14.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz A 250 e on auto, jollaisia kaikkien ladattavien hybridien olisi aina pitänyt olla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz A 250 e yhdistää suuren akun ja pihin polttomoottorin: tuloksena on huipputaloudellinen auto. Hyvää: Sähköinen toimintamatka, kokonaistaloudellisuus. Huonoa: Pikalatausta pitää odotella loppuvuoteen, nelivetoa ei saatavilla. Kirjoitushetkellä Mercedes-Benz A 250 e sedanilla on ajettu 348 kilometriä. Valtaosa matkasta on kymmenien kilometrien taajama-ajoa, mutta on joukossa kaksi sadan kilometrin ajolenkkiäkin. Näiden tuloksena auton keskikulutus on noussut lukemaan 1,4 l/100 km – siis vihdoinkin kulutus on tasolla, missä ladattavien hybridien viralliset kulutuslukemat ovat olleet jo vuosia. Paneudumme Moottorin numerossa 5/2020 olevassa ladattavien hybridien vertailussa tarkemmin autoluokan todellisiin kulutuksiin ja käsittelemme sitä, miten järjetöntä on kuvailla kahden voimalinjan yhdistävien autojen kulutusta vain yhdellä numerolla. Lyhyesti sanottuna: ei uusi A 250 e sekään mene superpihisti lataamatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Toimiva toimintamatka Pikkumersun lataaminen tosin kannattaa poikkeuksellisen paljon: teoreettiselta kapasiteetiltaan peräti 15,6 kilowattituntinen akku (lisäys: käytettävissä 10,9 kWh) liikuttaa autoa käytännön ajotilanteessa vaivatta 50 kilometriä – suopeissa olosuhteissa pääsimme yli 60 kilometriä maantievauhtia. Ison akun ansiosta valtaosa arkisista matkoista sujuu täysin vailla polttomoottoria, ja vielä sadan kilometrin reissulla polttomoottoriajon osuus jää pieneksi. Tämä siitä huolimatta, että auto on varustettu varsin tehokkaan tuntuisella sähkölämmityksellä. Valitettavasti A 250 e sedan ei ehtinyt edellä mainittuun hybriditestiin. Ajoimme vertailun vuoksi autolla 90 kilometrin maantielenkin testihetkeä vastanneessa 5 celsiusasteen lämpötilassa ja kulutusta kasvattavassa vesisateessa: tästä huolimatta A 250 e oli huomattavasti taloudellisempi kuin yksikään vertailulenkillä ajamamme auto. Mercedes-Benzin pikkusedanin kokonaistaloudellisuutta parantaa varsin hyvä aerodynamiikka ja pihi 1,33-litrainen polttomoottori. Kulutus vaikuttaa pysyvän varsin kohtuullisena myös pidemmällä polttomoottoriajolla. Mielekästä asiointilatausta Latausportti on oikealla takana, bensiini tankataan samasta kohtaa kuljettajan puolelta. Mikäli päätepisteestä löytää latausaseman, täyttyy akku 7,4 kilowatin teholla (2x16A) noin kahdessa tunnissa. Nopean latauksen ja matalahkon sähkönkulutuksen ansiosta A-sarjaa on mielekästä ladata lyhyemmilläkin kauppavisiiteillä – puolen tunnin lataus tuo kolean kevätkelin sähkönkulutuksella 10–15 lisäkilometriä, mikä taajamassa asuvilla usein kattaa koko reissun kilometrit ovelta ovelle – hyvä houkutin, jos kauppa tarjoaa ilmaista latausta. Loppuvuodesta lisävarustelistalle ilmestyy vielä 24 kilowatin enimmäistehoon yltävä CCS-pikalataus. Se on erittäin tärkeä ja odotettu lisä: nyt sähköajon osuus kasvaa pidemmälläkin matkalla. Myös ladattava B-sarja A 250 e liikkuu varsin vaivatta 102-hevosvoimaisen sähkömoottorinsa turvin. Hybridivoimalinjan yhteisteho nouseekin jo sporttiseen 218 hevosvoimaan, joten myös ripeät ohitukset onnistuvat. 250 e -hybridivoimalinjan saa koeajetun A-sarjan sedanin lisäksi viisioviseen A-malliin sekä B-sarjan tila-autoon. Mittaristonäkymää saa personoitua mieleiseksi. Graafinen ilme on hieman sekava, mutta siihen tottuu. Voimalinjaa lukuun ottamatta auto on ennallaan: MBUX-käyttöjärjestelmään on lisätty tarpeelliset sähkönkulutustiedot ja mittaristoon saa hybridinäkymiä. Ihan valmis paketti ei vielä ole: ainakaan koeajoauto ei löydä kovin suurella menestyksellä julkisia latausasemia – eikä edes Vehon toimipisteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus ennallaan Ajettavuuden kannalta hybridiversion noin 250 kilon lisämassa, josta 157 kilogrammaa tulee akusta, ei arkiajossa haittaa – kenties A 250 e liikkuu jopa hivenen keveämpiä sisariaan pintapehmeämmin. Sähköajolla voimalinja toimii hienosti – tosin automallin kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on muutenkin parantunut merkittävästi debyytin jälkeen. Aivan sähköautomaiseksi kulkua ei voi sanoa: kaasuvaste ei ole aina ihan välitön, sillä vaihteiston läpi vetävä sähkömoottori joutuu ajoittain odottamaan sekunnin kymmenyksiä vaihteen vaihtumista. Kyse ei ole moitteesta vaan havainnosta, sillä omassa ajorutiinissani saattaa välillä mennä päiviä ilman polttomoottorin kytkeytymistä. Täyssähköisen ajon toimintamatkan kasvu 20–35 kilometrin tasolta noin 50 kilometrin tasolle on edistysaskel, joka ladattavien hybridien olisi pitänyt ottaa kauan sitten – toivottavasti muut merkit kopioivat. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz A 250 e sedan Business AMG Edition EQ Power Hinta alkaen 43 365 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 014 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm#&179;, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 118 kW (160 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 230 Nm (1620–400 r/min) Vääntö 230 Nm (1620–400 r/min) Akku Lataus: Type 2 7,4 kW (2x16A), akuston kapasiteetti 15,6 kWh (teoreettinen) / 10,9 kWh (käytettävissä) Toimintamatka 68 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 25 g/km Mitat pituus 4549 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1446 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottorin teho 75 k W (102 hv), järjestelmän yhteisteho 160 kW (218 hv) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku