6.9.2021 Ajoneuvot Michelin Crossclimate 2 – kylmien kelien kesärenkaan toinen painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtavalla menestyksellä markkinoille rynnännyt niin sanottu ympärivuotinen rengas saa seuraajan. Tässä on Michelin Crossclimate 2. Ranskalainen rengasvalmistaja mullisti vuonna 2015 rengasmarkkinoita ympärivuotiseen käyttöön suunnatulla uutuustuotteellaan. Michelin Crossclimate 2 on tuon, erityisesti Keski-Euroopassa suureen suosioon nousseen, renkaan toinen painos. Michelinin mukaan useimmissa keliolosuhteissa johdonmukainen ja turvallinen rengas on kuitenkin käytännön tasolla Pohjoismaissa enemmänkin kylmiin olosuhteisiin hyvin soveltuva kesärengas.Michelin Nordic suosittelee itsekin pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä oikeissa talviolosuhteissa, kuten meillä Pohjoismaissa. Suositus on hyvä ja todettu oikeaksi Moottorin laajassa rengasvertailussa. Siksi tämä rengas julkistetaankin Suomessa kunnolla vasta ensi keväänä.– Suomessa, samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa, suosittelemme pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä vaativilla talvikeleillä, mutta CrossClimate 2 lyhentää talvirenkaiden tarvetta. Se on erinomainen kesärengas kaikilla kesän vaihtelevilla keleillä, ja lisäksi sen pito antaa turvaa alkukevään ja pitkän syksyn satunnaisilla lumi- ja räntäkeleillä. Talvirenkaiden käyttöaika lyhenee, joten ne eivät turhaan kulu paljailla tienpinnoilla, sanoo Michelinin tekninen asiantuntija Toni Rämet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustana CrossclimateVuonna 2015 Michelin vältteli ensimmäisen CrossClimate -renkaan julkaisussa tarkoituksella termin ”ympärivuotinen” käyttämistä, joka oli tuolloin lähes kirosana. Kompromissi oli yksinkertaisesti liian suuri. Nyt mielikuvat ovat Michelinin mukaan muuttuneet sen verran, että Keski-Euroopassa voidaan puhua ympärivuotisesta renkaasta ilman negatiivista mielikuvaa.Michelin näki kuitenkin jo ennen vuotta 2015 ongelman silloisten ratkaisujen kanssa. Osa vaihtoi talvirenkaat koko talveksi vain yhtä tai kahta hyvin lievää talvipäivää varten. Toinen vaihtoehto oli ajaa vuoden ympäri kesärenkailla, joka on valtava turvallisuusriski talvikelin kerrankin koittaessa.Michelinin mukaan CrossClimate pystyy selvästi muita ympärivuotisia renkaita parempaan kompromissiin. Tämä väite on myös ostettu. CrossClimate on ollut Euroopan myydyin ympärivuotinen rengas 6 vuotta putkeen. On hyvin harvinaista, että täysin uusi tuote valtaa tällä tavalla markkinat. Eikä tämä riitä, sillä Michelin uskoo ympärivuotisten renkaiden markkinan kasvavan keskimäärin 16 prosenttia vuodessa seuraavan viiden vuoden ajan.Michelin Crossclimate 2Michelin lupaa uuden CrossClimate 2 -renkaan olevan erityisen vaikuttava pitkittäispidoltaan. He väittävät sen saavuttavan muihin ympärivuotisiin renkaisiin verrattuna kaikkein lyhyimmän jarrutusmatkan kuivalla ja lumella uutena sekä märällä 2 millimetrin urasyvyyteen kulutettuna.Michelin myös myöntää, kuinka kilpailija pysähtyy lyhyemmällä matkalla kostealla kestopinnoitteella uusia renkaita verrattaessa. Perään tosin esitetään, kuinka Michelin pysähtyy lyhyemmällä matkalla molemmat renkaat samaan 2 millimetrin urasyvyyteen kulutettuna. Ranskalaisvalmistaja painottaakin kuinka hyvin CrossClimate 2 toimii kuluneena 2 millin urasyvyyteen. Tämä on toki kesärenkaiden osalta vielä laillisen rajan paremmalla puolella, mutta muun muassa Autoliiton suosituksen väärällä puolella.Ehkä huomionarvoista esityksessä on juuri keskittyminen pitkittäissuuntaiseen pitoon. Sivuttaispidosta ei juuri puhuta, joten tämä saattaa olla uutuudeen heikkous. Moottorinkin tarjoamat puolueettomat rengastestit tulevat tähän aikanaan kyllä vastaamaan.Renkaan urien v-muodon kerrotaan tukevoittavan rakennetta. Lisäksi urat on muotoiltu niin, että ne ikään kuin tarttuisivat kouran tavoin lumeen kiinni pitoa parantaen.Valmistaja puhuu myös yhden rengaskierroksen mahdollistamasta säästöstä, jolla tarkoitetaan mahdollista renkaanvaihtopalvelun kustannusta sekä siihen kuluvaa aikaa. Tämä ei toki Suomessa ole järkevää. Sen sijaan edellismallista 15 prosenttia laskenut vierinvastus tuntuu varmasti lompakossa.Renkaan kesto ei ole tällä kertaa kehittynyt, sillä Michelin keskittyi vierinvastukseen ja pidon parantamiseen. Michelin tahtoo kuitenkin muistuttaa renkaan säilyttävän hyvin ominaisuutensa pitkään, kuluessaankin, erittäin turvallisena.Uusia renkaita tulossaAinakin DS ja Volvo tulevat tarjoamaan joissakin malleissaan ensiasennusrenkaina Michelin CrossClimate2 -renkaita. Emme toki tiedä koskeeko tämä kaikkia markkinoita, vai vain osaa niistä, mutta Volvohan on jo ehtinyt julkistaa myyvänsä sähköautojaan Suomessa ilman talvirenkaita.Michelin CrossClimate 2 on nyt myynnissä Keski-Euroopassa. Täällä pohjoisessa odotamme kevääseen, sillä se on meillä parempi aika puhua tästä renkaasta. Pohjoisissa olosuhteissa ne voivat tarjota hyvän vaihtoehdon erityisesti kevään ja syksyn vaihtelevilla keleillä sekä juhannuksena ropisevaan räntäsateeseen.Michelin CrossClimate 2 -rengasta on saatavissa vuoden 2021 aikana 115 kokoa, ja vuonna 2022 lisäksi 61 kokoa 15 – 20 tuuman vanteille. Michelin CrossClimate 2 -renkaat valmistetaan seitsemässä eurooppalaisessa tehtaassa, suurimmalta osin Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Espanjassa.Lähde ja kuvat: MichelinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle