21.10.2016 Ajoneuvot Mercedes-Benz, mitä tarkoittaa EQ? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsaus Mercedes-Benzin sähköiseen EQ-tulevaisuuteen Jos Mercedes-Benzin malleja on totuttu kuvailemaan kirjaimilla A, C, E ja tietenkin S, on kohta hyvä tottua uuteen tunnukseen EQ. EQ on Mercedes-Benzin vastaus BMW:n futuristiselle i:lle. Se on sanoista Electric Intelligence eli sähköinnen älykkyys rakennettu alabrändi, jonka alle rakennetaan sähköisen liikkuvuuden tulevaisuutta. Siis sähköautoja, akkuteknologiaa, latausinfrastruktuuria, kotiakkuja. Mercedes-Benz uskoo langattomaan lataukseen. – Sähkössä on tulevaisuus. Siksi investoimme massiivisesti sähkökäyttöisiin autoihin ja akkuteknologiaan. EQ on askel pidemmälle. Se on tuotenimi, jonka alla yhdistämme tietotaitomme älykkäästä sähköisestä liikkumisesta, Meredes-Benzin henkilöautoista vastaava Ola Källenius summaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Elämäni palvelu EQ-brändillä Mercedes-Benz pyrkii selkeyttämään tuotenimiään. Sähköautot saadaan järjestettyä selkeäksi ryhmäksi, jolloin sekaannusta perinteisiin polttomoottoriautoihin ei tule. Dieter Zetsche Mercedes-Benzin taustayhtiö Daimler AG:n rento ja viiksekäs johtaja Dieter Zetsche tiivistää yhtiönsä tulevaisuuden neljään sanaan: verkottunut, autonominen, jaettu ja sähköinen. Tulemme siis näkemään muutoksen elämäni autosta kohti parasta autoa tälle hetkelle. Mercedes-Benz siirtyy perinteisestä autonvalmistajasta kohti palveluntuottajaa, jossa asiakas saa käyttöönsä kuhunkin tarpeeseen parhaiten sopivan auton. Sähköinen auto, sähköinen tyyli Alabrändi antaa tyylivapauksia. Mercedes-Benz nimittää EQ-sähköautojensa muotokieltä termillä electro-aesthetic. EQ-tulevaisuuden ratkaisuja havainnollistaa hieman nykyistä GLC-katumaasturia muistuttava konseptiauto. Ledeillä keulaan luodaan futuristinen versio perinteisestä kromatusta säleiköstä, jonka keskellä hohtaa perinteinen tähti. Se on nerokas ratkaisu muotoilijoiden pulmaan: sähköautot eivät tarvitse perinteisiä jäähdyttäjänsäleikköjä, mutta autoilijat ovat tottuneet maskeihin. Kenties auton olemusta voi myös muuttaa ajon aikana. Olisiko sport-painikkeen myötä tuimemmaksi muuttuva keulailme siisti? Pelkistetty futurismi jatkuu sisätiloissa. Mercedes-Benzin perinteinen käyttöliittymä on korvattu kosketusnäytöillä. Ohjauspyörän puolista löytyy nykyisen E-sarjan tapaan kosketuspinnat, mutta nyt ne toimivat OLED-tekniikalla (organic led) toteutetuilla kosketusnäytöillä, joista näkyy käyttöliittymä symboleineen. Kosketuspohjaiseen ohjaukseen siis saa tulevaisuudessa tottua. Koko auton käyttöliittymä perustuu hipaisuihin ja kosketusnäyttöihin, jopa ovenkahvat ja ikkunannostimet toimivat painamisen sijaan koskettamalla. Näytöt ja mukautuva valaistus mahdollistaa perinteistä fyysisillä elementeillä tehtyä suunnittelua mukautuvamman sisätilan. Rauhalliset himmennykset ja värivalinnat auttavat sopivan tunnelman luomisessa. Jos ja kun auto muuttuu itse ajavaksi, ehtinee työttömäksi jäänyt kuljettaja varmasti ajatella tunnelmaakin. Alhaiset lupaukset EQ-sähköautot rakentuvat uudelle mukautuvalle pohjalevylle. Akseliväli ja raidevälit skaalautuvat coupeihin, sedanehin maastureihin ja avoautoihin. Autojen kerrotaan olevan nelivetoisia, eli yksi sähkömoottori vauhdittaa kutakin akselia. Mercedes-Benz paljstaa teknisiksi arvoiksi 300 kilowattia (400 hv), alle viisi sekuntia sataan ja toimintamatkaksi 500 kilometriä. Kuten Moottori totesi Pariisin autonäyttelyssä tehdyssä Generation EQ -tekstissä, tuntuvat arvot varsin keskinkertaisille, kun kyseessä on vasta vuosikymmenen lopussa tuotantoon saapuva auto. Akun kapasiteetiksi kerrotaan yli 70 kilowattituntia. CCS-latauksella (Combined Charging System) akku täyttyy 50–150 kilowatin teholla, mutta yli 300 kilowatin pitäisi olla mahdollista myöhemmin. Teknisistä arvoista, sekä myös tyyliseikkojen kehityksestä kuulemme varmasti lisää lähiaikoina. Sähköautot vaikuttavat olevan Stuttgartissa vakava asia, eikä niiden kehitystyö selkeästi ole ”rahasta kiinni”. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?