25.8.2024 Uutinen Mercedes pyrkii alentamaan sähköautojen akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosina Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz panostaa voimakkaasti akkuteknologian tuotekehitykseen ja tällä tavoin saamaan akkujen hintaa alas merkittävästi. Mercedes-Benz avaa uuden eCampus-osaamiskeskuksen Stuttgart-Untertürkheimiin. Osaamiskeskuksen tarkoituksena on keskittyä voimakkaasti akkuteknologian tuotekehitykseen. Myös yhtiön johto työskentelee Stuttgart-Untertürkheimissa.Uudessa osaamiskeskuksessa keskitytään akkujen kennojen sekä itse akkujen kehittämiseen, mutta myös testaamiseen. Tuotekehitystä tehdään luonnollisesti tulevia sähköautomalleja varten. Mercedeksen eCampus vastaa kennojen tuotekehityksestä sekä tuotanto- ja testausprosessien kehittämisestä yhtiön omaa tuotantoa varten. Mercedeksen tavoitteena on luoda huippuluokan kennoja sekä akkuja ja Mercedeksen mukaan tuotannon tehostaminen edellyttää erittäin syvää ymmärrystä akkukennojen kemiasta sekä niiden rakenteesta. Mercedes kertoo, että uudessa osaamiskeskuksessa on mahdollista valmistaa vuosittain kymmeniä tuhansia akkukennoja erilaisilla kemiallisilla koostumuksilla akkujen tuotekehityksen tarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKovat tavoitteetMyös Mercedeksen tavoitteet tällä saralla ovat kovat.– Päämäärämme on olla johtava teknologiatoimija sähköisen liikkumisen alalla. Uusi eCampus parantaa mahdollisuuksiamme yltää tähän tavoitteeseen. Kehitystyö auttaa meitä myös alentamaan akkujen hintaa yli 30 prosenttia lähivuosien aikana, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius sanoo.Mercedeksen tuotekehitysohjelmassa on tällä hetkellä useita erilaisia akkukennokemiallisia ratkaisuja. Yksi niistä on esimerkiksi litiumioni-kenno, joka perustuu korkeaenergisiin silikonipohjaisiin anodeihin sekä innovatiiviseen kobolttivapaaseen katodiratkaisuun. Lisäksi osaamiskeskuksen yksi tutkimuskohteista on niin sanottu kiinteän olomuodon akku eli solid state battery. Akkujen hintojen laskemisen lisäksi yksi tuotekehityksen merkittävä päämäärä on kehittää akku, jossa on korkea energiatiheys, entistä nopeampi lataus sekä sitä kautta huippuluokan suorituskyky. Mercedeksen mukaan akun energiatiheys on mahdollista nostaa jopa 900 Wh/l, kun teknologiassa hyödynnetään silikonianodeja sekä kiinteitä elektrolyyttejä. Nämä ratkaisut saadaan Mercedes mukaan käyttöön uusissa ja tulevissa akkusukupolvissa.Mercedeksen tuotannon sydämessäMercedeksen uusi eCampus sijaitsee siellä, missä Mercedeksen tuotannon sydän ollut jo 120 vuotta – vuonna 1904 lähtien perustetulla Stuttgart-Untertürkheimin tehdasalueella. Alueella työskentelee kaikkiaan yli 23 000 työntekijää, joista 14 100 tuotannossa. Alueelta on purettu kaksi vanhaa 1907 käyttöönotettua tehdasrakennusta uuden eCampuksen tieltä. Näistä toisessa valmistettiin jo vuonna 1907 autojen jako- ja kampiakseleita.Uutta tuotantotilaa on tällä hetkellä noin 10 000 neliömetriä, ja kuluvan vuoden loppuun mennessä valmistuu vielä lisäksi noin 20 000 neliömetrin suuruinen rakennus kenno- ja akkutestauksia varten. Investoinnin kokonaisarvo nousee yli sataan miljoonaan euroon. Kaikkiaan Mercedes-Benz käyttää vuonna 2024 tutkimukseen ja tuotekehitykseen 14 miljardia euroa. Merkittävä osa tästä potista käytetään juuri akkujen ja sähköisten voimalinjojen kehittämiseen.Uusi osaamiskeskus on merkittävässä osassa Mercedes-Benzin kestävän liiketoimintastrategian toteuttamisessa. Osaamiskeskuksen kattopinta-alasta 75 prosenttia on varattu aurinkopaneeleille ja muu kattoala viherrakentamiseen. Rakennusten perustoissa on hyödynnetty kierrätysbetonia ja rakennuksen ilmanvaihto perustuu lämpöpumppuihin, jotka tarvittaessa myös jäähdyttävät sisätilat. Mercedeksen tavoitteena on, että vuoteen 2039 mennessä yhtiön kaikki uudet ajoneuvot ovat hiilineutraaleja koko elinkaarensa ajan. Mercedes-Benzin oma akkutuotanto sen kolmessa akkutehtaassa täyttää jo tämän vaatimuksen. Lähde Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 5.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 on sittenkin (melko) käyttökelpoinen 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 30.8.2024 Autoilu Autoliitto vaatii: pihien työsuhdeautojen veroetuutta tulisi jatkaa 29.8.2024 Sähköautot Tuore sähköautoiluraportti: latauspisteistä noin 70 % mahdollistaa vähintään 150 kW -tehon 26.8.2024 Koeajo Koeajo: Maserati Granturismo Folgore – sen suorituskyky vetää sanattomaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?