1.2.2023 Ajoneuvot Mazda CX-90 lanseerattiin Yhdysvalloissa – lippulaiva on lastattu premiumilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksanpaikkainen katumaasturi 345 hevosvoiman rivikuutosella ei ole ehkä totutun kevyttä ja ketterää Mazdaa, mutta se siirtää valmistajansa vakavissaan premium-SUV:ien maailmaan. Lippulaivamaasturin viitan juuri yllensä sovittanut CX-90 on jo toinen merkittävä Mazda-uutuus tänä vuonna, kun vain parisen viikkoa sitten ensi-iltansa Euroopan puolella sai MX-30 e-Skyactiv R-EV, sarjalataushybridi, joka sinetöi wankelin paluun automaailmaan. CX-90 edustaa japanilaisvalmistajan viimeisintä uutta, mikä tarkoittaa pitkittäin sijoitettua moottoria, takavetorakennetta sekä kaikkea mitä nämä tuovat tullessaan ulkonäköä, ajettavuutta ja muuta ajatellen. Alustana on uusi pohjarakenne, joka kulkee yksinkertaisella nimellä "large platform". CX-90 jakaa monia elementtejä Euroopassakin tutuksi tulleen CX-60:n kanssa. Pitkää keulaa komppaa muhkea perä. Ulkonäön kannalta hyvin tunnusomainen piirre näille Mazdan uuden sukupolven crossovereille on pitkä ja komea keula. Tähän liittyy myös suhteessa pitkä matka etuakselin ja kojelaudan väillä, mikä on tyypillistä juuri takavetorakenteisissa luksusautosegmenteissä. Monilta osin Mazdan USA:n toimintojen kehittämä CX-90 on joka mitallaan CX-60:ta suurempi, mutta erityisesti leveämpi. Pohjois-Amerikka on Mazdan suurin markkina-alue. Siksi sinne kannattaa panostaa. Mazda jakaakin tulevat neljä suurempaa crossoveriaan maanosien kokoluokkavaatimusten mukaan siten, että kapeampikorinen CX-60 tulee saamaan muun muassa Euroopassa, Australiassa ja Japanissa kolmirivisen sisaren CX-80:sta, kun taas leveäkorinen CX-90 saa seurakseen Pohjois-Amerikassa kaksirivisen CX-70:n. Sekä CX-70:tä että -80:tä odotetaan esiteltäväksi myöhemmin tänä vuonna eli myös Eurooppa on saamassa piakkoin oman kolmirivisen Mazda-crossoverinsa. CX-90:stä tasokkain kulkee nimellä Signature. Sen tunnistaa esimerkiksi korinvärisistä pyöränkaarista sekä jopa 21-tuumaisista vanteista. Kuvan Artisan Red on uusin Mazdan Takuminuri -värivaihtoehdoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Inline 6 - tehokkain ja vääntävin Mazda-voimanlähde koskaan CX-90:n keulan alle tarjotaan kahta erityyppistä voimalinjaa. Kruununjalokivenä toimii Mazdan kuuminta mäntämoottorimuotia edustava 3,3-litrainen ahdettu rivikuutonen. 48 voltin M Hybrid Boost -kevythybriditekniikkaa tuekseen saanut kutonen on ollut viime vuoden loppupuolelta lähtien saatavilla myös CX-60:een ainakin Australian markkinoilla, mutta CX-90:ssä se tuottaa peräti 60 hevosvoimaa enemmän. 345 hevosvoiman tehollaan ja tarkalleen 500 newtonmetrin vääntömomentillaan moottori tekee CX-90:stä sekä tehokkaimman että vääntävimmän (katulaillisen) Mazdan kautta aikain. CX-90 skippaa dieselit sekä itsesyttyvän Skyactiv-X -bensiinimoottorin, joten se toinen voimalinjatyyppi on luonnollisesti e-Skyactiv PHEV -lataushybridi, joka on eurooppalaisittainkin tuttu CX-60:sta. 2,5-litrainen rivinelonen ja siihen yhdistetty sähkömoottori antavat yhdessä 328 hevosvoimaa ja saman 500 newtonmetrin vääntömomentin. Sähköinen toimintamatka kaipaa vielä lukuarvona vahvistuksen, mutta 17,8 kilowattitunnin akun varassa CX-90:llä pääsee joitain kymmeniä kilometrejä. Lähes kaikki muutkin suoritusarvot antavat vielä odottaa itseään. FR-layoutistaan huolimatta CX-90 on aina nelivetoinen, ja molemmissa vaihtoehdoissa bensiini- ja sähkömoottorien jatkeena on monilevykytkimellä toteutettu kahdeksanvaihteinen automaatti. Kuusisylinterisessä kevythybridijärjestelmän starttigeneraattori löytyy moottorin ja vaihteiston välistä, jolloin autolla voi ajaa sähköllä hetkittäin, alhaisilla nopeuksilla. Automaattilaatikon kerrotaan sisältävän erillisen perävaunutoiminnon, joten väkevällä rivi-6:lla ryyditetystä CX-90:stä on ilmeisesti odotettavissa jokseenkin kyvykästä veturia. Kuusi-, seitsemän- tai kahdeksanpaikkainen CX-90 on myös suurikokoisin Mazda tähän asti, ja se kätkeekin sisäänsä hyvät tilat. CX-90 kuuluu edeltäjämallinsa CX-9:n tavoin pohjoisamerikkalaisittain mid-size SUV -luokkaan, mutta on tätä sekä pidempi että leveämpi. CX-90 on tilavimmillaan 8-paikkainen, mutta malliversiosta riippuen konfiguraatio vaihtelee siten, että autosta saa myös 7- tai 6-paikkaisen. Koko tupa on täynnä, kun etupenkkien lisäksi toisella ja kolmannella rivillä istuu kummallakin kolme henkeä. Seitsenpaikkaisena keskiriviltä löytyvät erillisistuimet, joiden välissä on keskikyynärnoja. Kuusipaikkainen autosta saadaan, kun myös taaimmainen rivi on kaksipaikkainen. Keskiriville asti matkustajat nauttivat luksushenkeen sekä lämmitetyistä että tuuletetuista istuimista, näin ainakin Signature -mallissa. Sisustan osalta mennään melko lailla CX-60:n viitoittamaa tietä. CX-60:sta tuttua on erityisesti pirteissä värivalinnoissa sekä laajassa materiaalien ja viimeistelytekniikoiden käytössä. Amerikkalais-Mazda ei ole ainakaan tällä saralla unohtanut japanilaisuuttaan. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Car and Driver Kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan