6.2.2016 Ajoneuvot Möhkö-Mini – Austin 1800 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Austin 1800:sta ei tullut Minin kaltaista myyntimenestyjää, mutta suunnittelijalleen se oli ylpeyden aihe. Kreikkalais-brittiläinen Alec Issigonis tunnetaan ennen kaikkea Morris/Austin Minin suunnittelijana. Austin 1800 oli suurikokoisin Issigoniksen suunnittelemista, Miniin pohjautuvista automalleista. Ja vaikka siitä ei tullutkaan Minin kaltaista myyntimenestyjää, Sir Alecin itsensä tiedetään kertoneen, että se oli malli, jonka suunnittelusta hän oli eniten ylpeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansanautosta kaupunkiautoonToisen maailmansodan aikana Alec Issigonis keskittyi suunnittelemaan kilpailijaa Volkswagen Kuplalle ja Fiat Topolinolle. Tuloksena syntyi Britannian ensimmäinen varsinainen kansanauto, vuonna 1948 esitelty Morris Minor. Se oli taloudellinen sekä kohtuullisen tilava ja mukava, mutta sen suorituskyvyssä ei ollut kehuttavaa. Edistyksellisellä itsekantavalla korilla ja vääntösauvajousituksella varustettu Minor valloitti kuitenkin sutjakan kompaktilla ja herttaisella ulkonäöllään.Kuten todettu, Morris osti Austinin vuonna 1952 ja muodosti BMC-yhtiön.Työtehtäväkseen Issigonis sai lopulta pienen kaupunkiauton. Lopputulemana oli vuonna 1959 auto, ADO15, jota myytiin nimellä Morris Mini Minor/Austin 850 Seven. Vuodesta 1962 myös Austinin mallinimeksi vaihdettiin Mini. Mallin ansiosta Issigonis kohosi erääksi Britannian johtavista autosuunnittelijoista. Hänet valittiin Royal Societyn jäseneksi vuonna 1967 ja aateloitiin paria vuotta myöhemmin.Uuden alkuMini aloitti Austinilla/Morriksella täysin uudentyyppisten autojen sarjan – eteen poikittain asennettu moottori ja sen alle sijoitettu, kampikammioon yhdistetty vaihteisto, etuveto ja lähelle auton nurkkia sijoitetut pyörät. Järjestely mahdollistaa ulkomittoihin nähden suuret sisätilat.Sittemmin perusratkaisu moottori edessä poikittain ja etupyöräveto on valloittanut koko maailman.Minin moottorina käytettiin hyväksi havaittua BMC:n A-sarjan konetta pienin muutoksin. Mini sai hyvän vastaanoton ja menestys ralli-kisoissa lisäsi mallin haluttavuutta.Vuoden autoSyyskuussa 1964 oli aika esitellä suurempi malli, Austin 1800. Tällä kertaa tärkein uudistus oli korirakenne, jota tehdas mainosti vahvimmaksi koskaan rakennetuista sarjavalmisteisista.Tiedä häntä, mutta itsekantava kori oli vankka ja sen vääntöjäykkyys nykymittapuullakin hyvä.Jo seuraavana vuonna eurooppalaiset autotoimittajat valitsivat Alec Issigoniksen kynästä syntyneen Austin 1800:n Vuoden autoksi.Italialainen koripaja Pininfarina osallistui 1100-mallin tapaan Austin 1800:n muotoiluun, vaikka suuri osa sen ehdotuksista ei päätynyt tuotantoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMöhkö-Minin avarat tilatMuotoilussa panostettiin Minin ja 1100-mallien tapaan ennen muuta käytännöllisyyteen ja se näkyy. Ulkonäkö vaikuttaan nykysilmään ehkä sympaattiselta, mutta aikanaan se oli lähinnä kömpelö. Malli saikin meillä lempinimen Möhkö-Mini. Mutta minkä 1800 ulkonäössä menetti, sen se korvasi monin verroin sisätiloillaan.Auton kokonaispituus, 4 020 milliä on viisi senttiä lyhyempi kuin VW Kuplan. Austinissa on kuitenkin huomattavasti avarammat tilat.Korkean katon ansiosta takanakin on hyvä pääntila kolmelle aikuiselle. Hattuhyllyn alla on 480 litran tavaratila, jossa on tasainen lattia ja levyin suojatut suorat sivuseinät, joten irtonainen matkatavara ei pääse lommottamaan koripeltejä, kuten monissa muissa ajan autoissa sattui. Varapyörä on sijoitettu erilliseen telineeseen auton alle.Runsaista sisätiloista ja ensimmäisen malliversion nahkaverhoilusta sekä puu- ja kromiyksityiskohdista huolimatta itse sisustus on melko vaatimaton.Riittävät voimatAuton suoritusarvoja pidettiin aikanaan riittävinä, mutta ei mitenkään erikoisina. Oma syynsä tähän oli korin huonolla aerodynamiikalla. Huippunopeus oli vajaat 150 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h nopeuteen otti 20 sekuntia.Vauhdin hillitsemiseksi hydraulisessa jarrujärjestelmässä oli edessä itsesäätyvät levyjarrut, takana perinteisemmät rummut.Muutoksia ja muunnoksiaAustin 1800 -malliin tehtiin paljon pieniä muutoksia jo mallin alkutaipaleella. Vetopyörästön välityssuhdetta ja istuimia paranneltiin jo esittelyvuonna. Myöhempiin muutoksiin sisältyy muun muassa käsijarrun, takajousituksen ja moottorin kiinnityksen parannukset sekä takakallistuksenvaimentimesta luopuminen.Toukokuussa 1968 esiteltiin Austin 1800 Mk II, jossa oli suuremmat, 14 tuuman renkaat aiempien 13-tuumaisten sijaan. Sisustuksessa luovuttiin nahkaverhoilusta.Vuoden 1972 Mk III:n myötä sisustusta kohennettiin ja etumaski sai uuden ilmeen.Teksti: Sami Lindell Kuvat: Jari SaarentausArtikkeli on lyhennelmä Moottorin Klassikko-sarjasta. Moottori-lehden 7-8/2014 voi ostaa digitaalisena näköisversiona Lehtiluukusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 5.4.2025 Vety Näin erottuu massasta toisen sukupolven Hyundai Nexo, joka tarjoaa yli 700 päästötöntä kilometriä viiden minuutin tankkauksella 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija