6.9.2021

Michelin Crossclimate 2 – kylmien kelien kesärenkaan toinen painos

Michelin CrossClimate 2

Valtavalla menestyksellä markkinoille rynnännyt niin sanottu ympärivuotinen rengas saa seuraajan. Tässä on Michelin Crossclimate 2.

Ranskalainen rengasvalmistaja mullisti vuonna 2015 rengasmarkkinoita ympärivuotiseen käyttöön suunnatulla uutuustuotteellaan. Michelin Crossclimate 2 on tuon, erityisesti Keski-Euroopassa suureen suosioon nousseen, renkaan toinen painos. Michelinin mukaan useimmissa keliolosuhteissa johdonmukainen ja turvallinen rengas on kuitenkin käytännön tasolla Pohjoismaissa enemmänkin kylmiin olosuhteisiin hyvin soveltuva kesärengas.

Michelin Nordic suosittelee itsekin pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä oikeissa talviolosuhteissa, kuten meillä Pohjoismaissa. Suositus on hyvä ja todettu oikeaksi Moottorin laajassa rengasvertailussa. Siksi tämä rengas julkistetaankin Suomessa kunnolla vasta ensi keväänä.

– Suomessa, samoin kuin Ruotsissa ja Norjassa, suosittelemme pohjoismaisten talvirenkaiden käyttöä vaativilla talvikeleillä, mutta CrossClimate 2 lyhentää talvirenkaiden tarvetta. Se on erinomainen kesärengas kaikilla kesän vaihtelevilla keleillä, ja lisäksi sen pito antaa turvaa alkukevään ja pitkän syksyn satunnaisilla lumi- ja räntäkeleillä. Talvirenkaiden käyttöaika lyhenee, joten ne eivät turhaan kulu paljailla tienpinnoilla, sanoo Michelinin tekninen asiantuntija Toni Rämet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustana Crossclimate

Vuonna 2015 Michelin vältteli ensimmäisen CrossClimate -renkaan julkaisussa tarkoituksella termin ”ympärivuotinen” käyttämistä, joka oli tuolloin lähes kirosana. Kompromissi oli yksinkertaisesti liian suuri. Nyt mielikuvat ovat Michelinin mukaan muuttuneet sen verran, että Keski-Euroopassa voidaan puhua ympärivuotisesta renkaasta ilman negatiivista mielikuvaa.

Michelin näki kuitenkin jo ennen vuotta 2015 ongelman silloisten ratkaisujen kanssa. Osa vaihtoi talvirenkaat koko talveksi vain yhtä tai kahta hyvin lievää talvipäivää varten. Toinen vaihtoehto oli ajaa vuoden ympäri kesärenkailla, joka on valtava turvallisuusriski talvikelin kerrankin koittaessa.

Michelinin mukaan CrossClimate pystyy selvästi muita ympärivuotisia renkaita parempaan kompromissiin. Tämä väite on myös ostettu. 

CrossClimate on ollut Euroopan myydyin ympärivuotinen rengas 6 vuotta putkeen. On hyvin harvinaista, että täysin uusi tuote valtaa tällä tavalla markkinat. Eikä tämä riitä, sillä Michelin uskoo ympärivuotisten renkaiden markkinan kasvavan keskimäärin 16 prosenttia vuodessa seuraavan viiden vuoden ajan.

Michelin CrossClimate 2

Michelin Crossclimate 2

Michelin lupaa uuden CrossClimate 2 -renkaan olevan erityisen vaikuttava pitkittäispidoltaan. He väittävät sen saavuttavan muihin ympärivuotisiin renkaisiin verrattuna kaikkein lyhyimmän jarrutusmatkan kuivalla ja lumella uutena sekä märällä 2 millimetrin urasyvyyteen kulutettuna.

Michelin myös myöntää, kuinka kilpailija pysähtyy lyhyemmällä matkalla kostealla kestopinnoitteella uusia renkaita verrattaessa. Perään tosin esitetään, kuinka Michelin pysähtyy lyhyemmällä matkalla molemmat renkaat samaan 2 millimetrin urasyvyyteen kulutettuna. 

Ranskalaisvalmistaja painottaakin kuinka hyvin CrossClimate 2 toimii kuluneena 2 millin urasyvyyteen. Tämä on toki kesärenkaiden osalta vielä laillisen rajan paremmalla puolella, mutta muun muassa Autoliiton suosituksen väärällä puolella.

Ehkä huomionarvoista esityksessä on juuri keskittyminen pitkittäissuuntaiseen pitoon. Sivuttaispidosta ei juuri puhuta, joten tämä saattaa olla uutuudeen heikkous. Moottorinkin tarjoamat puolueettomat rengastestit tulevat tähän aikanaan kyllä vastaamaan.

Renkaan urien v-muodon kerrotaan tukevoittavan rakennetta. Lisäksi urat on muotoiltu niin, että ne ikään kuin tarttuisivat kouran tavoin lumeen kiinni pitoa parantaen.

Valmistaja puhuu myös yhden rengaskierroksen mahdollistamasta säästöstä, jolla tarkoitetaan mahdollista renkaanvaihtopalvelun kustannusta sekä siihen kuluvaa aikaa. Tämä ei toki Suomessa ole järkevää. Sen sijaan edellismallista 15 prosenttia laskenut vierinvastus tuntuu varmasti lompakossa.

Renkaan kesto ei ole tällä kertaa kehittynyt, sillä Michelin keskittyi vierinvastukseen ja pidon parantamiseen. Michelin tahtoo kuitenkin muistuttaa renkaan säilyttävän hyvin ominaisuutensa pitkään, kuluessaankin, erittäin turvallisena.

Michelin CrossClimate 2

Uusia renkaita tulossa

Ainakin DS ja Volvo tulevat tarjoamaan joissakin malleissaan ensiasennusrenkaina Michelin CrossClimate2 -renkaita. Emme toki tiedä koskeeko tämä kaikkia markkinoita, vai vain osaa niistä, mutta Volvohan on jo ehtinyt julkistaa myyvänsä sähköautojaan Suomessa ilman talvirenkaita.

Michelin CrossClimate 2 on nyt myynnissä Keski-Euroopassa. Täällä pohjoisessa odotamme kevääseen, sillä se on meillä parempi aika puhua tästä renkaasta. Pohjoisissa olosuhteissa ne voivat tarjota hyvän vaihtoehdon erityisesti kevään ja syksyn vaihtelevilla keleillä sekä juhannuksena ropisevaan räntäsateeseen.

Michelin CrossClimate 2 -rengasta on saatavissa vuoden 2021 aikana 115 kokoa, ja vuonna 2022 lisäksi 61 kokoa 15 – 20 tuuman vanteille. Michelin CrossClimate 2 -renkaat valmistetaan seitsemässä eurooppalaisessa tehtaassa, suurimmalta osin Ranskassa, Saksassa, Italiassa ja Espanjassa.

Lähde ja kuvat: Michelin

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat