11.3.2023 Autoilu Mitä välineitä autosta tulisi löytyä talvella? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viisas autoilija ennakoi, että ajotaival saattaa joskus katketa yllättäen esimerkiksi onnettomuuden tai teknisen vian vuoksi. Talvirenkaat, jääskrapa ja lumiharja ovat tyypillisimmät talvivarusteet autossa. Viisas autoilija ottaa lisäksi huomioon myös sen, että matka saattaa joskus katketa yllättäen esimerkiksi onnettomuuden tai teknisen vian vuoksi. Skrapa ja lumiharja löytyvät talvella lähes jokaisesta autosta. Valitettavasti aika ajoin liikenteessä näkee kuitenkin igluautoja, joiden kuljettaja ei ole kyseisiä välineitä muistanut käyttää. – Ei siis riitä, että tietyt varusteet ovat autossa, vaan niitä pitää myös käyttää, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen muistuttaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaatetus kelin mukaan Moni lähtee talvella auton kanssa liikkeelle ohuella takilla, ilman päähinettä ja käsineitä. Yleensä heppoista vaatetusta perustellaan itselle sillä, että matka taitetaan autolla. Uuteenkin autoon voi kuitenkin tulla tekninen vika tai sen kanssa voidaan joutua onnettomuuteen. Kun ulkona on pakkasta, auto jäähtyy moottorin sammuttua nopeasti. – Vaatetus pitäisi ehdottomasti valita kelin eikä matkustustavan mukaan, Vesalainen painottaa. Heijastinliivit mukaan Kun kuljettaja ja matkustaja tulevat ulos autosta, muuttuvat he jalankulkijoiksi. Jotta jalankulkija olisi havaittavissa pimeällä, on tärkeää, että autosta löytyvät heijastinliivit kaikille siellä oleville. – Olisi hyvä, jos heijastinliivit olisivat matkustamossa kuljettajan ja matkustajien käsien ulottuvilla. Näin liivien pukeminen olisi mahdollista tehdä auton sisällä ennen kuin hypätään ulos pimeään, muun liikenteen sekaan, Vesalainen neuvoo. Käsi- tai otsavalaisin antaa turvaa Toimiva käsi- tai otsavalaisin tuo lisävaloa ja -turvaa pimeyteen. Huolehdi, että pattereilla toimivaan valaisimeen tulee vaihdettua paristot säännöllisesti ja että akkutoimisen valaisimen akut ovat ladattuina. Esimerkiksi renkaan hätävaihto tienpäällä on huomattavasti helpompi tehdä tasku- tai otsalampun valossa kuin pilkkopimeässä, käsikopelolla. – Mikäli renkaanvaihtoon ei ole tarjolla turvallista paikkaa tai autossa ei ole asianmukaisia välineitä, kannattaa turvautua tiepalveluapuun, Vesalainen alleviivaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokoontaitettava tai koottava lumilapio Kun autolla jäädään kiinni syvään hankeen tai lumiaura työntää kadun reunaan pysäköidyn auton vierelle kunnon aurausvallin, on tavaratilasta löytyvä lumilapio korvaamaton apu liikkeelle pääsemiseksi. – Aurausvallin yli ajaminen ilman, että siihen kaivaa auton mentävän kolon, vaurioittaa herkästi auton puskureita, alustan muoviosia ja pakoputkea, Vesalainen varottaa. Matkapuhelin ladattuna Kovalla pakkasella matkapuhelimen valmiusaika laskee nopeasti. Varsinkin pidemmillä matkoilla puhelin kannattaa pitää aina mahdollisimman hyvässä latingissa eli hyödyntää autolaturia, jotta matkan katketessa yllättäen on sitten mahdollista hälyttää tarvittavaa apua. Tiepalvelun numero tai palveluntarjoajan applikaatio kannattaa ohjelmoida valmiiksi matkapuhelimen muistiin. – Suosittelen myös 112-applikaation lataamista puhelimeen etukäteen. Sen avulla avun hälyttäminen onnettomuuspaikalle onnistuu nopeasti ja tarkka paikkatieto saadaan heti hätäkeskuksen käyttöön, Vesalainen painottaa. Vesalainen vinkkaa myös, että Autoliiton sovelluksella kuka tahansa voi tilata tiepalveluapua. Sovellus toimii myös kaikkialla Euroopassa, kunhan netti toimii. Sovelluksen kautta avuntarvitsijan paikkatiedot välittyvät Autoliitolle ja näin apu osataan toimittaa nopeammin suoraan oikeaan osoitteeseen. Milloin autosi kauko-ohjainavaimen paristo on vaihdettu? Pakkasella auton kauko-ohjainavaimen paristo sanoo helposti sopimuksensa irti. Mikäli avain kieltäytyy toimimasta, saattaa pelastuksena olla avaimen lämmittäminen viemällä se sisätiloihin tai pitämällä sitä nyrkissä. Mikäli tästä ei ole apua, on etsittävä vara-avain tai avattava lukitus mekaanisesti. – Avainongelmaa voi ennaltaehkäistä uusimalla kauko-ohjainavaimen paristoa säännöllisesti – esimerkiksi aina ennen talvea, Vesalainen neuvoo. Autoliiton videolla opastetaan auton hätäavaus- ja käynnistys, jos kauko-ohjainavain ei pariston loppumisen vuoksi ole toimintakykyinen. Lukko- tai aseöljy apuun Nykyautoissa voideltavia lukkopesiä on huomattavasti vähemmän kuin takavuosina. Lukkopesät myös ovat piilossa erilaisten suojalevyjen alla. On kuitenkin tärkeää, että myös suojalevyjen alla olevat lukot tulee voideltua säännöllisesti – ainakin määräaikaishuoltojen yhteydessä. Näin varmistetaan niiden toiminta silloin, kun niitä tarvitaan. Lukottomaan maailmaan tottuneen autoilijan saattaa pakkasella yllättää lukko-ongelmat erilaisten lisävarusteiden kanssa. – Esimerkiksi suksibokseissa sekä perävaunun vetopään ja kuormatilan lukituksissa käytetään edelleen hyvin usein mekaanisia lukkoja. Näiden kohdalla onkin tärkeää muistaa säännöllinen voitelu lukko- tai aseöljyllä. Oikea ajankohta voitelulle on talvikaudella, aina ennen pesua, Vesalainen opastaa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 14.5.2024 Autoilu Moottorin ohjelmoinnin päästövastuut muuttuvat – uhkana roimat maksut 13.5.2024 Autoilu Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä 11.5.2024 Autoilu Elinkeinoelämä veroaikeista: Henkilöliikenteen kustannuksilla on laajat vaikutukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe