17.1.2018 Liikenne Mikä matkustajalentokone on turvallinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kymmenelle suihkukonetyypille ei ole sattunut kuolemaan johtaneita lentoturmia. Jokaista lentokonematkustajaa kiinnostaa varmasti tietää, onko matkanteko varmasti turvallista. Eri lentokonetyypit ovat erottuvat tuoreessa turvallisuuslistauksessa.Arvostettu ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama www.airlineratings.com -verkkosivusto on koonnut tietoja kaupallisessa lentoliikenteessä käytettävien suihkukonemallien turvallisuudesta.Ne tiedot perustuvat Boeing-lentokonevalmistajan tekemään selvitykseen suihkukoneiden onnettomuuksista vuosina 1959–2016.Boeingin raportti koskee ainoastaan kaupallisessa liikenteessä käytettäviä suihkukoneita, joiden suurin lentoonlähtöpaino on enemmän kuin 60 000 paunaa (27,2 tonnia). Raportti ei sisällä potkuriturbiinikoneiden eikä mäntämoottorilla varustettujen potkurikoneiden tietoja.Raportti ei myöskään sisällä Venäjällä, Neuvostoliitossa eikä itäblokin maissa valmistettuja koneita niistä saatavien puutteellisten tilastotietojen vuoksi.Seuraaville 10 konetyypille ei ole sattunut kuolemaan johtaneita lentoturmia lainkaan (mallit aakkosjärjestyksessä):Airbus A320 NEO -sarja (New Engine Option), Airbus A340, Airbus A350, Airbus A380, Boeing 717 (MD 95), Boeing 737 MAX, Boeing 747-8, Boeing 787, Bombardier CRJ 700/900/1000 regional jet ja Bombardier C Series.On huomattava, että uudistetut Airbus A320 NEO -sarja ja Boeing 737 MAX sekä täysin uusi Bombardier C Series ovat tulleet liikenteeseen vasta vähän aikaa sitten, joten niiden lentotuntimäärät ovat vielä varsin vähäisiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuositut konetyypit, joilla on hyvä turvallisuustilastoSeuraavilla suosituilla ja kauan liikenteessä olleilla konetyypeillä on paras turvallisuus, vähiten kuolemaan johtaneita onnettomuuksia miljoonaa lähtöä kohti: Embraer E-sarja (E170/ E175 / E190) (0,07), Boeing 737 NG (Next Generation) eli Boeing 737 -600/-700/800-900, liikenteessä vuodesta 1997 alkaen (0,09), Boeing 767 (0,10), Airbus A320-sarja (A318/A319/A320/A321) (0,11), Boeing 777 (0,20), Boeing 757 (0,20) ja Airbus A330 (0,21).Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien syynä on useimmiten jokin muu kuin tekninen vika, esimerkiksi tahallinen teko (terrorismi) tai inhimillinen tekijä tai virhe.Uusi kalusto lisää turvallisuuttaLentoturvallisuus on kohentunut merkittävästi aina kun on otettu käyttöön uudemman sukupolven kalustoa. Uusimmissa koneissa on lukuisia tietokoneiden avustamia suoja- ja varoitusjärjestelmiä epätoivottujen lentotilojen (esim. sakkauksen) ehkäisemiseksi.Esimerkkinä ensimmäisen sukupolven suihkukoneesta matkustajaliikenteessä mainittakoon aikoinaan turvallisen maineessa ollut nelimoottorinen Boeing 707, jonka liikennöinti käynnistyi vuodesta 1958 alkaen: Boeing 707:lle sattui 4,28 kuolemaan johtanutta onnettomuutta miljoonaa lähtöä kohti.Nykyisille turvallisimmille suihkukoneille tapahtuu vakavia onnettomuuksia vain murto-osan verran, vain 0,00–0,21 kuolemaan johtanutta onnettomuutta miljoonaa lentoonlähtöä kohti.Esimerkiksi turvallisuuskehityksestä sopii myös Boeing 747 ”Jumbojet”. Ensimmäisen sukupolven Boeing 747 -100/200/300/SP-mallien onnettomuussuhde on 1,46, toisen sukupolven Boeing 747-400-mallin 0,49.Sama hyvä turvallisuuskehitys koskee myös kaupallisen liikenteen suosituinta suihkukonetta, Boeing 737-mallistoa: Ensimmäisen sukupolven Boeing 737-100/-200-malleilla onnettomuussuhde on 0,89, toisen sukupolven Boeing 737-300/-400/-500-malleilla 0,25, kolmannen sukupolven Boeing 737 NG (-600/-700/800-900) -malleilla 0,09.Viime vuosi ennätysturvallinenVuosi 2017 oli kaupallisessa liikenteessä ennätysturvallinen. Suihkukoneille ei sattunut matkustajaliikenteessä yhtään kuolemaan johtanutta lentoturmaa. Yksikään matkustaja ei kuollut suihkukoneessa viime vuonna.Mukana tarkastelussa on kaupallinen liikenne 14-paikkaisilla ja sitä suuremmilla lentokoneilla. Matkustajaliikenteessä kuoli vuonna 2017 kaikkiaan 31 henkilöä viidessä eri onnettomuudessa. Turmakoneet olivat pienehköjä potkuriturbiinikoneita.Vuonna 2017 suihkukoneille sattui kaupallisessa liikenteessä vain yksi turma ja sekin rahtikoneelle: Boeing 747-400F -rahtikoneen turmassa menehtyi 4 koneessa ja 35 maassa ollutta ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä miljardia matkustajaaTurvallisuustaso oli viime vuonna erinomainen verrattuna matkustajien ja lentojen määrään: Alustavien tilastotietojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti vuonna 2017 neljä (4) miljardia matkustajaa 36,8 miljoonalla lennolla (36 800 000 lentoa). Se tarkoittaa lähes 11 miljoonaa lentomatkustajaa ja yli 100 000 lentoa päivässä.Maailmassa kaupallinen lento lähtee vajaan sekunnin välein.Teksti: Timo Turkula Lähteet ja lisätietoja: Airlineratings.com The annual Boeing Statistical Summary of Commercial Jet Airplane Accidents Worldwide Operations 1959 – 2016, sivu 19. Airbus: A Statistical Analysis of Commercial Aviation Accidents 1958–2016 Airsafe.com: Tietoja potkuriturbiinikoneiden turvallisuudesta verrattuna suihkukoneisiin Lue lisää Kaikki artikkelit 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 6.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tee-se-itse -nopeusrajoitus 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa