4.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 PHEV – keskeltä vielä raaka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-60 tarjoaa virkistävän vaihtoehdon ainaisille saksalaismerkeille, mutta hienosäätö jättää toivomisen varaa. Hyvää: ominaisuudet, tila. Huonoa: voimalinjan ja alustan hienosäädöt. Varta vasten premiumiksi perustettujen japanilaismerkkien (Lexus ja Infiniti) jälkeen Mazda on ehkä lähimpänä tätä automerkkien himoittua liigaa. Mazda CX-60 PHEV on valmistajan mallinimikkeenä uusi ja se ottaa paikan ainakin katumaasturimalliston kunkkuna. Kokonsa puolesta auto sopii jopa koko malliston ykköseksi. Pituutta uutuusmallilla on 4,75 metriä ja akseliväli on 2,87 metriä, joten CX-60 erottuu selvästi esimerkiksi CX-5:stä. Lastaamattomana auton korkeuskin on komeat 1,69 metriä, mihin verrattuna 175 mm maavara tuntuu melko tavalliselta. Kokonsa puolesta yksi Mazda CX-60:n kilpailijoista lienee Toyota RAV4, mutta olemuksensa puolesta auto on kaupunkilaisserkku selvästi erähenkisemmän Toyotan rinnalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyt ladattavana Ensimmäisenä lataushybridinä kyseessä on myös sähköistymisen eturintamaa Mazdalle. 2,5-litrainen nelisylinterinen moottori on huipputeholtaan 141 kW (191 hv). Sähkömoottorin teho on 129 kW (175 hv) ja yhteisteho on kunnioitettavat 241 kW (327 hv). Mallistoon kuuluu lähialueilla myös rivikutosella varustettu kevythybrididiesel, mutta mallin rooli jää Suomessa korkeintaan marginaaliseksi. Sähkömoottori on sijoitettu kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen ja se hoitaa perinteisen momentinmuuntimen tehtäviä. Samalla sähköajo toimii nelivetotilanteissakin. Itse CX-60 perustuu uuteen takavetoperusteiseen perusrakenteeseen, joten auto suosii hyvän pidon tilanteissa taka-akselia ketteryyttä ja hiljaisuutta tavoitellessaan. Hybridijärjestelmän akku on bruttokooltaan 17,8 kilowattituntia ja se mahdollistaa 63 kilometrin WLTP-toimintamatkan yhdellä latauksella. Latamisessa Type 2:n maksimiteho on 7,2 kW kahdella 16A-vaiheella. Perinteinen ergonomia kunniaan Tiloiltaan Mazda CX-60 on hyvä. Etuistuimilla ergonomiassa ei ole moittimista ja tietoviihdejärjestelmän käytössä kiertorulla on edelleen voimaa. Myös lämmityslaitetta käskytetään painikkeilla hipaisujen ja loitsueleiden sijaan, hienoa! Automatiikkaa on sen sijaan tuotu kuljettajaprofiileihin, sillä auto arvioi silmien sijainnin ja kerrotun pituuden perusteella tehtaan mielestä oikean ajoasennon. Varsinaisia kuljettajasäätöjä on yli 250 ja auto tallentaa ne muistiinsa kasvojentunnistuksen avulla jopa kuudelle vakiokäyttäjälle. Koeajoauton Takumi-varustelussa on käytetty rohkeasti vaaleaa vaahteraa, vaaleaa kangasta kojelaudassa ja vaaleaa nappanahkaa istuinverhoilussa. Asuntolainaharmaiden saksalaisten jälkeen Mazdalle pitäisi antaa aplodit näin rohkeiden väriyhdistelmien tarjoamisesta. Valitettavasti vaahteraviilujen sävytys ei täsmää eri puolilla autoa, viitaten aurinkoherkkyyteen. Takaistuimilla tilaa on hyvin, vaikka kattolinja kaartuu jo takaistuinten päätilan kohdalla ja lasikattokin nipistää osansa. Tavaratila on 570 litraa ja laajennettavissa aina 1 726 litraan saakka, takaistuinten kaatuessa kolmessa osassa 40/20/40-jaolla. Ei vielä kypsä Liikkeellä Mazda CX-60 PHEV osoittaa kuitenkin, että mallin hienosäätö lienee jäänyt kesken. Ohjausta vaivaa erikoinen tahmeus parkkipaikkanopeuksissa ja myös ohjauksen painotus tuntuu vaihtuvan hetkittäin. Alusta on perusvireeltään perushyvä, mutta tärähtelee turhan paljon. Voimalinjassa harmitus kohdistuu vaihteistoon, jonka jahkaileva toiminta ei hurmaa. Sähköavusteisena ja komeilla suoritusarvoilla varustettuna voisi olettaa, että CX-60 reagoi terävästi kaasuun esimerkiksi liikenneympyrään liityttäessä, mutta käytäntö ja luottamuspula kertovat toisin. Voimalinja myös aiheutti useamman tuntuvan kolahduksen tasanopeudella ajettaessa. Ärsytyksiin kuuluvat myös ajoavustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii sinänsä hyvin, mutta kaistatoimintojen kanssa auto herjaa herkästi ja antaa paikoin erikoisiakin ilmoituksia. Kulutuksen suhteen Mazda CX-60 PHEV asettuu luokan keskitasolle. Mikäli reiluun 50 kilometriin jäävä tosielämän sähkömatka riittää, autolla pääsee vähällä, mutta pidemmät siirtymät merkitsevät helposti yli 7 litran kohoavia kulutuksia, mikä on tyypillistä kokoluokan autoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtoehtojen joukossa Markkinoiden kannalta on aina parempi, jos siellä on erilaisia vaihtoehtoja. Mazda CX-60 PHEV tuleekin kohtuullisen kilpailtuun kookkaiden katumaasturien luokkaan ja tarjoaa hyvän vaihtoehdon esimerkiksi nelivedon, lataushybridin ja hyvien vetomassojen yhdistelmällä. Valitettavasti monien yksityiskohtien viimeistelyä ei ole viety loppuun saakka. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, mitä omia polkujaan kulkeva Mazda esittelee seuraavaksi. Mazda CX-60 PHEV:in mallistohinnat alkavat Exclusive-line-varustelun 54 990 eurosta, minkä lisäksi tarjolla ovat Homura- ja Takumi-varustetasot. Lisävarustelista on kiitettävän yksinkertainen, koostuen lähinnä 4-5 varustevalinnasta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mazda CX-60 2.5 PHEV AT8 AWD 327 hv Takumi Hinta alkaen 61 183 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 441 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 141 kW (191 hv), 6000 r/min Vääntö 261 Nm (4000 r/min) Vääntö 261 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (2x16A). Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 241 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 570–1726 l Omamassa: 2070 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan