6.9.2021 Ajoneuvot Michelin Crossclimate 2 – kylmien kelien kesärenkaan toinen painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valtavalla menestyksellä markkinoille rynnännyt niin sanottu ympärivuotinen rengas saa seuraajan. Tässä on Michelin Crossclimate 2. Ranskalainen rengasvalmistaja mullisti vuonna 2015 rengasmarkkinoita ympärivuotiseen käyttöön suunnatulla uutuustuotteellaan. Michelin Crossclimate 2 on tuon, erityisesti Keski-Euroopassa suureen suosioon nousseen, renkaan toinen painos. Michelinin mukaan useimmissa keliolosuhteissa johdonmukainen ja turvallinen rengas on kuitenkin käytännön tasolla Pohjoismaissa enemmänkin kylmiin olosuhteisiin hyvin soveltuva kesärengas.Michelin Nordic suosittelee itsekin pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä oikeissa talviolosuhteissa, kuten meillä Pohjoismaissa. Suositus on hyvä ja todettu oikeaksi Moottorin laajassa rengasvertailussa. Siksi tämä rengas julkistetaankin Suomessa kunnolla vasta ensi keväänä.– Suomessa, samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa, suosittelemme pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä vaativilla talvikeleillä, mutta CrossClimate 2 lyhentää talvirenkaiden tarvetta. Se on erinomainen kesärengas kaikilla kesän vaihtelevilla keleillä, ja lisäksi sen pito antaa turvaa alkukevään ja pitkän syksyn satunnaisilla lumi- ja räntäkeleillä. Talvirenkaiden käyttöaika lyhenee, joten ne eivät turhaan kulu paljailla tienpinnoilla, sanoo Michelinin tekninen asiantuntija Toni Rämet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustana CrossclimateVuonna 2015 Michelin vältteli ensimmäisen CrossClimate -renkaan julkaisussa tarkoituksella termin ”ympärivuotinen” käyttämistä, joka oli tuolloin lähes kirosana. Kompromissi oli yksinkertaisesti liian suuri. Nyt mielikuvat ovat Michelinin mukaan muuttuneet sen verran, että Keski-Euroopassa voidaan puhua ympärivuotisesta renkaasta ilman negatiivista mielikuvaa.Michelin näki kuitenkin jo ennen vuotta 2015 ongelman silloisten ratkaisujen kanssa. Osa vaihtoi talvirenkaat koko talveksi vain yhtä tai kahta hyvin lievää talvipäivää varten. Toinen vaihtoehto oli ajaa vuoden ympäri kesärenkailla, joka on valtava turvallisuusriski talvikelin kerrankin koittaessa.Michelinin mukaan CrossClimate pystyy selvästi muita ympärivuotisia renkaita parempaan kompromissiin. Tämä väite on myös ostettu. CrossClimate on ollut Euroopan myydyin ympärivuotinen rengas 6 vuotta putkeen. On hyvin harvinaista, että täysin uusi tuote valtaa tällä tavalla markkinat. Eikä tämä riitä, sillä Michelin uskoo ympärivuotisten renkaiden markkinan kasvavan keskimäärin 16 prosenttia vuodessa seuraavan viiden vuoden ajan.Michelin Crossclimate 2Michelin lupaa uuden CrossClimate 2 -renkaan olevan erityisen vaikuttava pitkittäispidoltaan. He väittävät sen saavuttavan muihin ympärivuotisiin renkaisiin verrattuna kaikkein lyhyimmän jarrutusmatkan kuivalla ja lumella uutena sekä märällä 2 millimetrin urasyvyyteen kulutettuna.Michelin myös myöntää, kuinka kilpailija pysähtyy lyhyemmällä matkalla kostealla kestopinnoitteella uusia renkaita verrattaessa. Perään tosin esitetään, kuinka Michelin pysähtyy lyhyemmällä matkalla molemmat renkaat samaan 2 millimetrin urasyvyyteen kulutettuna. Ranskalaisvalmistaja painottaakin kuinka hyvin CrossClimate 2 toimii kuluneena 2 millin urasyvyyteen. Tämä on toki kesärenkaiden osalta vielä laillisen rajan paremmalla puolella, mutta muun muassa Autoliiton suosituksen väärällä puolella.Ehkä huomionarvoista esityksessä on juuri keskittyminen pitkittäissuuntaiseen pitoon. Sivuttaispidosta ei juuri puhuta, joten tämä saattaa olla uutuudeen heikkous. Moottorinkin tarjoamat puolueettomat rengastestit tulevat tähän aikanaan kyllä vastaamaan.Renkaan urien v-muodon kerrotaan tukevoittavan rakennetta. Lisäksi urat on muotoiltu niin, että ne ikään kuin tarttuisivat kouran tavoin lumeen kiinni pitoa parantaen.Valmistaja puhuu myös yhden rengaskierroksen mahdollistamasta säästöstä, jolla tarkoitetaan mahdollista renkaanvaihtopalvelun kustannusta sekä siihen kuluvaa aikaa. Tämä ei toki Suomessa ole järkevää. Sen sijaan edellismallista 15 prosenttia laskenut vierinvastus tuntuu varmasti lompakossa.Renkaan kesto ei ole tällä kertaa kehittynyt, sillä Michelin keskittyi vierinvastukseen ja pidon parantamiseen. Michelin tahtoo kuitenkin muistuttaa renkaan säilyttävän hyvin ominaisuutensa pitkään, kuluessaankin, erittäin turvallisena.Uusia renkaita tulossaAinakin DS ja Volvo tulevat tarjoamaan joissakin malleissaan ensiasennusrenkaina Michelin CrossClimate2 -renkaita. Emme toki tiedä koskeeko tämä kaikkia markkinoita, vai vain osaa niistä, mutta Volvohan on jo ehtinyt julkistaa myyvänsä sähköautojaan Suomessa ilman talvirenkaita.Michelin CrossClimate 2 on nyt myynnissä Keski-Euroopassa. Täällä pohjoisessa odotamme kevääseen, sillä se on meillä parempi aika puhua tästä renkaasta. Pohjoisissa olosuhteissa ne voivat tarjota hyvän vaihtoehdon erityisesti kevään ja syksyn vaihtelevilla keleillä sekä juhannuksena ropisevaan räntäsateeseen.Michelin CrossClimate 2 -rengasta on saatavissa vuoden 2021 aikana 115 kokoa, ja vuonna 2022 lisäksi 61 kokoa 15 – 20 tuuman vanteille. Michelin CrossClimate 2 -renkaat valmistetaan seitsemässä eurooppalaisessa tehtaassa, suurimmalta osin Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Espanjassa.Lähde ja kuvat: MichelinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa