21.4.2020

Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä?

Mercedes-Benz A 250 e

Ladattavat hybridit lupaavat paljon – selvitämme Mercedes-Benz A 250 e:n puolivuotisella koeajolla totuuden.

Ladattava hybridi, mitä ne oikeasti kuluttavat? Kuinka pitkälle pääsee sähköllä, kuinka paljon polttomoottori vie bensiiniä? Miten tahansa ladattavaa hybridiä vertailussa testaa, aina joku kysymys jää vastaamatta, sillä käyttötilanteita on niin hurjan paljon.

Ladattavia hybridejä testaamme laajasti 29. huhtikuuta ilmestyvässä Moottorissa. Jo tätä ennen olimme saaneet idean perusteellisesta ladattavan hybridin koeajosta: suuresta puolen vuoden testistä, jossa autolla ajetaan erilaisissa käyttötilanteissa ja paikoissa eri henkilöiden toimesta.

Näin olemme toimineet aiemminkin: ajoimme vuoden Hyundai Ioniq Electric -täyssähköautolla ja pitkän kesän Seat Arona -kaasuautolla. Viimeistään nyt oli ladattavan hybridi aika.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ladattavan hybridin vuosi

Taloudellisuustukea sähköstä hakevia automalleja on ollut markkinoilla jo vuosikymmenen ajan, mutta nyt ladattava hybridi on tärkeämpi kuin koskaan ennen. Matalien virallisten hiilidioksidipäästöjen ansiosta ladattavat hybridit ovat autoteollisuuden työkalu täyttämään Euroopan unionin uudet tiukat päästötavoitteet, jotka ovat tänä vuonna ensimmäistä kertaa voimassa.

Jo hybridivertailua tehdessä käsittelemme paljon  ladattavien hybridien monimutkaisuutta: autot yhdistävät käytännössä kevyen sähköauton ja tavallisen polttomoottoriauton tekniikat. Vuosien jalostuksen ansiosta valtaosa markkinoiden ladattavista hybrideistä toimii varsin hyvin, kunhan autoa vain lataa esimerkiksi joka yö.

Jatkuva lataaminen ei silti aina tarkoita huippumatalaa kulutusta ja vähäisiä hiilidioksidipäästöjä: vertailussa huomasimme, että täyden  taloudellisuuspotentiaalin hyödyntäminen on  toisissa autoissa helpompaa kuin toisissa.

Miksi Mercedes?

Tutkiaksemme aihetta otimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon. Mercedeksen valitsimme lupaavien teknisten tietojen ja merkin muista hybridimalleista saatujen positiivisten kokemusten takia.

Juuri ennen oman testiautoyksilömme saapumista toimituksessa käväisi  tavallisessa koeajossa sedankorinen A 250 e, joka jätti viikon koeajossa erittäin lupaavan alkuvaikutelman. Seuraava puolivuotinen osoittaa, miten  oikeaan viikon koeajomme meni.

Käytännön suoriutumisesta raportoimme lehden sivuilla ja tiheämmin Moottori.fi:ssä sekä tietysti Instagramissa ja Facebookissa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat