19.6.2021

Mikä automalli hyytyy tien poskeen? – ADACin tuore raportti paljastaa

ADAC vikaherkin automalli viat tyyppiviat

BMW X3, Suzuki Swift ja Volkswagen Polo vuosimallia 2018 vähävikaisimpia automalleja.

Vuosimallin 2018 BMW X3, Suzuki Swift ja Volkswagen Polo ovat saksalaisen autoilujärjestö ADACin tuoreen raportin parhaat ja vähävikaisimmat automallit. Toista äärtä edustaa vuosimallin 2011 Kia Cee'd, joka simahti kaikkein useimmin. Nuorimman ikäluokan (vuosimalli 2018) vikaherkin automalli oli puolestaan Renault Kangoo ohittaen vikaherkkyydessä Nissan Qashqain.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akkuvika, akkuvika, akkuvika…

Kun auton matka tyssää tienposkeen ja tekniseen vikaan, syypäänä ongelmiin on useimmiten akkuvika, paljastaa saksalaisen autoilujärjestö ADACin tuore ja kattava tiepalveluraportti.

109 suosittua automallia

Tuoreessa tiepalveluraportissa on listattu 109 suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuoden 2020 avustustapahtumista. ADAC-tiepalvelu ja sen yhteistyökumppanit avustivat tielle jääneitä autokuntia keskimäärin 9 250 kertaa päivässä. ADACin keräämässä aineistossa on liki 3,4 miljoonaa tieavustusta vuonna 2020. Koronapandemia vähensi liikennettä ja siksi avustusten määrä väheni 9,9 prosenttia edellisvuoteen verrattua.

Raportin tuloksissa on huomioitu vain automallin tekniset viat, jotka ovat pysäyttäneet kesken matkan. Rengasvauriot sekä kuljettajan huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten polttoaineen loppuminen on jätetty pois tilastosta. Mukana olevien automallien ensirekisteröintivuodet ovat 2011–2018. Vikamäärät on ilmoitettu mallin tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti.

ADAC vikaherkin automalli viat tyyppiviat
Vuosimallin 2018 Suzuki Swift erottui tilastoissa edukseen.

Vähävikaiset huippumerkit ja -mallit

Saksalaisille premium-merkeille, erityisesti Audille ja BMW:lle ADAC-tulostaulukko näyttää vankasti vihreää. Molemmat merkit porskuttavat monien mallien mainioilla tuloksilla: Audi A1, A3, A4, A5, Q3 ja Q5 sekä BMW 1-sarja, 2-sarja, 3-sarja, 4-sarja, 5-sarja, X1, X3 ja Mini ovat vähävikaisimpia lähes kaikissa ikäryhmissä.

Myös Mercedes-Benz GLC on huipulla, mutta muut mersut jäävät hieman kärkijoukosta ollen kuitenkin keskimääräistä vähävikaisempia useissa ikäryhmissä, kuten Mercedes-Benz A-sarja, CLA, GLA, C-sarja, GLK ja Sprinter. Mersun E-sarjan uusimmat vuosikerrat ovat hyvin luotettavia, mutta vuosimallien 2011 ja 2012 E-sarjassa on keskimääräistä enemmän vikoja. Virtalukko ja käynnistysmoottori ovat mersujen tyypillisiä vikakohteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota tasaisen varma

Toyota on tasaisen varma, vaikka ei yllä ihan huipputuloksiin. Volkswagen-konsernin suositut mallit, esimerkiksi Volkswagen Polo ja Golf, Seat Ibiza  ja Škoda Fabia yltävät useimmissa ikäryhmissä keskimääräistä parempaan tulokseen, mutta eivät kaikissa ikäryhmissä ihan huipulle.

Fiat Punto ja Dacia Sandero tarjosivat myönteisen yllätyksen. Fiat Punton vuosimallit 2011–2013 ovat vähävikaisimpien joukossa.

Dacian Sandero pärjää

Halpamerkki Dacian pikkuauto Sandero oli useimmissa ikäryhmissä keskimääräistä vähävikaisempi ja vuosimallissa 2013 keskiryhmässä. Dacia Sandero osoittaa, että halpakin auto voi tarjota luotettavia kilometrejä.

Kia Cee'd vikaherkin automalli

Vuosimallin 2011 Kia Cee'd on koko tilaston vikaherkin malli – kuten edellisenkin vuoden raportissa. Vuonna 2011 käyttöön otettuja Cee'd-malleja hyytyi tien poskeen peräti 52,7 autoa tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti (vikaindeksi 52,7). Myös Cee'din vuosimallit 2012 ja 2013 menestyivät heikosti. Cee'din vikakohteina ovat muun muassa käynnistysmoottori, akku, polttonestepumppu, sytytystulpat ja jakoketju. Nuorimmissa ikäryhmissä Cee'd-mallin laatu on kohentunut keskitason paremmalle puolelle.

