21.10.2016 Ajoneuvot Mercedes-Benz, mitä tarkoittaa EQ? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsaus Mercedes-Benzin sähköiseen EQ-tulevaisuuteen Jos Mercedes-Benzin malleja on totuttu kuvailemaan kirjaimilla A, C, E ja tietenkin S, on kohta hyvä tottua uuteen tunnukseen EQ. EQ on Mercedes-Benzin vastaus BMW:n futuristiselle i:lle. Se on sanoista Electric Intelligence eli sähköinnen älykkyys rakennettu alabrändi, jonka alle rakennetaan sähköisen liikkuvuuden tulevaisuutta. Siis sähköautoja, akkuteknologiaa, latausinfrastruktuuria, kotiakkuja. Mercedes-Benz uskoo langattomaan lataukseen. – Sähkössä on tulevaisuus. Siksi investoimme massiivisesti sähkökäyttöisiin autoihin ja akkuteknologiaan. EQ on askel pidemmälle. Se on tuotenimi, jonka alla yhdistämme tietotaitomme älykkäästä sähköisestä liikkumisesta, Meredes-Benzin henkilöautoista vastaava Ola Källenius summaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Elämäni palvelu EQ-brändillä Mercedes-Benz pyrkii selkeyttämään tuotenimiään. Sähköautot saadaan järjestettyä selkeäksi ryhmäksi, jolloin sekaannusta perinteisiin polttomoottoriautoihin ei tule. Dieter Zetsche Mercedes-Benzin taustayhtiö Daimler AG:n rento ja viiksekäs johtaja Dieter Zetsche tiivistää yhtiönsä tulevaisuuden neljään sanaan: verkottunut, autonominen, jaettu ja sähköinen. Tulemme siis näkemään muutoksen elämäni autosta kohti parasta autoa tälle hetkelle. Mercedes-Benz siirtyy perinteisestä autonvalmistajasta kohti palveluntuottajaa, jossa asiakas saa käyttöönsä kuhunkin tarpeeseen parhaiten sopivan auton. Sähköinen auto, sähköinen tyyli Alabrändi antaa tyylivapauksia. Mercedes-Benz nimittää EQ-sähköautojensa muotokieltä termillä electro-aesthetic. EQ-tulevaisuuden ratkaisuja havainnollistaa hieman nykyistä GLC-katumaasturia muistuttava konseptiauto. Ledeillä keulaan luodaan futuristinen versio perinteisestä kromatusta säleiköstä, jonka keskellä hohtaa perinteinen tähti. Se on nerokas ratkaisu muotoilijoiden pulmaan: sähköautot eivät tarvitse perinteisiä jäähdyttäjänsäleikköjä, mutta autoilijat ovat tottuneet maskeihin. Kenties auton olemusta voi myös muuttaa ajon aikana. Olisiko sport-painikkeen myötä tuimemmaksi muuttuva keulailme siisti? Pelkistetty futurismi jatkuu sisätiloissa. Mercedes-Benzin perinteinen käyttöliittymä on korvattu kosketusnäytöillä. Ohjauspyörän puolista löytyy nykyisen E-sarjan tapaan kosketuspinnat, mutta nyt ne toimivat OLED-tekniikalla (organic led) toteutetuilla kosketusnäytöillä, joista näkyy käyttöliittymä symboleineen. Kosketuspohjaiseen ohjaukseen siis saa tulevaisuudessa tottua. Koko auton käyttöliittymä perustuu hipaisuihin ja kosketusnäyttöihin, jopa ovenkahvat ja ikkunannostimet toimivat painamisen sijaan koskettamalla. Näytöt ja mukautuva valaistus mahdollistaa perinteistä fyysisillä elementeillä tehtyä suunnittelua mukautuvamman sisätilan. Rauhalliset himmennykset ja värivalinnat auttavat sopivan tunnelman luomisessa. Jos ja kun auto muuttuu itse ajavaksi, ehtinee työttömäksi jäänyt kuljettaja varmasti ajatella tunnelmaakin. Alhaiset lupaukset EQ-sähköautot rakentuvat uudelle mukautuvalle pohjalevylle. Akseliväli ja raidevälit skaalautuvat coupeihin, sedanehin maastureihin ja avoautoihin. Autojen kerrotaan olevan nelivetoisia, eli yksi sähkömoottori vauhdittaa kutakin akselia. Mercedes-Benz paljstaa teknisiksi arvoiksi 300 kilowattia (400 hv), alle viisi sekuntia sataan ja toimintamatkaksi 500 kilometriä. Kuten Moottori totesi Pariisin autonäyttelyssä tehdyssä Generation EQ -tekstissä, tuntuvat arvot varsin keskinkertaisille, kun kyseessä on vasta vuosikymmenen lopussa tuotantoon saapuva auto. Akun kapasiteetiksi kerrotaan yli 70 kilowattituntia. CCS-latauksella (Combined Charging System) akku täyttyy 50–150 kilowatin teholla, mutta yli 300 kilowatin pitäisi olla mahdollista myöhemmin. Teknisistä arvoista, sekä myös tyyliseikkojen kehityksestä kuulemme varmasti lisää lähiaikoina. Sähköautot vaikuttavat olevan Stuttgartissa vakava asia, eikä niiden kehitystyö selkeästi ole ”rahasta kiinni”. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta