25.8.2024

Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina

Kuva Moottori

Mercedes-Benz panostaa voimakkaasti akkuteknologian tuotekehitykseen ja tällä tavoin saamaan akkujen hintaa alas merkittävästi.

Mercedes-Benz avaa uuden eCampus-osaamiskeskuksen Stuttgart-Untertürkheimiin. Osaamiskeskuksen tarkoituksena on keskittyä voimakkaasti akkuteknologian tuotekehitykseen. Myös yhtiön johto työskentelee Stuttgart-Untertürkheimissa.

Uudessa osaamiskeskuksessa keskitytään akkujen kennojen sekä itse akkujen kehittämiseen, mutta myös testaamiseen. Tuotekehitystä tehdään luonnollisesti tulevia sähköautomalleja varten. Mercedeksen eCampus vastaa kennojen tuotekehityksestä sekä tuotanto- ja testausprosessien kehittämisestä yhtiön omaa tuotantoa varten.

Mercedeksen tavoitteena on luoda huippuluokan kennoja sekä akkuja ja Mercedeksen mukaan tuotannon tehostaminen edellyttää erittäin syvää ymmärrystä akkukennojen kemiasta sekä niiden rakenteesta. Mercedes kertoo, että uudessa osaamiskeskuksessa on mahdollista valmistaa vuosittain kymmeniä tuhansia akkukennoja erilaisilla kemiallisilla koostumuksilla akkujen tuotekehityksen tarpeisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kovat tavoitteet

Myös Mercedeksen tavoitteet tällä saralla ovat kovat.

– Päämäärämme on olla johtava teknologiatoimija sähköisen liikkumisen alalla. Uusi eCampus parantaa mahdollisuuksiamme yltää tähän tavoitteeseen. Kehitystyö auttaa meitä myös alentamaan akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosien aikana, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius sanoo.

Mercedeksen tuotekehitysohjelmassa on tällä hetkellä useita erilaisia akkukennokemiallisia ratkaisuja. Yksi niistä on esimerkiksi litiumioni-kenno, joka perustuu korkeaenergisiin silikonipohjaisiin anodeihin sekä innovatiiviseen kobolttivapaaseen katodiratkaisuun. Lisäksi osaamiskeskuksen yksi tutkimuskohteista on niin sanottu kiinteän olomuodon akku eli solid state battery.

Akkujen hintojen laskemisen lisäksi yksi tuotekehityksen merkittävä päämäärä on kehittää akku, jossa on korkea energiatiheys, entistä nopeampi lataus sekä sitä kautta huippuluokan suorituskyky. Mercedeksen mukaan akun energiatiheys on mahdollista nostaa jopa 900 Wh/l, kun teknologiassa hyödynnetään silikonianodeja sekä kiinteitä elektrolyyttejä. Nämä ratkaisut saadaan Mercedes mukaan käyttöön uusissa ja tulevissa akkusukupolvissa.

Mercedeksen tuotannon sydämessä

Mercedeksen uusi eCampus sijaitsee siellä, missä Mercedeksen tuotannon sydän ollut jo 120 vuotta – vuonna 1904 lähtien perustetulla Stuttgart-Untertürkheimin tehdasalueella. Alueella työskentelee kaikkiaan yli 23 000 työntekijää, joista 14 100 tuotannossa. Alueelta on purettu kaksi vanhaa 1907 käyttöönotettua tehdasrakennusta uuden eCampuksen tieltä. Näistä toisessa valmistettiin jo vuonna 1907 autojen jako- ja kampiakseleita.

Uutta tuotantotilaa on tällä hetkellä noin 10 000 neliömetriä, ja kuluvan vuoden loppuun mennessä valmistuu vielä lisäksi noin 20 000 neliömetrin suuruinen rakennus kenno- ja akkutestauksia varten. Investoinnin kokonaisarvo nousee yli sataan miljoonaan euroon. Kaikkiaan Mercedes-Benz käyttää vuonna 2024 tutkimukseen ja tuotekehitykseen 14 miljardia euroa. Merkittävä osa tästä potista käytetään juuri akkujen ja sähköisten voimalinjojen kehittämiseen.

Uusi osaamiskeskus on merkittävässä osassa Mercedes-Benzin kestävän liiketoimintastrategian toteuttamisessa. Osaamiskeskuksen kattopinta-alasta 75 prosenttia on varattu aurinkopaneeleille ja muu kattoala viherrakentamiseen. Rakennusten perustoissa on hyödynnetty kierrätysbetonia ja rakennuksen ilmanvaihto perustuu lämpöpumppuihin, jotka tarvittaessa myös jäähdyttävät sisätilat.

Mercedeksen tavoitteena on, että vuoteen 2039 mennessä yhtiön kaikki uudet ajoneuvot ovat hiilineutraaleja koko elinkaarensa ajan. Mercedes-Benzin oma akkutuotanto sen kolmessa akkutehtaassa täyttää jo tämän vaatimuksen.

Lähde Mercedes-Benz

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat