18.8.2019 Ajoneuvot Mika Kallio: ”KymiRingillä on selkeästi oma dna:nsa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä KymiRing tuntuu kisakuskin näkökulmasta? Sen kertoo meille KTM:n testikuljettaja Mika Kallio, joka ajoi ensimmäiset kierroksensa Suomen uudella moottoriradalla pari päivää ennen virallisia MotoGP-testejä. Suomen ensimmäinen kansainväliset mitat täyttävä moottoristadion on nyt korkattu, kun johtava moottoripyöräilijämme Mika Kallio ajoi – ja ajatti myös Moottorin edustajaa – ensikierroksilla jo pari päivää ennen ensi maanantaina starttaavia MotoGP-testejä.Siitä lähtien, kun KymiRingin rataprofiili ja geometria tulivat yleiseen tietoisuuteen, moottoriurheilufanit ovat palaneet halusta tietää, miltä rata tuntuu ihan oikeasti ajaa – kovassa vauhdissa ja osaavan kuljettajan näkökulmasta. Nyt siihen saatiin vihdoin vastauksia, ja vieläpä mahdollisimman ammattimaiselta taholta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksijakoinen ja haastavaLippalakkipäinen Mika Kallio vaikuttaa varikolla levolliselta ja hyväntuuliselta. Kypärä ja ajopuku odottavat vielä pukemistaan, ja ydinkysymyksiin vastaamiseen on hyvin aikaa ennen tositoimiin ryhtymistä.Kallio pitää KymiRingiä ennen kaikkea haastavana ratana.– Vaikealta se kyllä näyttää, eli ei ole helpoimmasta päästä. Rata on tavallaan kaksijakoinen: alkuosa on nopea ja jouhea, mutta takasuoran jälkeen aukeaa tekninen osuus, missä käännetään jatkuvasti puolelta toiselle ja mennään ylä- ja alamäkeä, Kallio kuvailee.Perjantaiaamuna ajetut tutustumiskierrokset, joiden myötä Kallio otti ensimmäisen kerran tuntumaa uutuusrataan, antavat vertailukohtaa myös muihin vastaaviin moottoriratoihin. Mitä MM-sirkuksen rataa KymiRing eniten muistuttaa?– Tällä on selkeästi oma dna:nsa. Tietysti teknisiä ratoja on muitakin, esimerkiksi Sachsenring Saksassa, mikä on tällä hetkellä MM-sarjan hitain rata. KymiRing ei ole ihan niin hidas, mutta vähän siihen viittaava – esimerkiksi korkeuseroja on paljon.Nimenomaan runsaat maastonmuodot ja sitä kautta ”sokeat” paikat, joissa kuski ei erota mutkien ulostuloa, ovat KymiRingin erityispiirre. Miltä nämä tuntuvat livenä?– Täällä pitää miettiä etukäteen minkä ajolinjan valitsee: se vaikuttaa seuraaviin mutkiin tosi paljon. Etenkin hitaammalla osuudella on voi lisäksi ottaa erilaisia linjoja. Mutta vasta kisavehkeillä nähdään, millaiseksi ajolinjat todellisuudessa muodostuvat.Korkeuseroja löytyy Kallion mukaan muualtakin, kuten juuri Sachsenringiltä ja Tšekin Brnosta, mutta upouudeksi radaksi KymiRing on poikkeuksellinen.– Monet uudemmat radat ovat aika tasaisia, joten on hienoa, että täällä korkeuserot on säilytetty. Se tuo mielenkiintoa ja haastetta kuljettajalle.Takasuoralla 330–340 km/hKeskinopeudet eivät Kallion mukaan nouse KymiRingillä ”mahdottoman korkeiksi”. Kovia huippunopeuksia radalla kyllä saadaan aikaan, etenkin erittäin pitkällä, 1,2-kilometrisella takasuoralla.– Suoran päässä on puhuttu päästävän 350 km/h ja ehkä ylikin, mutta uskoisin että todellisuudessa jäädään jonnekin 330–340 km/h tasolle.Puheet nopeuksista saavat kokeneekin rataketun vähitellen hymyilemään entistä enemmän, eikä virne häivy mihinkään edes pitkän vastauksen aikana.– Maanantaina ollaan siitäkin viisaampia, kun nähdään, millainen suoraa edeltävän mutkan ulostulo kisapyörällä on, Kallio viittaa takasuoralle johtavaan melko tiukkaan neloskaarteeseen.– Tosin sen jälkeen lasketaan sitten pitkään alamäkeä, mikä tietysti edesauttaa nopeuden keräämistä. Kun huippunopeuksia haetaan, tuulen suunnallakin on iso merkitys: kun on hyvä myötäinen, se nostaa vauhtia helposti kymmenen kilometriä tunnissa, Kallio kuvailee.Kotirata: uskomaton fiilisEntä minkälainen fiilis henkilökohtaisesti on? Nythän pääset ajamaan uudella radalla, joka on nimenomaan kotiratasi?– Kyllähän se on ylipäätään uskomatonta, että koko projekti on edennyt tähän asti. Siitä on nyt suurin piirtein kymmenen vuotta, kun kuulin tästä ensimmäisen kerran. Täytyy nostaa hattua heille, jotka ovat uskoneet projektiin ja tehneet asioiden eteen töitä, Kallio kehuu.Kotimaassa kilpaileminen on varmasti jokaisen kuljettajan haave, eikä se välttämättä ole monenkaan maalaiselle koskaan mahdollista...– Se ei ole ollut koskaan varsinaisesti edes haaveena, sen verran kaukainen ajatus kotikisa silloin aikanaan oli. En siis voinut edes ajatella, että tällainen hetki joskus koittaa. Tietysti tästäkin on vielä matkaa siihen, kun varsinainen kisa järjestetään, mutta usko on kuitenkin kova, että ensi vuonna näin tapahtuu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon