27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? Teksti Marko Jokela Kuva Shutterstock Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilija voi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, kuinka todennäköistä on riistakolariin joutuminen. Mutta kummalta puolen hirvi pitäisi yrittää väistää? Autoilijan omilla valinnoilla voi vähentää todennäköisyyttä joutua riistakolariin. Hirvivaara uhkaa syksyn tullen, vaarallisinta aikaa on marraskuu. Tieliikenteen riistaonnettomuuksissa on mukana valkohäntäpeuroja, metsäkauriita, hirviä, metsäpeuroja, villisikoja ja kuusipeuroja. Autojen eteen säntäilevät etenkin valkohäntäpeurat. Eimerkiksi valkohäntäpeurojen määrä on kasvanut 1990-luvun lopusta alkaen pieniä notkahduksia lukuun ottamatta.Tieliikenteessä tapahtui vuonna 2020 kaikkiaan yli 14 000 riistaonnettomuutta. Suurin osa riistaonnettomuuksista vuonna 2020 tapahtui Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla. Näissä maakunnissa tapahtui yli puolet kaikista riistaonnettomuuksista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäy läpi eri reittivaihtoehdotKolari hirvieläimen kanssa on ikävä yllätys, jonka todennäköisyyttä voi yrittää välttää. Autoilijan omilla valinnoilla on merkitystä. Esimerkiksi reitinvalinnoilla voi vähentää todennäköisyyttä joutua tekemisiin hirvieläinten kanssa.– Hirviaidat ovat merkittävä turvallisuustekijä. Todennäköisyys joutua hirvikolariin tällaisella aidatulla tieosuudella on huomattavasti pienempi kuin aitaamattomalla. Suosittelen huomioimaan tämän reitinsuunnittelussa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa.Tienvarsien hirvi- tai kauriseläimistä varoittaviin liikennemerkkeihin on syytä suhtautua vakavasti.– Ne on pystytetty juuri niille tien kohdille, joissa tiedetään kyseisten eläinten liikkuvan.Myös ajotapaa tulee mukauttaa olosuhteisiin sopivaksi.– Olennaista on tehostaa havainnointia entisestään eli suunnata katse kauas eteen ja tarkkailla muun liikenteen lisäksi erityisesti tien varsia ja pöheiköitä, joista hirvieläimet ryntäävät tielle. Mitä aiemmin kuljettaja kykenee tekemään havainnon riistaeläimestä, sitä enemmän hänelle jää aikaa toimia, Vesalainen summaa.Valitse maltillinen vauhtiAutoliiton Teppo Vesalainen tähdentää, että ajoneuvon vauhdilla on aivan oleellista merkitystä. Kuljettajan mahdollisuudet havaita hirvi ja välttää törmääminen ovat huomattavasti paremmat 80 km/h kuin 100 km/h -nopeudesta.– Alhaisempi nopeus antaa aikaa havainnointiin, arviointiin, ajatteluun ja toimintaan.Ja jos kuitenkin joudutaan riistaeläinonnettomuuteen, ovat sen seuraukset todennäköisesti vähäisemmät maltillisemmasta vauhdista.Näkyvyydestä tulee huolehtiaHirvieläimet liikkuvat usein aamu- ja iltahämärissä – siis juuri silloin, kun havainnointi on kuljettajalle muutenkin mahdollisimman haasteellista. Vesalaisen mukaan auton valojen säännöllinen tarkistaminen ja rikkoutuneiden polttimoiden vaihtaminen on perusteltua.– Toimivakin polttimo vaatii ympärilleen puhtaan umpion, jotta valo pääsee etenemään esteittä. Auton omat valonpesurit eivät kaikissa olosuhteissa yksistään riitä puhdistamaan umpiota hyvin. Kuljettajan tulisikin pestä valo-umpioiden lasien ulkopinnat säännöllisesti.Umpion kuluneisuuskin vaikuttaa: kivenlyömien kyllästämä tai harmaaksi mattaantunut valoumpion lasi vaatii yleensä kiillotuksen tai vaihdon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuulilasin kunto ratkaiseeTuulilasin likaisuus ja huono kunto tekevät hirvien havaitsemisesta entistä hankalampaa, erityisesti näkyvyydeltään hankalissa ajo-olosuhteissa.– Tuulilasi voi olla myös pahasti naarmuuntunut tai täynnä pieniä pisteitä eli kivenlyömiä. Tuulilasin kehno kunto tulee esiin erityisesti pimeällä, hämärässä tai vasta-aurinkoon ajettaessa.Tuulilasin ulkopinta puhdistuu pyyhkijöillä, kunhan pyyhkijöiden sulat ovat hyvässä kunnossa ja puhtaat.– Sulat kannattaa vaihtaa säännöllisesti huoltojen yhteydessä, ja lisäksi pyyhkiä ne aika-ajoin tuulilasinpesunesteellä kostutetulla rievulla.Tuulilasi tulisi Vesalaisen mukaan puhdistaa säännöllisesti eli vähintään kerran kuukaudessa myös sisäpuolelta. Likaantumista voi ehkäistä välttämällä tupakointia autossa ja vaihdattamalla raitisilmasuodatin jokaisen huollon yhteydessä.Väistänkö hirvien peräpuolelta?Autoilijoiden keskuudessa eripuraakin aiheuttava asia on, kummalta puolen tulisi yrittää väistää eteen rynnännyttä hirveä. Vesalainen ei suostu asiassa korkeimmaksi tuomariksi.– Usein kuulee neuvottavan, että hirvi tulee aina väistää perän puolelta. Ohjeessa on puolensa ja puolensa.Hirven peräpuolelta väistämistä puoltaa Vesalaisen mukaan se, että hirven etupää on painavampi ja pää sarvineen saa aikaan pahempaa jälkeä työntyessään herkemmin tuulilasin läpi matkustamoon.– Hirvi ei myöskään kovin usein käänny kesken tien ylityksen ympäri ja palaa takaisin alkuperäiseen tulosuuntaansa.Vesalainen muistuttaa, että arkijärkeä kannattaa käyttää väistämistä arvioitaessa ja seurata muun muassa vastaantulevaa liikennettä. Vaatimukset kuljettajalle ovat äkillisessä tilanteessa kovat, onhan hänen hahmotettava äkillinen kokonaistilanne sekunnin murto-osassa.– Ja tämä tuskin onnistuu, jos kuljettaja ei ole pohtinut itselleen sisäistä mallia valmiiksi kyseisen tilanteen varalle.Autoilijoiden pelon aiheLiikenneturva keräsi tietoa suomalaisten tielläliikkujien liikenteeseen liittyvistä peloista loppuvuonna 2020. Moni kertoi pelkäävänsä hirvieläimiä, ja erityisesti hirvet koetaan suuremmaksi peloksi kuin peurat, kauriit tai porot. Peura- tai kaurisonnettomuudet eivät useimmiten johda henkilövahinkoihin autoilijoiden kohdalla, mutta moottoripyöräilijöille tai mopoilijoille niillä on helposti todella ikävät seuraukset.Lähteet: Autoliitto, Luonnonvarakeskus, Liikenneturva, Tilastokeskus (Tieliikenneonnettomuustilasto) Artikkelia muokattu, se on julkaistu alun perin 19.9.2021Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 28.1.2025 Moottoripyörät Yamaha uudistaa prätkämallistoaan – kärkenä kokonaan uusi Yamaha R9 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 27.1.2025 Uutinen Dacia Sandero tulee sähköautona vuonna 2027 – Dusterista nelivetohybridi ehkä jo tänä vuonna 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 24.1.2025 Uutinen Uusi vuosi, uudet päästösakot – EU uhkaa yhteensä 15 miljardin sanktioilla, Volkswagen voi joutua maksamaan yksin 1,5 miljardia 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y "Juniper" on nyt tilattavissa Suomessakin - toimitukset käyntiin maaliskuussa 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 24.1.2025 Autoilun hinta Näin autoilun kustannukset muuttuvat, kun siirrytään vanhasta käytetystä sähköautoon 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa