6.9.2021 Ajoneuvot Michelin Crossclimate 2 – kylmien kelien kesärenkaan toinen painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtavalla menestyksellä markkinoille rynnännyt niin sanottu ympärivuotinen rengas saa seuraajan. Tässä on Michelin Crossclimate 2. Ranskalainen rengasvalmistaja mullisti vuonna 2015 rengasmarkkinoita ympärivuotiseen käyttöön suunnatulla uutuustuotteellaan. Michelin Crossclimate 2 on tuon, erityisesti Keski-Euroopassa suureen suosioon nousseen, renkaan toinen painos. Michelinin mukaan useimmissa keliolosuhteissa johdonmukainen ja turvallinen rengas on kuitenkin käytännön tasolla Pohjoismaissa enemmänkin kylmiin olosuhteisiin hyvin soveltuva kesärengas. Michelin Nordic suosittelee itsekin pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä oikeissa talviolosuhteissa, kuten meillä Pohjoismaissa. Suositus on hyvä ja todettu oikeaksi Moottorin laajassa rengasvertailussa. Siksi tämä rengas julkistetaankin Suomessa kunnolla vasta ensi keväänä. – Suomessa, samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa, suosittelemme pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä vaativilla talvikeleillä, mutta CrossClimate 2 lyhentää talvirenkaiden tarvetta. Se on erinomainen kesärengas kaikilla kesän vaihtelevilla keleillä, ja lisäksi sen pito antaa turvaa alkukevään ja pitkän syksyn satunnaisilla lumi- ja räntäkeleillä. Talvirenkaiden käyttöaika lyhenee, joten ne eivät turhaan kulu paljailla tienpinnoilla, sanoo Michelinin tekninen asiantuntija Toni Rämet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taustana Crossclimate Vuonna 2015 Michelin vältteli ensimmäisen CrossClimate -renkaan julkaisussa tarkoituksella termin ”ympärivuotinen” käyttämistä, joka oli tuolloin lähes kirosana. Kompromissi oli yksinkertaisesti liian suuri. Nyt mielikuvat ovat Michelinin mukaan muuttuneet sen verran, että Keski-Euroopassa voidaan puhua ympärivuotisesta renkaasta ilman negatiivista mielikuvaa. Michelin näki kuitenkin jo ennen vuotta 2015 ongelman silloisten ratkaisujen kanssa. Osa vaihtoi talvirenkaat koko talveksi vain yhtä tai kahta hyvin lievää talvipäivää varten. Toinen vaihtoehto oli ajaa vuoden ympäri kesärenkailla, joka on valtava turvallisuusriski talvikelin kerrankin koittaessa. Michelinin mukaan CrossClimate pystyy selvästi muita ympärivuotisia renkaita parempaan kompromissiin. Tämä väite on myös ostettu. CrossClimate on ollut Euroopan myydyin ympärivuotinen rengas 6 vuotta putkeen. On hyvin harvinaista, että täysin uusi tuote valtaa tällä tavalla markkinat. Eikä tämä riitä, sillä Michelin uskoo ympärivuotisten renkaiden markkinan kasvavan keskimäärin 16 prosenttia vuodessa seuraavan viiden vuoden ajan. Michelin Crossclimate 2 Michelin lupaa uuden CrossClimate 2 -renkaan olevan erityisen vaikuttava pitkittäispidoltaan. He väittävät sen saavuttavan muihin ympärivuotisiin renkaisiin verrattuna kaikkein lyhyimmän jarrutusmatkan kuivalla ja lumella uutena sekä märällä 2 millimetrin urasyvyyteen kulutettuna. Michelin myös myöntää, kuinka kilpailija pysähtyy lyhyemmällä matkalla kostealla kestopinnoitteella uusia renkaita verrattaessa. Perään tosin esitetään, kuinka Michelin pysähtyy lyhyemmällä matkalla molemmat renkaat samaan 2 millimetrin urasyvyyteen kulutettuna. Ranskalaisvalmistaja painottaakin kuinka hyvin CrossClimate 2 toimii kuluneena 2 millin urasyvyyteen. Tämä on toki kesärenkaiden osalta vielä laillisen rajan paremmalla puolella, mutta muun muassa Autoliiton suosituksen väärällä puolella. Ehkä huomionarvoista esityksessä on juuri keskittyminen pitkittäissuuntaiseen pitoon. Sivuttaispidosta ei juuri puhuta, joten tämä saattaa olla uutuudeen heikkous. Moottorinkin tarjoamat puolueettomat rengastestit tulevat tähän aikanaan kyllä vastaamaan. Renkaan urien v-muodon kerrotaan tukevoittavan rakennetta. Lisäksi urat on muotoiltu niin, että ne ikään kuin tarttuisivat kouran tavoin lumeen kiinni pitoa parantaen. Valmistaja puhuu myös yhden rengaskierroksen mahdollistamasta säästöstä, jolla tarkoitetaan mahdollista renkaanvaihtopalvelun kustannusta sekä siihen kuluvaa aikaa. Tämä ei toki Suomessa ole järkevää. Sen sijaan edellismallista 15 prosenttia laskenut vierinvastus tuntuu varmasti lompakossa. Renkaan kesto ei ole tällä kertaa kehittynyt, sillä Michelin keskittyi vierinvastukseen ja pidon parantamiseen. Michelin tahtoo kuitenkin muistuttaa renkaan säilyttävän hyvin ominaisuutensa pitkään, kuluessaankin, erittäin turvallisena. Uusia renkaita tulossa Ainakin DS ja Volvo tulevat tarjoamaan joissakin malleissaan ensiasennusrenkaina Michelin CrossClimate2 -renkaita. Emme toki tiedä koskeeko tämä kaikkia markkinoita, vai vain osaa niistä, mutta Volvohan on jo ehtinyt julkistaa myyvänsä sähköautojaan Suomessa ilman talvirenkaita. Michelin CrossClimate 2 on nyt myynnissä Keski-Euroopassa. Täällä pohjoisessa odotamme kevääseen, sillä se on meillä parempi aika puhua tästä renkaasta. Pohjoisissa olosuhteissa ne voivat tarjota hyvän vaihtoehdon erityisesti kevään ja syksyn vaihtelevilla keleillä sekä juhannuksena ropisevaan räntäsateeseen. Michelin CrossClimate 2 -rengasta on saatavissa vuoden 2021 aikana 115 kokoa, ja vuonna 2022 lisäksi 61 kokoa 15 – 20 tuuman vanteille. Michelin CrossClimate 2 -renkaat valmistetaan seitsemässä eurooppalaisessa tehtaassa, suurimmalta osin Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Espanjassa. Lähde ja kuvat: Michelin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?