29.8.2023 Liikenne Miten välttää hirvikolari? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilija voi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, kuinka todennäköistä on riistakolariin joutuminen. Mutta kummalta puolen hirvi pitäisi yrittää väistää? Autoilijan omilla valinnoilla voi vähentää todennäköisyyttä joutua riistakolariin. Hirvivaara uhkaa syksyn tullen, vaarallisinta aikaa on marraskuu. Tieliikenteen riistaonnettomuuksissa on mukana valkohäntäpeuroja, metsäkauriita, hirviä, metsäpeuroja, villisikoja ja kuusipeuroja. Autojen eteen säntäilevät etenkin valkohäntäpeurat. Eimerkiksi valkohäntäpeurojen määrä on kasvanut 1990-luvun lopusta alkaen pieniä notkahduksia lukuun ottamatta. Tieliikenteessä tapahtui vuonna 2020 kaikkiaan yli 14 000 riistaonnettomuutta. Suurin osa riistaonnettomuuksista vuonna 2020 tapahtui Varsinais-Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla. Näissä maakunnissa tapahtui yli puolet kaikista riistaonnettomuuksista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käy läpi eri reittivaihtoehdot Kolari hirvieläimen kanssa on ikävä yllätys, jonka todennäköisyyttä voi yrittää välttää. Autoilijan omilla valinnoilla on merkitystä. Esimerkiksi reitinvalinnoilla voi vähentää todennäköisyyttä joutua tekemisiin hirvieläinten kanssa. – Hirviaidat ovat merkittävä turvallisuustekijä. Todennäköisyys joutua hirvikolariin tällaisella aidatulla tieosuudella on huomattavasti pienempi kuin aitaamattomalla. Suosittelen huomioimaan tämän reitinsuunnittelussa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vinkkaa. Tienvarsien hirvi- tai kauriseläimistä varoittaviin liikennemerkkeihin on syytä suhtautua vakavasti. – Ne on pystytetty juuri niille tien kohdille, joissa tiedetään kyseisten eläinten liikkuvan. Myös ajotapaa tulee mukauttaa olosuhteisiin sopivaksi. – Olennaista on tehostaa havainnointia entisestään eli suunnata katse kauas eteen ja tarkkailla muun liikenteen lisäksi erityisesti tien varsia ja pöheiköitä, joista hirvieläimet ryntäävät tielle. Mitä aiemmin kuljettaja kykenee tekemään havainnon riistaeläimestä, sitä enemmän hänelle jää aikaa toimia, Vesalainen summaa. Valitse maltillinen vauhti Autoliiton Teppo Vesalainen tähdentää, että ajoneuvon vauhdilla on aivan oleellista merkitystä. Kuljettajan mahdollisuudet havaita hirvi ja välttää törmääminen ovat huomattavasti paremmat 80 km/h kuin 100 km/h -nopeudesta. – Alhaisempi nopeus antaa aikaa havainnointiin, arviointiin, ajatteluun ja toimintaan. Ja jos kuitenkin joudutaan riistaeläinonnettomuuteen, ovat sen seuraukset todennäköisesti vähäisemmät maltillisemmasta vauhdista. Näkyvyydestä tulee huolehtia Hirvieläimet liikkuvat usein aamu- ja iltahämärissä – siis juuri silloin, kun havainnointi on kuljettajalle muutenkin mahdollisimman haasteellista. Vesalaisen mukaan auton valojen säännöllinen tarkistaminen ja rikkoutuneiden polttimoiden vaihtaminen on perusteltua. – Toimivakin polttimo vaatii ympärilleen puhtaan umpion, jotta valo pääsee etenemään esteittä. Auton omat valonpesurit eivät kaikissa olosuhteissa yksistään riitä puhdistamaan umpiota hyvin. Kuljettajan tulisikin pestä valo-umpioiden lasien ulkopinnat säännöllisesti. Umpion kuluneisuuskin vaikuttaa: kivenlyömien kyllästämä tai harmaaksi mattaantunut valoumpion lasi vaatii yleensä kiillotuksen tai vaihdon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuulilasin kunto ratkaisee Tuulilasin likaisuus ja huono kunto tekevät hirvien havaitsemisesta entistä hankalampaa, erityisesti näkyvyydeltään hankalissa ajo-olosuhteissa. – Tuulilasi voi olla myös pahasti naarmuuntunut tai täynnä pieniä pisteitä eli kivenlyömiä. Tuulilasin kehno kunto tulee esiin erityisesti pimeällä, hämärässä tai vasta-aurinkoon ajettaessa. Tuulilasin ulkopinta puhdistuu pyyhkijöillä, kunhan pyyhkijöiden sulat ovat hyvässä kunnossa ja puhtaat. – Sulat kannattaa vaihtaa säännöllisesti huoltojen yhteydessä, ja lisäksi pyyhkiä ne aika-ajoin tuulilasinpesunesteellä kostutetulla rievulla. Tuulilasi tulisi Vesalaisen mukaan puhdistaa säännöllisesti eli vähintään kerran kuukaudessa myös sisäpuolelta. Likaantumista voi ehkäistä välttämällä tupakointia autossa ja vaihdattamalla raitisilmasuodatin jokaisen huollon yhteydessä. Väistänkö hirvien peräpuolelta? Autoilijoiden keskuudessa eripuraakin aiheuttava asia on, kummalta puolen tulisi yrittää väistää eteen rynnännyttä hirveä. Vesalainen ei suostu asiassa korkeimmaksi tuomariksi. – Usein kuulee neuvottavan, että hirvi tulee aina väistää perän puolelta. Ohjeessa on puolensa ja puolensa. Hirven peräpuolelta väistämistä puoltaa Vesalaisen mukaan se, että hirven etupää on painavampi ja pää sarvineen saa aikaan pahempaa jälkeä työntyessään herkemmin tuulilasin läpi matkustamoon. – Hirvi ei myöskään kovin usein käänny kesken tien ylityksen ympäri ja palaa takaisin alkuperäiseen tulosuuntaansa. Vesalainen muistuttaa, että arkijärkeä kannattaa käyttää väistämistä arvioitaessa ja seurata muun muassa vastaantulevaa liikennettä. Vaatimukset kuljettajalle ovat äkillisessä tilanteessa kovat, onhan hänen hahmotettava äkillinen kokonaistilanne sekunnin murto-osassa. – Ja tämä tuskin onnistuu, jos kuljettaja ei ole pohtinut itselleen sisäistä mallia valmiiksi kyseisen tilanteen varalle. Autoilijoiden pelon aihe Liikenneturva keräsi tietoa suomalaisten tielläliikkujien liikenteeseen liittyvistä peloista loppuvuonna 2020. Moni kertoi pelkäävänsä hirvieläimiä, ja erityisesti hirvet koetaan suuremmaksi peloksi kuin peurat, kauriit tai porot. Peura- tai kaurisonnettomuudet eivät useimmiten johda henkilövahinkoihin autoilijoiden kohdalla, mutta moottoripyöräilijöille tai mopoilijoille niillä on helposti todella ikävät seuraukset. Teksti: Marko Jokela Lähteet: Autoliitto, Luonnonvarakeskus, Liikenneturva, Tilastokeskus (Tieliikenneonnettomuustilasto) Kuvat: Shutterstock Artikkelia muokattu, se on julkaistu alun perin 19.9.2021 a:2:{i:0;s:6:"102625";i:1;s:6:"114201";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?