22.11.2020

Kromikeula ja kaksoisväri: Mercedes-Maybach S-sarja tuo 180 millimetriä lisäarvoa

Mercedes-Maybach S-Sarja (Z 223)

Mercedes-Maybach S-sarja tarjoaa lisää mittaa ja kaksivärimaalausta, kun Mercedes-Benzin brändiarvo ei enää yllä riittävän korkealle. Lisämittaa on peräti 180 millimetriä ja myös varustelu on arvolle sopiva.

Mercedes-Maybach S-sarja pyrkii tarjoamaan vaihtoehdon kun Mercedes-Benz ei riitä – ennen tämänkaltaista ongelmaa ei ollut olemassakaan.

Mercedes-Maybach mainostaa täyttävänsä autonvalmistajana 100 vuotta, joka on vähintäänkin erikoinen lausunto vuonna 2014 esitellyltä brändiltä. Merzedes-Benzin historia ulottuu pitkälle 1800-luvun puolelle ja William Maybach perusti oman yrityksensä jo 1909, mutta tässä toki yritetään viitata vuonna 1921 esiteltyyn Maybachin ensimmäiseen sarjatuotantoautoon Maybach W3:een täysin eri autonvalmistajasta huolimatta.

Nyt esitelty Mercedes-Maybach S-sarja on toinen sukupolvi tästä autosta, sillä myös edeltävä Mercedes-Benzin S-sarjan sukupolvi (W222) tarjosi jatketun Mercedes-Maybach-version mallikoodilla X222. Vuonna 2016 tuosta esiteltiin vielä hurja 6,5 metriä pitkä Mercedes-Maybach S 600 Pullman.

Mercedes-Maybach S-Klasse (Z 223)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Maybach S-sarja autonkuljettajalla

Uusi Mercedes-Maybach S-sarja on tietenkin tarkoitus tavata takaistuimelta autonkuljettajan ohjastamana. Tätä varten tarjoillaan Mercedes-Benzin S-sarjan jatkettua lang-malliakin vielä 180 millimetriä suuremmalla akselivälillä varustettu auto, jotta jalkatila ei vain pääse lopumaan kesken. Luonnollisesti myös takamatkaajien mukavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota aina niska- ja hartia-alueen lämmitystä myöden.

Mercedes-Maybach S-Klasse (Z 223)

Sisätilat pohjautuvat uuden Mercedes-Benzin S-sarjan perustalle. Etuistuimien selkänojat on nyt osittain puulla pinnoitettu ja mikäli autoon valitaan vain kaksi takaistuinta, samaa puupaneelia löytyy myös takamatkustajien välistä.

Kaiken muun äänieristyksen lisäksi sisätiloissa hyödynnetään myös vastamelutoimintoa mahdollisimman täydellisen rauhan saavuttamiseksi. Burmesterin äänentoistojärjestelmän bassoelementit auttavat matalien taajuuksien torjumisessa.

Mercedes-Maybach S-Klasse (Z 223)

Monista avoautoista tuttu automaattinen turvavyötä ojentava toiminto tulee myös Mercedes-Maybachin takamatkustajille. Autonvalmistajan mukaan matkustajan ei tarvitse kurottaa ollenkaan tai muuttaa asentoa turvavyön kiinnittämisen ajaksi.

Takana nautitaan myös säätyvästä valaistuksesta. Valon määrän lisäksi on mahdollista säätää valonkeilan kokoa ja sijaintia. Valaistus tarjoaa myös monipuolisia mahdollisuuksia tarkasta työvalosta rentouttavaan taustavalaistukseen.

Mercedes-Maybach S-Klasse (Z 223)

Kahta väriä ja sähköiset ovet

Ulkokuoren saa pyynnöstä kaksivärimaalauksella, jonka erottava linja viimeistellään tietenkin käsityönä. Suurikokoinen keulamaski on kromia ja puskuriin on laitettu valtava kromattu grilli. Sivuprofiilissa jatketun akselivälin huomaa muun muassa selvästi pidemmistä takaovista ja c-pilariin taiteillusta logosta.

Toki nuo suurikokoiset ovet saa tilattua myös sähköavusteisina, jotta autonkuljettajan ei tarvitse rasittaa ajamiseen tarkoitettuja käsiään. Ovet voidaan avata ja sulkea kuljettajan paikalta, joten autonkuljettajan ei tarvitse poistua paikaltaan kuin tyyliseikkojen takia.

Mercedes-Maybach S-Klasse (Z 223)

Autonkuljettajalla käytössään oleva MBUX järjestelmä laajenee haluttaessa myös takamatkaajille ja tällöin tämä tietoviihdejärjestelmä ulottuu jopa viidelle näytölle, joista osa on toteutettu oled-teknologialla.

Kuljettajaa ilahduttaa myös tieto lisävarusteisen nelipyöräohjauksen avusta ahtaassa kaupunkiliikenteessä taiteilessa. Se nimittäin pienentää kääntösädettä jopa kahdella metrillä.

Mukavuuden puolella nojataan E-Active Body Control -aktiivijousituksen suuntaan, joka hyödyntää vakiovarusteista Airmatic-ilmajousitusta. E-Active Body Control lukee tien pintaa jo etukäteen säätääkseen yksittäisien pyörien jousituksen parametreja parhaan mukavuuden saavuttamiseksi.

Mercedes-Maybach S-Klasse (Z 223)

Auton Drive Pilot -järjestelmän arvellaan mahdollistavan osittainen autonominen ajaminen Saksassa joskus vuoden 2021 puolivälin jälkeen tietyillä tieosuuksilla ja tietyissä olosuhteissa. Ainakin alkuun tämä on mahdollisuus autonkuljettajille, joita kuitenkin tarvitaan vielä useassa vaiheessa automatkan aikana. Tästä saattaa syntyä vielä jonain päivänä uhka kokonaiselle ammatille.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Maybach

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat