1.2.2023 Ajoneuvot Mazda CX-90 lanseerattiin Yhdysvalloissa – lippulaiva on lastattu premiumilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksanpaikkainen katumaasturi 345 hevosvoiman rivikuutosella ei ole ehkä totutun kevyttä ja ketterää Mazdaa, mutta se siirtää valmistajansa vakavissaan premium-SUV:ien maailmaan. Lippulaivamaasturin viitan juuri yllensä sovittanut CX-90 on jo toinen merkittävä Mazda-uutuus tänä vuonna, kun vain parisen viikkoa sitten ensi-iltansa Euroopan puolella sai MX-30 e-Skyactiv R-EV, sarjalataushybridi, joka sinetöi wankelin paluun automaailmaan.CX-90 edustaa japanilaisvalmistajan viimeisintä uutta, mikä tarkoittaa pitkittäin sijoitettua moottoria, takavetorakennetta sekä kaikkea mitä nämä tuovat tullessaan ulkonäköä, ajettavuutta ja muuta ajatellen. Alustana on uusi pohjarakenne, joka kulkee yksinkertaisella nimellä "large platform". CX-90 jakaa monia elementtejä Euroopassakin tutuksi tulleen CX-60:n kanssa.Pitkää keulaa komppaa muhkea perä.Ulkonäön kannalta hyvin tunnusomainen piirre näille Mazdan uuden sukupolven crossovereille on pitkä ja komea keula. Tähän liittyy myös suhteessa pitkä matka etuakselin ja kojelaudan väillä, mikä on tyypillistä juuri takavetorakenteisissa luksusautosegmenteissä. Monilta osin Mazdan USA:n toimintojen kehittämä CX-90 on joka mitallaan CX-60:ta suurempi, mutta erityisesti leveämpi.Pohjois-Amerikka on Mazdan suurin markkina-alue. Siksi sinne kannattaa panostaa.Mazda jakaakin tulevat neljä suurempaa crossoveriaan maanosien kokoluokkavaatimusten mukaan siten, että kapeampikorinen CX-60 tulee saamaan muun muassa Euroopassa, Australiassa ja Japanissa kolmirivisen sisaren CX-80:sta, kun taas leveäkorinen CX-90 saa seurakseen Pohjois-Amerikassa kaksirivisen CX-70:n. Sekä CX-70:tä että -80:tä odotetaan esiteltäväksi myöhemmin tänä vuonna eli myös Eurooppa on saamassa piakkoin oman kolmirivisen Mazda-crossoverinsa.CX-90:stä tasokkain kulkee nimellä Signature. Sen tunnistaa esimerkiksi korinvärisistä pyöränkaarista sekä jopa 21-tuumaisista vanteista. Kuvan Artisan Red on uusin Mazdan Takuminuri -värivaihtoehdoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInline 6 - tehokkain ja vääntävin Mazda-voimanlähde koskaanCX-90:n keulan alle tarjotaan kahta erityyppistä voimalinjaa. Kruununjalokivenä toimii Mazdan kuuminta mäntämoottorimuotia edustava 3,3-litrainen ahdettu rivikuutonen. 48 voltin M Hybrid Boost -kevythybriditekniikkaa tuekseen saanut kutonen on ollut viime vuoden loppupuolelta lähtien saatavilla myös CX-60:een ainakin Australian markkinoilla, mutta CX-90:ssä se tuottaa peräti 60 hevosvoimaa enemmän. 345 hevosvoiman tehollaan ja tarkalleen 500 newtonmetrin vääntömomentillaan moottori tekee CX-90:stä sekä tehokkaimman että vääntävimmän (katulaillisen) Mazdan kautta aikain.CX-90 skippaa dieselit sekä itsesyttyvän Skyactiv-X -bensiinimoottorin, joten se toinen voimalinjatyyppi on luonnollisesti e-Skyactiv PHEV -lataushybridi, joka on eurooppalaisittainkin tuttu CX-60:sta. 2,5-litrainen rivinelonen ja siihen yhdistetty sähkömoottori antavat yhdessä 328 hevosvoimaa ja saman 500 newtonmetrin vääntömomentin. Sähköinen toimintamatka kaipaa vielä lukuarvona vahvistuksen, mutta 17,8 kilowattitunnin akun varassa CX-90:llä pääsee joitain kymmeniä kilometrejä.Lähes kaikki muutkin suoritusarvot antavat vielä odottaa itseään. FR-layoutistaan huolimatta CX-90 on aina nelivetoinen, ja molemmissa vaihtoehdoissa bensiini- ja sähkömoottorien jatkeena on monilevykytkimellä toteutettu kahdeksanvaihteinen automaatti. Kuusisylinterisessä kevythybridijärjestelmän starttigeneraattori löytyy moottorin ja vaihteiston välistä, jolloin autolla voi ajaa sähköllä hetkittäin, alhaisilla nopeuksilla. Automaattilaatikon kerrotaan sisältävän erillisen perävaunutoiminnon, joten väkevällä rivi-6:lla ryyditetystä CX-90:stä on ilmeisesti odotettavissa jokseenkin kyvykästä veturia.Kuusi-, seitsemän- tai kahdeksanpaikkainenCX-90 on myös suurikokoisin Mazda tähän asti, ja se kätkeekin sisäänsä hyvät tilat. CX-90 kuuluu edeltäjämallinsa CX-9:n tavoin pohjoisamerikkalaisittain mid-size SUV -luokkaan, mutta on tätä sekä pidempi että leveämpi.CX-90 on tilavimmillaan 8-paikkainen, mutta malliversiosta riippuen konfiguraatio vaihtelee siten, että autosta saa myös 7- tai 6-paikkaisen. Koko tupa on täynnä, kun etupenkkien lisäksi toisella ja kolmannella rivillä istuu kummallakin kolme henkeä. Seitsenpaikkaisena keskiriviltä löytyvät erillisistuimet, joiden välissä on keskikyynärnoja. Kuusipaikkainen autosta saadaan, kun myös taaimmainen rivi on kaksipaikkainen. Keskiriville asti matkustajat nauttivat luksushenkeen sekä lämmitetyistä että tuuletetuista istuimista, näin ainakin Signature -mallissa.Sisustan osalta mennään melko lailla CX-60:n viitoittamaa tietä. CX-60:sta tuttua on erityisesti pirteissä värivalinnoissa sekä laajassa materiaalien ja viimeistelytekniikoiden käytössä. Amerikkalais-Mazda ei ole ainakaan tällä saralla unohtanut japanilaisuuttaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Car and Driver Kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”