ADAC vikaherkin automalli viat tyyppiviat

Hyundai i20 on ongelmissa neljässä vanhimmassa ikäryhmässä. i20:ta piinaavat virtalukon ja sytystystulppien viat. Nissan Qashqai menestyi kehnosti kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä kuten edellisessäkin raportissa.

Pikkuautot Smart fortwo ja forfour kärsivät akkuongelmista ja ovat tuloslistan hännillä neljässä nuorimmassa ikäryhmässä. Kuten aikaisemmissakin ADACin raporteissa, Ford S-Max, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan sijoittuivat heikosti, ongelmia oli muun muassa pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ongelmana alimitoitettu akku

Lähes puolet (46,3 prosenttia) kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista liittyy auton käynnistysakkuun. Avustusta saaneista autoista vain vähäinen osa (9 000 autoa) oli täyssähköautoja.

Sähköautoissa toimintoja ohjaavan 12 voltin akun vikojen osuus on 54 prosenttia, eli noin kahdeksan prosenttia suurempi kuin polttomoottoriautoissa. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sähköautoissa on 400–800 voltin korkeajänniteakkujen lisäksi 12 voltin sähköjärjestelmä, eli autosta löytyy myös polttomoottoriautoista tuttu 12 voltin akku. Tätä järjestelmää ladataan jännitemuuntimen läpi korkeajänniteakulla. Matalajännitejärjestelmää tarvitaan siihen samaan kuin polttomoottoriautoissakin: valot, ovien ja luukkujen lukot, mukavuustoiminnot, sähköiset ohjausyksiköt ja niin edelleen. Matalajännitejärjestelmän vastuulla on myös korkeajännitejärjestelmän hallinta.

Sähköautot varsin luotettavia

Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat osoittautuneet varsin luotettaviksi. Viat edellä mainituissa kohteissa muodostavat ainoastaan 4,4 prosenttia tielle jättävistä teknisistä vioista.

Sähköautot ovat vielä varsin uusia, joten vikamäärän odotetaan nousevan jonkin verran autojen ikääntyessä.

Rengasvauriot merkittävä syy

Rengasvauriot ovat raportin perusteella merkittävä syy tielle jäämiseen – rengasongelmat eivät kuitenkaan vaikuta raportin tuloksiin.

Renkaiden osuus tielle jättävistä vioista on suurehko 7,1 prosenttia, sähköautoissa 14,2 prosenttia. Tähän on syynä vararenkaan puuttuminen. Vararenkaan tilalla oleva paikkausaine ei tepsi kaikenlaisiin rengasvaurioihin. ADAC:n mukaan lisäksi monet autonkäyttäjät kokevat paikkausaineen käytön hankalaksi ja turvautuvat tiepalvelun apuun.

Sähköautoissa niiden suuri paino ja tehokkaiden sähköautojen heti liikkeellelähdössä saatava suuri vääntömomentti ja hyvä suorituskyky käyvät renkaiden päälle. Rengasvauriot eivät vaikuta ADAC-raportin mallikohtaisiin tuloksiin.

ADAC vikaherkin automalli viat tyyppiviat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näin luet ADAC-vikatilastoa

Tiepalveluraportissa on listattu 109 Saksassa suositun automallin tielle jättäneet tekniset viat vuodelta 2020. Näistä automalleista 40 sai hyvän tuloksen ja 16 mallia heikon arvosanan. Tuloksissa on huomioitu vain automallin tekniset viat, jotka ovat pysäyttäneet kesken matkan. Rengasvauriot sekä huolimattomuudesta johtuneet viat, kuten polttoaineen loppuminen on jätetty pois tilastosta. Mukana olevien automallien ensirekisteröintivuodet ovat 2011–2018.

Automallit on jaoteltu viiteen kokoluokkaan ja kahdeksaan ikäryhmään.

Tulostaulukossa automallit ovat aakkosjärjestyksessä kokoluokittain. Paremmuusjärjestys määräytyy vikaindeksin perusteella kussakin autojen ikäryhmässä. Vikamäärät (vikaindeksi) on ilmoitettu mallin tuhatta liikenteessä olevaa autoa kohti. Mitä pienempi luku, sitä varmempi auto.

Tulostaulukossa vikaindeksit on numeroiden lisäksi ilmaistu värisymbolein: tummanvihreä on paras, vaaleanvihreä keskiarvoa parempi, keltainen keskinkertainen, ruskea keskiarvoa huonompi ja punainen huonoin.

Automallien keskimääräinen vuosittainen ajokilometrimäärä on mainittu: se auttaa suhteuttamaan mallin vikamäärän ajomäärään. Tilastossa ovat mukana käyttöönottovuosien 2011–2018 automallit, joita on valmistettu vähintään kolme vuotta ilman suuria muutoksia ja joita on rekisteröity yhtenä vuotena vähintään 10 000 kappaletta ja muina vuosina vähintään 7 000 kappaletta. Jos arvosanaa ei ole annettu, kyseisestä vuosimallista ei ole saatu tilastollisesti merkitsevää otosta.

