ajoavustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii sinänsä hyvin, mutta kaistatoimintojen kanssa auto herjaa herkästi ja antaa paikoin erikoisiakin ilmoituksia. Kulutuksen suhteen Mazda CX-60 PHEV asettuu luokan keskitasolle. Mikäli reiluun 50 kilometriin jäävä tosielämän sähkömatka riittää, autolla pääsee vähällä, mutta pidemmät siirtymät merkitsevät helposti yli 7 litran kohoavia kulutuksia, mikä on tyypillistä kokoluokan autoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtoehtojen joukossa Markkinoiden kannalta on aina parempi, jos siellä on erilaisia vaihtoehtoja. Mazda CX-60 PHEV tuleekin kohtuullisen kilpailtuun kookkaiden katumaasturien luokkaan ja tarjoaa hyvän vaihtoehdon esimerkiksi nelivedon, lataushybridin ja hyvien vetomassojen yhdistelmällä. Valitettavasti monien yksityiskohtien viimeistelyä ei ole viety loppuun saakka. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, mitä omia polkujaan kulkeva Mazda esittelee seuraavaksi. Mazda CX-60 PHEV:in mallistohinnat alkavat Exclusive-line-varustelun 54 990 eurosta, minkä lisäksi tarjolla ovat Homura- ja Takumi-varustetasot. Lisävarustelista on kiitettävän yksinkertainen, koostuen lähinnä 4-5 varustevalinnasta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mazda CX-60 2.5 PHEV AT8 AWD 327 hv Takumi Hinta alkaen 61 183 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 441 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 141 kW (191 hv), 6000 r/min Vääntö 261 Nm (4000 r/min) Vääntö 261 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (2x16A). Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 241 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 570–1726 l Omamassa: 2070 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa