21.10.2016 Ajoneuvot Mercedes-Benz, mitä tarkoittaa EQ? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsaus Mercedes-Benzin sähköiseen EQ-tulevaisuuteen Jos Mercedes-Benzin malleja on totuttu kuvailemaan kirjaimilla A, C, E ja tietenkin S, on kohta hyvä tottua uuteen tunnukseen EQ.EQ on Mercedes-Benzin vastaus BMW:n futuristiselle i:lle. Se on sanoista Electric Intelligence eli sähköinnen älykkyys rakennettu alabrändi, jonka alle rakennetaan sähköisen liikkuvuuden tulevaisuutta. Siis sähköautoja, akkuteknologiaa, latausinfrastruktuuria, kotiakkuja.Mercedes-Benz uskoo langattomaan lataukseen.– Sähkössä on tulevaisuus. Siksi investoimme massiivisesti sähkökäyttöisiin autoihin ja akkuteknologiaan. EQ on askel pidemmälle. Se on tuotenimi, jonka alla yhdistämme tietotaitomme älykkäästä sähköisestä liikkumisesta, Meredes-Benzin henkilöautoista vastaava Ola Källenius summaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyElämäni palveluEQ-brändillä Mercedes-Benz pyrkii selkeyttämään tuotenimiään. Sähköautot saadaan järjestettyä selkeäksi ryhmäksi, jolloin sekaannusta perinteisiin polttomoottoriautoihin ei tule.Dieter ZetscheMercedes-Benzin taustayhtiö Daimler AG:n rento ja viiksekäs johtaja Dieter Zetsche tiivistää yhtiönsä tulevaisuuden neljään sanaan: verkottunut, autonominen, jaettu ja sähköinen.Tulemme siis näkemään muutoksen elämäni autosta kohti parasta autoa tälle hetkelle. Mercedes-Benz siirtyy perinteisestä autonvalmistajasta kohti palveluntuottajaa, jossa asiakas saa käyttöönsä kuhunkin tarpeeseen parhaiten sopivan auton.Sähköinen auto, sähköinen tyyliAlabrändi antaa tyylivapauksia. Mercedes-Benz nimittää EQ-sähköautojensa muotokieltä termillä electro-aesthetic.EQ-tulevaisuuden ratkaisuja havainnollistaa hieman nykyistä GLC-katumaasturia muistuttava konseptiauto.Ledeillä keulaan luodaan futuristinen versio perinteisestä kromatusta säleiköstä, jonka keskellä hohtaa perinteinen tähti. Se on nerokas ratkaisu muotoilijoiden pulmaan: sähköautot eivät tarvitse perinteisiä jäähdyttäjänsäleikköjä, mutta autoilijat ovat tottuneet maskeihin.Kenties auton olemusta voi myös muuttaa ajon aikana. Olisiko sport-painikkeen myötä tuimemmaksi muuttuva keulailme siisti?Pelkistetty futurismi jatkuu sisätiloissa. Mercedes-Benzin perinteinen käyttöliittymä on korvattu kosketusnäytöillä. Ohjauspyörän puolista löytyy nykyisen E-sarjan tapaan kosketuspinnat, mutta nyt ne toimivat OLED-tekniikalla (organic led) toteutetuilla kosketusnäytöillä, joista näkyy käyttöliittymä symboleineen.Kosketuspohjaiseen ohjaukseen siis saa tulevaisuudessa tottua. Koko auton käyttöliittymä perustuu hipaisuihin ja kosketusnäyttöihin, jopa ovenkahvat ja ikkunannostimet toimivat painamisen sijaan koskettamalla.Näytöt ja mukautuva valaistus mahdollistaa perinteistä fyysisillä elementeillä tehtyä suunnittelua mukautuvamman sisätilan. Rauhalliset himmennykset ja värivalinnat auttavat sopivan tunnelman luomisessa. Jos ja kun auto muuttuu itse ajavaksi, ehtinee työttömäksi jäänyt kuljettaja varmasti ajatella tunnelmaakin.Alhaiset lupauksetEQ-sähköautot rakentuvat uudelle mukautuvalle pohjalevylle. Akseliväli ja raidevälit skaalautuvat coupeihin, sedanehin maastureihin ja avoautoihin. Autojen kerrotaan olevan nelivetoisia, eli yksi sähkömoottori vauhdittaa kutakin akselia.Mercedes-Benz paljstaa teknisiksi arvoiksi 300 kilowattia (400 hv), alle viisi sekuntia sataan ja toimintamatkaksi 500 kilometriä.Kuten Moottori totesi Pariisin autonäyttelyssä tehdyssä Generation EQ -tekstissä, tuntuvat arvot varsin keskinkertaisille, kun kyseessä on vasta vuosikymmenen lopussa tuotantoon saapuva auto.Akun kapasiteetiksi kerrotaan yli 70 kilowattituntia. CCS-latauksella (Combined Charging System) akku täyttyy 50–150 kilowatin teholla, mutta yli 300 kilowatin pitäisi olla mahdollista myöhemmin.Teknisistä arvoista, sekä myös tyyliseikkojen kehityksestä kuulemme varmasti lisää lähiaikoina. Sähköautot vaikuttavat olevan Stuttgartissa vakava asia, eikä niiden kehitystyö selkeästi ole ”rahasta kiinni”.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”