ADAC 2021, Arvosteluperusteet

Pienimmät pikkuautot

Toyota Aygo on edelleen luotettavin kaikissa ikäryhmissä, vaikkakaan ei nuorimmissa mitenkään ylivoimaisesti. Smartin molempien mallien, fortwo ja forfour, vuosimallien 2015–2018 vikaherkkyys on suuri akkuongelmien vuoksi.  Sen sijaan Smart fortwon sisarmalli, Renault Twingo, ei ole kärsinyt akkuongelmista ja saavutti keskinkertaisen tuloksen.ADAC 2021, Pienimmät pikkuautot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moni pikkuautomalli luotettava

Luotettavia pikkuautoja on tarjolla laaja valikoima: aakkosjärjestyksessä Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Space Star, Peugeot 2008, Renault Captur, Škoda Fabia ja Volkswagen Polo. Mini on yksi koko tilaston parhaista! Hyundai i20 menestyi heikosti vuosimalleissa 2011–2014. Myös Opel Merivan uudehkot mallit menestyivät heikosti.

ADAC 2021, Pikkuautot

Pienempi keskiluokka

Tässä suositussa kokoluokassa on lukuisia luotettavia malleja, premium-merkkien mallit Audi A3 ja Q3, BMW 1-sarja, 2-sarja ja X1, Mercedes-Benz A-sarja, B-sarja (paitsi vuosimalli 2011), CLA ja GLA sekä muiden merkkien mallit Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Mitsubishi ASX, Seat Leon, Škoda Rapid ja Volkswagen Beetle.

Koko tutkimuksen vikaherkimmäksi malliksi osoittautui Kia Ceed vuosimalli 2011 – kuten edellisessä raportissa. Renault Kangoo oli koko tutkimuksen heikoin kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä. Myös Nissan Qashqai sai surkean tuloksen kahdessa nuorimmassa ikäryhmässä – sama tulos kuin edellisessä raportissa.

ADAC 2021, Pienempi keskiluokkaIsompi keskiluokka

Audi ja BMW hallitsevat isomman keskiluokan kärkitiloja: Audi A4, A5 ja Q5, BMW 3-sarja, 4-sarja ja X3 hallitsevat kärkitiloja. BMW X3 on koko tutkimuksen paras vikaindeksillä 0,4.

Mercedes-Benz GLK ja GLC sijoittuvat hyvin. Myös C-sarja on keskimääräistä parempi, mutta ei yllä ihan huipulle. Ison keskiluokan häntäpäästä löytyy Opel Insignia sekä kolme isoa tila-autoa, Ford S-Max, Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan.

ADAC 2021, Isompi keskiluokkaIsot autot

ADAC vikaherkin automalli viat tyyppiviat
Isojen autojen luokassa vuosimallin 2011 Mercedes-Benz E-sarja erottuu muuten tasaisen hyvästä joukosta.

Audi A6 ja BMW 5-sarja ovat luokan parhaimmistoa. Sen sijaan Mercedes-Benz E-sarja on punaisella vuosimallissa 2011. Mersun E-sarjan laatu alkoi merkittävästi parantua vuosimallista 2013 alkaen ja vuosimallit 2017 ja 2018 sijoittuvat kaikkein parhaimpien mallien joukkoon. Lukuun ottamatta vuosimallin 2011 mersun E-sarjaa, isojen autojen ryhmässä ei ole huonoja autoja lainkaan.

ADAC 2021, Isot autot

Isot pakettiautot / matkailuautot

Mercedes-Benz Sprinter ja Volkswagen Crafter /Grand California saivat hyvän tuloksen, Ford Transitin vuosimallit 2014–2017 ovat keskimääräistä heikompia.

ADAC 2021, Isot pakettiautot ja matkailuautot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hätäpalvelut eivät heikennä tulosta – eikä tiepalvelutilasto kerro kaikkea automallien keskinäisistä laatueroista

ADAC-raportin arvostelijat väittävät, että automerkkien omat hätäpalvelut vaikuttavat tuloksiin. ADACin vastaus on selkeä: koska kaikilla merkeillä on oma hätäpalvelu, se ei oleellisesti heikennä raportin luotettavuutta. Raportti keskittyy vanhempaan kalustoon, jossa automerkkien hätäpalvelun merkitys on vähäisempi tai olematon. Saksassakin ajetaan ikääntyneillä autoilla: henkilöautojen keski-ikä on noussut 9,8 vuoteen!

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaitut viat ovat täysin erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat, joista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akkuun. Katsastuksessa suurimmat vikamäärät liittyvät akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Tiepalvelu- ja katsastustilastot eivät kerro ihan kaikista automallien tyyppivioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Mikä ADAC?

ADAC eli Allgemeiner Deutscher Automobil Club on Saksan ja Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö, ja Suomen Autoliiton sisarjärjestö. Jäseniä ADACilla on yli 20 miljoonaa, onhan Saksa Euroopan johtava automaa.

Tunnettu ja luotettava ADAC-tiepalvelu on toiminut jo 66 vuotta.

Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: valmistajat Lähde: ADAC 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat