16.8.2019 Ajoneuvot KymiRing avattu: kaksi kierrosta Mika Kallion kyydissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edes sade ei kyennyt estämään huikeaa elämystä, jonka arkkitehtina oli Mika Kallio ja työvälineenä KTM Super Duke. KymiRingin varikkorakennukseen on kokoontunut muutaman kymmenen hengen joukko, jonka keskipisteessä on itse oikeutetusti KTM:n MotoGP-tallin testikuljettaja Mika Kallio. Tunnelma on odottava – pitihän tänään päästä korkkaamaan upouusi KymiRingin MotoGP-rata. Juuri kun ajovarusteet on saatu puettua alkaa sade. Näitä sateita KymiRingin pölyävällä työmaalla kaipailtiin pitkin helteistä kesää, mutta tänään ei tarvittaisi pisaroita. Odotettu elämys uhkaa valua käsistä sadepisaroiden mukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApuistuin ja kahvatLopulta sadekuuron aiheuttama kahden tunnin odotus palkitaan, nyt on lupa istua kyytiin. Lähtövalmiina odottava KTM Super Duke on rakennettu varta vasten kyytiläistä varten. Pieni lisäistuin ja tukevat kahvat, siinä tärkeimmät lisukkeet.Nyt mennään! Jo ensimmäinen kiihdytys varikolta saa kyytiläisen terästäytymään: nyt ollaan tosi toimissa. Ensimmäisen jarrutuksen jälkeen ehdin vielä korjata istuma-asennon ja ottaa vieläkin tukevamman otteen kahvoista. Pitkällä suoralla Mika Kallio päättää leikitellä: edes kyytiläinen ei haittaa, kun Super Duken etupyörä nousee ilmaan ja poseeraus radan reunalla odottavalle valokuvaajalle on valmis. Lisää kaasua, suoran päässä reipas jarrutus ja taitto mutkaan. Sileääkin sileämpi uunituore radanpinta on virheetön – tai niin ainakin luulen, kun se vilistää kallellaan olevan pyörän alla.Pieni virhe kostautuu hetiKatse kääntyy luontevasti sisäkurviin, juuri niin kuin ennen lähtöä neuvottiin. Yllättävintä on se voima, mitä jarrutus kyytiläiseltä vaatii. Parhaimmillaan 256 km/h nopeus pudotetaan radan kaarteen lähestyessä nopeasti ja hidastuvuus on sen mukainen.Puristan kahvoista kaikin voimin ja yritän säilyttää asennon niin, etten häiritse kuljettajaa. Helpottaa, kun huomaan onnistuvani. Hetken ehdin jo tuudittautua valheelliseen helppouden tunteeseen. Se on virhe, joka kostautuu heti. Pieni huolimattomuus asennossa saa ilmavirran tarttumaan kypärään ja huomaan taistelevani saadakseni ajoasennon takaisin kohdalleen. Nyt keskitytään nauttimaan.Kunnioitus kasvaaSataprosenttinen luottamus kuljettajaan antaa kyytiläiselle mahdollisuuden puhtaasti nauttia. Kunnioitus kuljettajan taitoja kohtaan kasvaa mutka mutkalta ja jarrutus jarrutukselta. Ei voi olla helppo eikä kevyt tehtävä viedä tehokasta kilpapyörää radalla kyytiläisen kanssa. Silti meno näyttää ulospäin kevyeltä ja vaivattomalta. Kyytiläinen kuitenkin huomaa pian oman heikkoutensa. Toisen kierroksen loppupuolella palautuvat mieleen Mikan sanat ennen ajoon lähtöä.– Ajetaan kaksi kierrosta. Yleensä se on sellainen matka, että se saa jo kädet mukavasti hapoille. No niinpä. Etukäteen se kieltämättä kuulosti hiukan liioittelulta, mutta kahden kierroksen jälkeen on pakko todeta, että kolmas kierros ei olisi ollut enää ollenkaan kiva – niin kovilla käsivarret olivat. Ja miten ihmeessä kyytiläinen voi hengästyä kahden kierroksen aikana?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPehmeää ja pyöreääVaikka vauhti on kova, jarrutukset voimakkaita ja taitot mutkiin määrätietoisia, jäi kokemuksesta päällimmäisenä mieleen hämmästyttävä pehmeys ja sulavuus. Osakiitos tästä on annettava uudelle KymiRingin radalle, joka ensi kommenttienkin perusteella vaikuttaa erittäin onnistuneelta. Ei ehkä nopein rata, mutta erottelee varmasti taitavat kuljettajat vähemmän taitavista.Neljä minuuttia huikeaa elämystä takana. Tottumattoman käsille ihan riittävästi, mutta mieli haluaisi lisää.Hengästyttävän huikea kokemus! Kiitos Mika Kallio!Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen