1.2.2023 Ajoneuvot Mazda CX-90 lanseerattiin Yhdysvalloissa – lippulaiva on lastattu premiumilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kahdeksanpaikkainen katumaasturi 345 hevosvoiman rivikuutosella ei ole ehkä totutun kevyttä ja ketterää Mazdaa, mutta se siirtää valmistajansa vakavissaan premium-SUV:ien maailmaan. Lippulaivamaasturin viitan juuri yllensä sovittanut CX-90 on jo toinen merkittävä Mazda-uutuus tänä vuonna, kun vain parisen viikkoa sitten ensi-iltansa Euroopan puolella sai MX-30 e-Skyactiv R-EV, sarjalataushybridi, joka sinetöi wankelin paluun automaailmaan.CX-90 edustaa japanilaisvalmistajan viimeisintä uutta, mikä tarkoittaa pitkittäin sijoitettua moottoria, takavetorakennetta sekä kaikkea mitä nämä tuovat tullessaan ulkonäköä, ajettavuutta ja muuta ajatellen. Alustana on uusi pohjarakenne, joka kulkee yksinkertaisella nimellä "large platform". CX-90 jakaa monia elementtejä Euroopassakin tutuksi tulleen CX-60:n kanssa.Pitkää keulaa komppaa muhkea perä.Ulkonäön kannalta hyvin tunnusomainen piirre näille Mazdan uuden sukupolven crossovereille on pitkä ja komea keula. Tähän liittyy myös suhteessa pitkä matka etuakselin ja kojelaudan väillä, mikä on tyypillistä juuri takavetorakenteisissa luksusautosegmenteissä. Monilta osin Mazdan USA:n toimintojen kehittämä CX-90 on joka mitallaan CX-60:ta suurempi, mutta erityisesti leveämpi.Pohjois-Amerikka on Mazdan suurin markkina-alue. Siksi sinne kannattaa panostaa.Mazda jakaakin tulevat neljä suurempaa crossoveriaan maanosien kokoluokkavaatimusten mukaan siten, että kapeampikorinen CX-60 tulee saamaan muun muassa Euroopassa, Australiassa ja Japanissa kolmirivisen sisaren CX-80:sta, kun taas leveäkorinen CX-90 saa seurakseen Pohjois-Amerikassa kaksirivisen CX-70:n. Sekä CX-70:tä että -80:tä odotetaan esiteltäväksi myöhemmin tänä vuonna eli myös Eurooppa on saamassa piakkoin oman kolmirivisen Mazda-crossoverinsa.CX-90:stä tasokkain kulkee nimellä Signature. Sen tunnistaa esimerkiksi korinvärisistä pyöränkaarista sekä jopa 21-tuumaisista vanteista. Kuvan Artisan Red on uusin Mazdan Takuminuri -värivaihtoehdoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInline 6 - tehokkain ja vääntävin Mazda-voimanlähde koskaanCX-90:n keulan alle tarjotaan kahta erityyppistä voimalinjaa. Kruununjalokivenä toimii Mazdan kuuminta mäntämoottorimuotia edustava 3,3-litrainen ahdettu rivikuutonen. 48 voltin M Hybrid Boost -kevythybriditekniikkaa tuekseen saanut kutonen on ollut viime vuoden loppupuolelta lähtien saatavilla myös CX-60:een ainakin Australian markkinoilla, mutta CX-90:ssä se tuottaa peräti 60 hevosvoimaa enemmän. 345 hevosvoiman tehollaan ja tarkalleen 500 newtonmetrin vääntömomentillaan moottori tekee CX-90:stä sekä tehokkaimman että vääntävimmän (katulaillisen) Mazdan kautta aikain.CX-90 skippaa dieselit sekä itsesyttyvän Skyactiv-X -bensiinimoottorin, joten se toinen voimalinjatyyppi on luonnollisesti e-Skyactiv PHEV -lataushybridi, joka on eurooppalaisittainkin tuttu CX-60:sta. 2,5-litrainen rivinelonen ja siihen yhdistetty sähkömoottori antavat yhdessä 328 hevosvoimaa ja saman 500 newtonmetrin vääntömomentin. Sähköinen toimintamatka kaipaa vielä lukuarvona vahvistuksen, mutta 17,8 kilowattitunnin akun varassa CX-90:llä pääsee joitain kymmeniä kilometrejä.Lähes kaikki muutkin suoritusarvot antavat vielä odottaa itseään. FR-layoutistaan huolimatta CX-90 on aina nelivetoinen, ja molemmissa vaihtoehdoissa bensiini- ja sähkömoottorien jatkeena on monilevykytkimellä toteutettu kahdeksanvaihteinen automaatti. Kuusisylinterisessä kevythybridijärjestelmän starttigeneraattori löytyy moottorin ja vaihteiston välistä, jolloin autolla voi ajaa sähköllä hetkittäin, alhaisilla nopeuksilla. Automaattilaatikon kerrotaan sisältävän erillisen perävaunutoiminnon, joten väkevällä rivi-6:lla ryyditetystä CX-90:stä on ilmeisesti odotettavissa jokseenkin kyvykästä veturia.Kuusi-, seitsemän- tai kahdeksanpaikkainenCX-90 on myös suurikokoisin Mazda tähän asti, ja se kätkeekin sisäänsä hyvät tilat. CX-90 kuuluu edeltäjämallinsa CX-9:n tavoin pohjoisamerikkalaisittain mid-size SUV -luokkaan, mutta on tätä sekä pidempi että leveämpi.CX-90 on tilavimmillaan 8-paikkainen, mutta malliversiosta riippuen konfiguraatio vaihtelee siten, että autosta saa myös 7- tai 6-paikkaisen. Koko tupa on täynnä, kun etupenkkien lisäksi toisella ja kolmannella rivillä istuu kummallakin kolme henkeä. Seitsenpaikkaisena keskiriviltä löytyvät erillisistuimet, joiden välissä on keskikyynärnoja. Kuusipaikkainen autosta saadaan, kun myös taaimmainen rivi on kaksipaikkainen. Keskiriville asti matkustajat nauttivat luksushenkeen sekä lämmitetyistä että tuuletetuista istuimista, näin ainakin Signature -mallissa.Sisustan osalta mennään melko lailla CX-60:n viitoittamaa tietä. CX-60:sta tuttua on erityisesti pirteissä värivalinnoissa sekä laajassa materiaalien ja viimeistelytekniikoiden käytössä. Amerikkalais-Mazda ei ole ainakaan tällä saralla unohtanut japanilaisuuttaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Car and Driver Kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: "väärinymmärryksiltä ei ole vältytty" 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan