17.5.2018 Ajoneuvot Mercedes-Benzin täyssähköinen EQC saapuu markkinoille 2019 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin sähköinen tulevaisuus saapuu EQC:n muodossa vuonna 2019. Kehitystyössä on menossa prototyyppivaihe, jonka aikana varmistetaan auton toimivuus ääriolosuhteissa. Mercedes-Benz EQC on saksalaisvalmistajan seuraava suuri panostus täyssähköisiin henilöautoihin. Samalla EQC toimii koko sähköistämistä esittelevän EQ-brändin keulakuvana. Vuonna 2019 markkinoille saapuvan sähköauton testaus on parhaillaan käynnissä eri puolilla maailmaa.Luonnollisesti EQC:n täytyy täyttää kaikki Mercedes-Benzin asettamat laatustandardit, joten mallin kehitystyötä on suoritettu Pohjois-Ruotsin jopa –35°C pakkasissa. Edessä ovat vielä korkeiden lämpötilojen testaus Etelä-Euroopassa, mittarin näyttäessä pahimmillaan +50°C, testaten ilmastoinnin ja latausjärjestelmän toimintaa ääritilanteissa. Yhteensä säätestejä suoritetaan kolmena vuonna.Varsinainen kehitystyö on aloitettu digitaalisesti, sillä suunnittelutyön lisäksi EQC:n valmistettavuutta, törmäysturvalisuutta, aerodynamiikkaa sekä ajo-ominaisuuksia on simuloitu digitaalisesti jo ennen käytännön kokeita. Huomiota on kiinnitetty myös melutasoon ja auton painoon.Digitaalinen testaus muodostaa kuitenkin vasta kolmasosan automalliin kohdistuvista testeistä, sillä kaksi kolmasosaa tapahtuu perinteisesti käytännön kokeilla prototyyppiautoilla. Käytännön testauksessa huomiota kiinnitetään erityisesti osien ja komponenttien kestävyyteen, voimalinjan toimintaan sekä auton suorituskykyyn erilaisissa ilmasto-oloissa. EQC:n kohdalla tarkasteltavana ovat luonnollisesti sähköinen voimalinja ja akusto. Kehitystyön aikana rakennetaan yhteensä noin 200 prototyyppiä ja esisarjan autoa, joista nyt on valmistettu noin 90. Prototyyppien lisäksi testaustyössä on mukana satoja asiantuntijoita.EQC:n tekniikka asettaa haasteita myös äänieristykselle, sillä lähes sähkövoimalinja toimii lähes äänettömästi. Tämä puolestaan tuo renkaiden ja tuulen kaltaiset äänilähteet helpommin esille.Kaiken kaikkiaan EQC on ollut kehitystyössä neljä vuotta. Ennen markkinoille saapumista autoa testaaan vielä Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Dubaissa, Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa.Mercedes-Benz EQC:n tekniikasta kerrotaan, että auton akuston kapasiteetti on noin 70 kWh ja sillä saavutetaan normaalioloissa noin 500 kilometrin toimintamatka. EQC:n neliveto on toteutettu sijoittamalla yksi sähkömoottori etuakselille ja toinen taka-akselille. Mercedes-Benz lupailee, että yhteensä huipputeho on 300 kW (410 hv) ja 0–100 km/h kiihtyvyys taittuu noin viidessä sekunnissa.Mallin valmistus tapahtuu samoilla tuotantolinjoilla samaan aikaan polttomoottori- ja hybridimallien kanssa. EQC-malliperheen ensimmäinen auto esitellään syyskuussa ja seuraava noin kahden vuoden kuluttua.Lähde ja kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti