25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz panostaa voimakkaasti akkuteknologian tuotekehitykseen ja tällä tavoin saamaan akkujen hintaa alas merkittävästi. Mercedes-Benz avaa uuden eCampus-osaamiskeskuksen Stuttgart-Untertürkheimiin. Osaamiskeskuksen tarkoituksena on keskittyä voimakkaasti akkuteknologian tuotekehitykseen. Myös yhtiön johto työskentelee Stuttgart-Untertürkheimissa.Uudessa osaamiskeskuksessa keskitytään akkujen kennojen sekä itse akkujen kehittämiseen, mutta myös testaamiseen. Tuotekehitystä tehdään luonnollisesti tulevia sähköautomalleja varten. Mercedeksen eCampus vastaa kennojen tuotekehityksestä sekä tuotanto- ja testausprosessien kehittämisestä yhtiön omaa tuotantoa varten. Mercedeksen tavoitteena on luoda huippuluokan kennoja sekä akkuja ja Mercedeksen mukaan tuotannon tehostaminen edellyttää erittäin syvää ymmärrystä akkukennojen kemiasta sekä niiden rakenteesta. Mercedes kertoo, että uudessa osaamiskeskuksessa on mahdollista valmistaa vuosittain kymmeniä tuhansia akkukennoja erilaisilla kemiallisilla koostumuksilla akkujen tuotekehityksen tarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovat tavoitteetMyös Mercedeksen tavoitteet tällä saralla ovat kovat.– Päämäärämme on olla johtava teknologiatoimija sähköisen liikkumisen alalla. Uusi eCampus parantaa mahdollisuuksiamme yltää tähän tavoitteeseen. Kehitystyö auttaa meitä myös alentamaan akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosien aikana, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius sanoo.Mercedeksen tuotekehitysohjelmassa on tällä hetkellä useita erilaisia akkukennokemiallisia ratkaisuja. Yksi niistä on esimerkiksi litiumioni-kenno, joka perustuu korkeaenergisiin silikonipohjaisiin anodeihin sekä innovatiiviseen kobolttivapaaseen katodiratkaisuun. Lisäksi osaamiskeskuksen yksi tutkimuskohteista on niin sanottu kiinteän olomuodon akku eli solid state battery. Akkujen hintojen laskemisen lisäksi yksi tuotekehityksen merkittävä päämäärä on kehittää akku, jossa on korkea energiatiheys, entistä nopeampi lataus sekä sitä kautta huippuluokan suorituskyky. Mercedeksen mukaan akun energiatiheys on mahdollista nostaa jopa 900 Wh/l, kun teknologiassa hyödynnetään silikonianodeja sekä kiinteitä elektrolyyttejä. Nämä ratkaisut saadaan Mercedes mukaan käyttöön uusissa ja tulevissa akkusukupolvissa.Mercedeksen tuotannon sydämessäMercedeksen uusi eCampus sijaitsee siellä, missä Mercedeksen tuotannon sydän ollut jo 120 vuotta – vuonna 1904 lähtien perustetulla Stuttgart-Untertürkheimin tehdasalueella. Alueella työskentelee kaikkiaan yli 23 000 työntekijää, joista 14 100 tuotannossa. Alueelta on purettu kaksi vanhaa 1907 käyttöönotettua tehdasrakennusta uuden eCampuksen tieltä. Näistä toisessa valmistettiin jo vuonna 1907 autojen jako- ja kampiakseleita.Uutta tuotantotilaa on tällä hetkellä noin 10 000 neliömetriä, ja kuluvan vuoden loppuun mennessä valmistuu vielä lisäksi noin 20 000 neliömetrin suuruinen rakennus kenno- ja akkutestauksia varten. Investoinnin kokonaisarvo nousee yli sataan miljoonaan euroon. Kaikkiaan Mercedes-Benz käyttää vuonna 2024 tutkimukseen ja tuotekehitykseen 14 miljardia euroa. Merkittävä osa tästä potista käytetään juuri akkujen ja sähköisten voimalinjojen kehittämiseen.Uusi osaamiskeskus on merkittävässä osassa Mercedes-Benzin kestävän liiketoimintastrategian toteuttamisessa. Osaamiskeskuksen kattopinta-alasta 75 prosenttia on varattu aurinkopaneeleille ja muu kattoala viherrakentamiseen. Rakennusten perustoissa on hyödynnetty kierrätysbetonia ja rakennuksen ilmanvaihto perustuu lämpöpumppuihin, jotka tarvittaessa myös jäähdyttävät sisätilat. Mercedeksen tavoitteena on, että vuoteen 2039 mennessä yhtiön kaikki uudet ajoneuvot ovat hiilineutraaleja koko elinkaarensa ajan. Mercedes-Benzin oma akkutuotanto sen kolmessa akkutehtaassa täyttää jo tämän vaatimuksen. Lähde Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 9.7.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 5 – edullinen kaupunkijakelija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen