9.12.2020

Moottori 12/2020: pihejä hybridikilometrejä, panssarivaunulla maastossa, matkailuautoilun talvihaasteita ja käytettynä ostettu Volkswagenin Golf

Mercedes-Benz A 250 e / puolen vuoden koeajo
Moottorin käyttötestissä on ehtinyt olemaan muutaman vuoden sisällä jos jonkinlaista menopeliä.

Tuore Moottori on kattaus kiinnostavista autouutuuksista matkailuautoilun talvikauden haasteisiin ja maastoajoelämyksiin armeijan kulkuneuvoilla. Koeajamme myös vastavalmistuneen Lahden eteläisen kehätien ja seuraamme pelastusharjoitusta tunnelissa sekä kerromme kokemukset pitkistä koeajoistamme.

Puolen vuoden koeajo Mercedes-Benzin ladattavalla hybridillä opetti monin tavoin ja toi esiin paljon kiinnostavia havaintoja. Ajoimme keväällä alkaneella koeajoturneella Mercedes-Benz A 250 e:llä 12 000 kilometriä. Lopputulema pitkästä ja monen koeajokuskin yhteisvoimin toteutetusta koeajorupeamasta on varsin myönteinen: automallissa miellytti eheä kokonaisuus. Pääkehun automalli ansaitsee voimalinjansa ansiosta.

Mersun taloudellisen etenemisen se jokin on suuri akku. Kookkaan akun ja verrattain hyvän aerodynamiikan ansiosta A-sarjalaisella pystyi arkiajossa etenemään hyvinkin 50–70 kilometriä sähköllä, toimituksemme pihein kuski ylsi peräti 82 kilometriin!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maastossa möyrien

Panssarivaunujen ja maastokuorma-autojen huimat etenemiskyvyt haastavassa maastossa käyvät ilmi koeajoelämyksestä, jossa Moottori vieraili Pornaisissa itäisellä Uudellamaalla Mil-Safarien maastoajoradalla. Näillä vehkeillä eivät pienet juurakot ja ojat estä matkantekoa, mutta ajamisen niksit osoittautuivat varsin haastavaksi opeteltavaksi ensikertalaisille.

Kokeiltavanamme oli useita erilaisia kulkupelejä eli sitä samaa kalustoa on ollut tai on yhä käytössä myös Suomen armeijassa. Koeajettu kalusto on tuttua myös valkokankaalta.

Tarjolla oleva maastoajoneuvojen valikoima on laaja venäläisistä Zil- ja KrAZ-kuorma-autoista suomalaisiin Masi-kuorma-autoihin ja Nasu-kumitelavaunuihin. Panssarivaunuissakin valikoimaa riittää ketteristä rynnäkköpanssarivaunuista täysveriseen jättimäiseen ja pelottavankin kokoiseen yli 40-tonniseen T-55 -taistelupanssarivaunuun.

Kookas ja kotimainen

Tuoreimmassa Moottorissa tutustumme klassikkoikään ehtineeseen matkailuvaunuun, jossa ei tule ahtaan paikan kammoa. Astro 8200 -matkailuvaunu vuosimallia 1988 on monin tavoin huima ilmestys ja kotimaista alkuperää. Erityisen vaunuyksilöstä, johon tutustuimme, tekee myös se, että matkailuvaunu on työtunteja säästämättä entisöity upeasti.

Kaksiakselinen rengastus kannattelee liikkuvaa kotia, jolla on mallinimensä mukaisesti korimittaa 8,2 metriä ja leveyttä peräti 2,5 metriä. Vaunujen leveydet olivat tuolloin vuonna 1988 tyypillisesti korkeintaan 2,3 metriä.

Astro 8200 on sisältä uskomattoman väljä. Sisäkorkeutta on niin, ettei 185-senttisen tarvitse varoa pään kattoon kolhaisemista. Lattia on yhtenäinen ja tasainen. Vaunun keskikäytävä on mukavan leveä. Sisällä on kuin olisi astunut aikakoneeseen. Kaikki on kuin silloin joskus 1980-luvun lopulla. Beigen väriset sohvakankaat ovat kestäneet hyvin ajan hampaan puraisua, ne ovat nimittäin alkuperäiset! Vain pehmusteet ja taustakankaat on uusittu.

Käytetyn auton kokemuksia

Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten mekin hankimme sellaisen eli 200 000 kilometriä ajetun farmarikorisen Volkswagen Golfin, jonka voimanlähteenä on dieselmoottori ja vaihteistona DSG-kaksoiskytkinautomaatti. Kerromme yhteiselosta uuden kulkuneuvon kanssa lisää jatkossakin.

Myöhemmät käyttökokemukset antavat vielä odottaa itseään, mutta neljäntonnin hankinta antaa lupaavan ensivaikutelman: ohjaus on kunnossa ja vaihteisto toimii jouheasti. Saa nähdä mitä kilometrit tuovat tullessaan!

Kerromme tuoreimman Moottorin sivuilla myös mitä kuuluu pitkässä koeajossamme olevalle Toyota Corolla 2.0 Hybridille. Paneudumme eritoten auton kulutukseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiinnostavia uutuuksia

Moottorin numerossa 12/2020 koeajossa on laaja katras kiinnostavia autouutuuksia, joissa on lukuisia hybridiratkaisuja kuten automallit Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG, Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150 Hybrid Xcellence DSG ja Citroën C5 Aircross Hybrid Shine Launch Edition 225 e-EAT8. Sähköautoista koeajossamme olivat paljon kiinnostusta myös muotoiluratkaisujensa puolesta herättänyt Mazdan MX-30 sekä japanilaisuutuus Lexus UX 300e, joka on autojätin ensiaskel Euroopan sähköautomaailmaan.

Mazda MX-30

Hyötyajoneuvoista esittelemme Volkswagenin pakettiautoista Multivanin ja Transporterin, Fordilta Transit Trailin ja Transit Customin. Retkeilyautoista koeajettuna Moottorin sivuille on Rapido V62 -malli ja moottoripyöristä BMW R18. Kerromme myös suositun mönkkärimallin eli Polariksen Sportsmanin perusteellisesta uudistumisesta.

Koeajolukupaketin avaajana on johtotähti eli sukupolvenvaihdoksen kokenut Mercedes-Benz S-sarjalainen. Saksalaisen edustusauton uusi malli on aina tapaus, eikä tulokas jätä tälläkään kertaa kylmäksi. Valmistajan rintamailla Saksassa suoritetun koeajon kokemukset olivat myönteisiä. Uutuuteen on tarjolla on huima määrä uusia toimintoja, jotka yllättävät myös helppoudellaan.

Mercedes-Benz S 500 4Matic L

Koeajoimme myös valtaväylän

Suomen suurin tietyömaa on valmis, kun 13 kilometriä uutta valtatieosuutta otetaan käyttöön Lahden ja Hollolan alueilla. Kävimme paikan päällä tutustumassa, miltä tuore tie tuntuu. Kehätiehanke on edennyt valmiiksi etuajassa, olihan alkuperäinen valmistuminen tähdätty vasta vuoden 2021 loppuun. Tielinjaukseen voi tutustua myös videon avulla.

On hyvä mieltää, ettei kyseessä ei ole pelkästään Lahden ohitustie vaan osa valtatie 12:ta eli hyvin tärkeää liikennerungon poikittaisyhteyttä. Jos mennään nopeasti Etelä-Suomen poikki itä-länsisuunnassa, Päijät-Hämeen ohittavia reittivaihtoehtoja on oikeastaan vain kaksi: rannikkoa hipova tai Keski-Suomen läpiajo.

Seurasimme myös uuden tieyhteyden tunnelissa pelastusharjoitusta. Kuinka hyvin se sujui, selviää painetun Moottorin 12/2020 sivuilta. Moottorin voi ostaa myös digitaalisena näköislehtenä Lehtiluukku.fi -sivuston kautta.

Teksti: Moottori Kuvat: Lauri Ahtiainen, Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat