Ajoneuvot Puolen vuoden koeajo Testit 21.4.2020
Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä?
Ladattavat hybridit lupaavat paljon – selvitämme Mercedes-Benz A 250 e:n puolivuotisella koeajolla totuuden.
Ladattava hybridi, mitä ne oikeasti kuluttavat? Kuinka pitkälle pääsee sähköllä, kuinka paljon polttomoottori vie bensiiniä? Miten tahansa ladattavaa hybridiä vertailussa testaa, aina joku kysymys jää vastaamatta, sillä käyttötilanteita on niin hurjan paljon.
Ladattavia hybridejä testaamme laajasti 29. huhtikuuta ilmestyvässä Moottorissa. Jo tätä ennen olimme saaneet idean perusteellisesta ladattavan hybridin koeajosta: suuresta puolen vuoden testistä, jossa autolla ajetaan erilaisissa käyttötilanteissa ja paikoissa eri henkilöiden toimesta.
Näin olemme toimineet aiemminkin: ajoimme vuoden Hyundai Ioniq Electric -täyssähköautolla ja pitkän kesän Seat Arona -kaasuautolla. Viimeistään nyt oli ladattavan hybridi aika.
Ladattavan hybridin vuosi
Taloudellisuustukea sähköstä hakevia automalleja on ollut markkinoilla jo vuosikymmenen ajan, mutta nyt ladattava hybridi on tärkeämpi kuin koskaan ennen. Matalien virallisten hiilidioksidipäästöjen ansiosta ladattavat hybridit ovat autoteollisuuden työkalu täyttämään Euroopan unionin uudet tiukat päästötavoitteet, jotka ovat tänä vuonna ensimmäistä kertaa voimassa.
Jo hybridivertailua tehdessä käsittelemme paljon ladattavien hybridien monimutkaisuutta: autot yhdistävät käytännössä kevyen sähköauton ja tavallisen polttomoottoriauton tekniikat. Vuosien jalostuksen ansiosta valtaosa markkinoiden ladattavista hybrideistä toimii varsin hyvin, kunhan autoa vain lataa esimerkiksi joka yö.
Jatkuva lataaminen ei silti aina tarkoita huippumatalaa kulutusta ja vähäisiä hiilidioksidipäästöjä: vertailussa huomasimme, että täyden taloudellisuuspotentiaalin hyödyntäminen on toisissa autoissa helpompaa kuin toisissa.
Miksi Mercedes?
Tutkiaksemme aihetta otimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon. Mercedeksen valitsimme lupaavien teknisten tietojen ja merkin muista hybridimalleista saatujen positiivisten kokemusten takia.
Juuri ennen oman testiautoyksilömme saapumista toimituksessa käväisi tavallisessa koeajossa sedankorinen A 250 e, joka jätti viikon koeajossa erittäin lupaavan alkuvaikutelman. Seuraava puolivuotinen osoittaa, miten oikeaan viikon koeajomme meni.
Käytännön suoriutumisesta raportoimme lehden sivuilla ja tiheämmin Moottori.fi:ssä sekä tietysti Instagramissa ja Facebookissa.
Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power
Lue myös juttusarjan aiemmat osat:
- Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä?
- Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu?
- Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä?
- Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä
- Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon
- Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä?