24.10.2017 Liikenne Mikä oli Suomen ensimmäinen liikennemerkki? Kuva: Liikennevirasto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikennemerkit ovat tuttuja ja kiinnostavia – sekä hyvä tietovisailun aihe. Vastaus otsikon kysymykseen löytyy Liikennevirastosta ja liikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuorelta. Suomen ensimmäinen liikennemerkki oli valkoiseksi maalattu varoituskolmio ja se otettiin käyttöön 1920-luvun alkupuolella. Tuolloisen merkin tarkoituksena oli varoittaa tielläliikkujia etukäteen vaarallisesta kohdasta.Suomessa on tarvittu liikennemerkkejä 1920-luvun alusta lähtien, sillä autoilu lisääntyi kiihtyvällä vauhdilla. Toisaalta monenlaisia kieltomerkkejä oli käytössä jo silloin, kun liikuttiin hevosvoimin.– Hevosliikenteessä oli vuosisadan vaihteessa käytössä muun muassa merkki, joka kielsi sakon uhalla hevosten laukkaamisen sillalla, Hopeavuori kertoo.Liikennemerkit yleistyivät Suomen teillä etenkin vuonna 1930. Ajankohta toi teiden varsille esimerkiksi merkit, joilla ilmoitettiin kielletystä ajosuunnasta ja nopeusrajoituksesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKärkikolmio yleisin merkkiSuomen yleisimmät liikennemerkit maanteillä ovat kärkikolmio ja sininen bussipysäkin merkki.Valtion teillä kärkikolmioita (merkki 231) on yli 80 000 – kaduilla ja yksityisteillä niitä on vielä merkittävästi lisää.Sinistä linja-autopysäkin merkkiä (532) löytyy maanteiden varsilta noin 60 000 kappaletta – ja katuverkolta lisää.Hopeavuori arvioi, että Suomen harvinaisin liikennemerkki on mitä luultavammin tukkitien liikennemerkki eli lisäkilpi numero 862. Myös vuoropysäköintimerkit ovat erittäin harvinaisia Suomessa.Suomessa on kaikkiaan käytössä erilaisia liikennemerkkejä ja lisäkilpiä yli 200 erilaista.Kestää ainakin 7 vuottaTeiden poskessa nököttävät liikennemerkit ovat Suomessa alttiina ankarille sääoloille. Mutta kauanko merkki säilyy käyttökelpoisena?Vastaus on vähintään seitsemän vuotta, usein huomattavasti pidempäänkin.– Maanteillä on monia yli 15 vuotta vanhoja merkkejä, jotka ovat vielä kohtalaisen hyvässä kunnossa. Heijastava pintakalvo on se osa liikennemerkistä, joka nopeimmin menettää ominaisuuksiaan ajan myötä, Hopeavuori kertoo.Liikennemerkkien jalustat ja pylväät voivat kestää käytössä yli 30 vuotta, mikäli kukaan ei törmää niihin.30-luvun liikennemerkitAlumiinia tai vaneriaSuurin osa Suomen liikennemerkeistä on valmistettu alumiinista tai vanerista. Tulevaisuudessa osa liikennemerkeistä saatetaan tehdä kevyistä komposiittimateriaaleista.Myös muovista on kokeiltu tehdä liikennemerkkejä, mutta niiden valmistaminen on ollut liian kallista.Lähes kaikki Suomen maanteillä olevat liikennemerkit on valmistettu Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVievätkö robottiautot liikennemerkit?Kaukana tulevaisuudessa liikenneympäristö voi näyttää hyvin erilaiselta kuin nykyään. Liikennevirastossa on arvioitu, että jos sadan vuoden päästä liikenteessä on vain robottiautoja, ei liikennemerkkejä välttämättä enää tarvita.Toisaalta nykyisin testikäytössä olevat robottiautot hyödyntävät yleensä kuvantunnistusta, joten ne ovat yhtä riippuvaisia liikennemerkeistä kuin ihmisetkin. Käytännössä robotit tarvitsisivat lähes täydellisen tietokannan tieverkosta ennen kuin liikennemerkeille voitaisiin sanoa hyvästit.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Liikennevirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster