3.1.2021 Liikenne Millä saada kylmänkangistama polttomoottori käyntiin pakkasilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pyysimme Autoliiton asiantuntijan vinkit, kuinka saada polttomoottori käyntiin pakkasilla. Yleensä syypäänä on akku ja siitä on pidettävä huolta. Talvisin saattaa syntyä ongelmia saada oman auton kylmänkangistama polttomoottori käyntiin pakkasilla. Näiden käynnistysongelmien takana on tavallisesti tiensä päähän tullut akku tai sen liian alhainen varaustila. Myös maailmanlaajuinen poikkeustilanne on lisännyt näiden tapausten määrää.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on itse välttynyt viime vuosina akkuongelmilta uusimalla akun ajoissa ja pyrkimällä käyttämään autoa oikein. Tiepalvelulle akku- ja virranantokeikat ovat kuitenkin arkipäivää korostuen kovilla pakkasilla.– Talviaikaan akku tyhjenee salakavalasti, kun autoa lämmitetään polttoainetoimisella lisälämmittimellä toistuvasti pidempään kuin sillä ajetaan, ilman, että käytetään akkulämmitintä ja/tai ylläpitolaturia. Myöskään matkapuhelimien ja muiden älylaitteiden lataamiseen ei virtaa ole rajattomasti tarjolla, kertoo Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttomoottori käyntiin pakkasillaLiian tyhjäksi päässyt akku on herätettävissä henkiin. Toisinaan viimeisiään vievä akkukin saattaa jaksaa vielä yhden matkan verran perille, mutta molemmissa tapauksissa tarvitaan lisää virtaa.Koulutuspäällikkö Vesalainen kertoo, että tämän päivän autoihin ei kannata antaa virtaa omatoimisesti toisesta autosta. Virhe esimerkiksi kaapelien kytkennässä tai huonot kaapelit saattavat aiheuttaa vakavia vaurioita sekä virtaa antavan että avustettavan auton sähköjärjestelmiin. Vakuutus ei tällaisessa tapauksessa korvaa vahinkoja.– Suosittelen apuvirran antoon tie- tai akkupalvelun tilaamista. Heillä on vankka kokemus ja asianmukaiset, nykyaikaisen ajoneuvotekniikan edellyttämät, välineet sekä vastuuvakuutus mahdollisten inhimillisten vahinkojen varalle, neuvoo Vesalainen.Akusta huoliOngelmien välttämiseksi on tärkeää ennakoida: Akun voi käydä testauttamassa korjaamolla tai akkuliikkeessä. Myös asiallisesti tehtyyn määräaikaishuoltoon kuuluu akkutesterillä tehty testaus, josta asiakas saa kirjallisen raportin. Jos akkutestin tulos kielii akun heikosta kunnosta, on se syytä uusia.– Akku on edullisempi ja helpompi vaihtaa itselleen sopivana ajankohtana, ennen sen lopullista simahtamista, kuin että sen joutuisi tekemään pakon edessä, ennalta-arvaamatta, esimerkiksi kiireisenä arkiaamuna, sanoo Vesalainen.Akun tyypillinen käyttöikä on noin viisi vuotta. Akun vaihto kannattaa jättää ammattilaiselle, joka tietää, millainen akku autoon kuuluu ja miten se on syytä asentaa.Usein auton järjestelmille on tarpeen kertoa testerillä, että autoon on nyt asennettu uusi akku. Akun vaihto edellyttää monesti myös samanaikaista virransyöttöä auton järjestelmiin ja tätä varten akkuammattilaisilla on omat erikoistyökalunsa.Vesalainen kertoo, että auto ei välttämättä käynnisty hyvälläkään akulla, jos sen varaustila on päässyt laskemaan liikaa. Nykyaikaisissa autoissa on erittäin paljon sähköisiä varusteita, jotka vaativat akulta paljon – erityisesti olosuhteiden muuttuessa kylmiksi.Kovilla pakkasilla ei akku ehdi latautua riittävästi, koska kylmä akku ottaa erittäin huonosti – jos ollenkaan – laturin tuottamaa virtaa vastaan. Tästä saattaa seurata ongelmia saada oman auton kylmänkangistama polttomoottori käyntiin pakkasilla. Lämmittämällä akkua se saadaan latautumaan nopeammin ja varmemmin.Lisälämpöä akulleAuton käynnistyvyyden varmistamiseksi, päästöjen vähentämiseksi sekä turvallisuuden ja mukavuuden takaamiseksi käytetään tyypillisesti joko lohko- ja sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä. Ne ovat hyvä apu, mutta eivät vielä takaa sitä, että akussa riittäisi käynnistysvirtaa kovallakin pakkasella, päivä toisensa jälkeen.Polttoainetoiminen lisälämmitin käyttää virtaa auton akusta. Lämpö puhalletaan sisälle matkustamoon hyödyntäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta, joka luonnollisesti myös lisää virrankulutusta.Jos polttoainekäyttöistä lisälämmitintä käytetään toistuvasti ilman, että akku ehtii lämmitysten välissä kunnolla latautumaan, tyhjenee akku vähitellen siihen pisteeseen, ettei auto enää käynnisty. Ja vaikka auto käynnistyisikin, huonosti latautuneen akun jännite putoaa käynnistyshetkellä matalalle ja aiheuttaa herkästi jopa vikakoodeja auton järjestelmään.Vesalainen neuvoo verkkovirralla toimivan akun ylläpitolaturin olevan hyvä lisä. Ongelmana vain tahtoo olla, ettei kylmä akku kykene vastaanottamaan sen enempää ylläpitolaturin kuin auton omankaan laturin tuottamaa virtaa.Edellä kuvattuihin ongelmiin löytyy kuitenkin ratkaisuksi – autoilevalle kansalle toistaiseksi vielä varsin tuntematon – akkulämmitin. Lämmin akku kykenee vastaanottamaan ja luovuttamaan virtaa paremmin – myös lyhyillä matkoilla.– Tyypillisimmät normaaliin autokäyttöön myytävät akkulämmittimet ovat joko verkkovirtakäyttöisiä tai sitten ne hyödyntävät auton omaa latausjärjestelmää ajon aikana ja autoon asennettua verkkovirtalaturia auton ollessa paikoillaan. Molemmissa akun kylkeen tulee lämmitysvastus tai -vastukset ja niiden päälle lämpöeriste, sanoo Vesalainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVerkkovirtakäyttöinen akkulämmitinVerkkovirtakäyttöinen akkulämmitin kytketään joko suoraan pistorasiaan tai sitten se ottaa virtansa haaroitusjohdolla lohkolämmittimen kaapelilta, auton ollessa pysäköitynä. Näin varmistetaan hyvä virranluovutuskyky autoa käynnistettäessä sekä parannetaan akun mahdollisuuksia ottaa vastaan virtaa ladattaessa sitä joko ennen käynnistystä ylläpitolaturilla tai käynnistyksen jälkeen auton omalla laturilla.Varsinkin moottoritilassa oleva akku kuitenkin jäähtyy pakkasella nopeasti ajoviiman vaikutuksesta, kun lämmitys loppuu ja autolla lähdetään ajamaan. Mikäli verkkovirtakäyttöistä akkulämmitintä haluaa hyödyntää myös akun ajonaikaiseen lämmitykseen, tarvitaan avuksi invertteri.Latausjärjestelmää hyödyntävä akkulämmitinToinen akkulämmitintyyppi kytkeytyy päälle, kun akun napajännite nousee. Näin tapahtuu, kun akkua aletaan ladata joko ylläpitolaturilla, auton ollessa pysäköitynä, tai auton omalla laturilla, ajon aikana.Lämmittimen ohjausyksikkö tarkkailee napajännitteen lisäksi akun lämpötilaa eli akkua lämmitetään vain silloin, jos lämmitykselle oikeasti on tarvetta.Kun akun lataaminen lopetetaan eli auto sammutetaan tai ylläpitolataus kytketään pois päältä, myös akun lämmitys kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Näin ollen akun tyhjentymisen pelkoa lämmityksen vuoksi ei ole.Ammattilaisen asiaHyvin latautuneen akun ansiosta auto käynnistyy varmemmin kovillakin pakkasilla, vältytään alijännitteen aiheuttamilta turhilta vikakoodeilta ja pidennetään akun käyttöikää. Akun riittävä varaustila on myös edellytys nykyautojen päästöjä vähentävän käynnistys-/sammutus-automatiikan toiminnalle.Akun kylkeen liimattavan akkulämmittimen ja eristeen asennus edellyttävät pääsääntöisesti akun irrottamista. Nykyaikaisista autoista ei akkua saa irrottaa syöttämättä samanaikaisesti auton järjestelmille ulkopuolista virtaa. Tämä vaatii sekä laitteita että osaamista.– Suosittelen kääntymään asennusvaiheessa ammattitaitoisen akkuliikkeen tai autokorjaamon puoleen. Heiltä löytyy kokemusta ja näkemystä siitä, miten asennus pitää tehdä, ohjeistaa Vesalainen.Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin