12.5.2020

Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä?

Mercedes-Benz A 250 e

Mittasimme puolen vuoden koeajossa olevan Mercedes-Benz A 250 e:n toimintamatkan sähköllä. Sääongelmista huolimatta tulos ilahdutti.

Kerroimme viime tiistaina ensimmäiset kommentit Mercedes-Benz A 250 e:n kanssa elämisestä. Puolen vuoden koeajosta on tullut ilahduttavan paljon palautetta, suuri kiitos siitä!

Nyt viikkoa myöhemmin polttomoottorikin on jo todettu toimivaksi, mutta kovin montaa kilometriä ei bensiinillä edelleenkään ole tarvinnut ajaa. Sen takia emme vielä voi ottaa kantaa auton polttoaineenkulutukseen – niin kiinnostavaa kuin se olisikin.

Itse asiassa juuri pitkän matkan polttoaineenkulutus on seikka, josta olemme saaneet eniten palautetta. Palaamme asiaan heti kun taitamme autolla pidemmän matkan – ihan pelkän ajan ja bensiinin kuluttamisen takia emme halua Hangosta Nuorgamiin ja takaisin ajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköllä huolettomasti 50 kilometriä

Sähköisestä toimintamatkasta meille on sen sijaan muodostunut jo varsin hyvä kuva. Kevään lämpötila on pyörinyt karkeasti 5–15 celcsisasteen tuntumassa, ja tässä kelissä täydellä akulla Mercedes-Benz A 250 e näyttäisi liikkuvan huoletta noin viitisenkymmentä kilometriä, kun nopeus vaihtelee taajama-ajosta tavalliseen 80 km/h maantieajoon.

Ajon jaksottaisuus näky toimintamatkassa: neljä erillistä 10 kilometrin matkaa kuluttaa enemmän sähköä kuin yksi 40 kilometrin matka. Syy on auton lämmityksessä, sisätilojen lämmittäminen haluttuun lämpötilaan vie enemmän energiaa kuin saavutetun lämpötilan ylläpito.

Ideaalitilanteessa latauspisteeseen kytketyn auton esilämmitys aktivoitaisiin puhelinapplikaatiolla aina ennen matkaan lähtöä.

Sähköauton kulutus on armottomampi kuin polttomoottorin: kun lämpöä ei tehdä hukkalämmöstä, näkyvät lämmitykset heti toimintamatkassa. Niin näkyy myös ajonopeus.

Mercedes-Benz A 250 e

Kuinka pitkälle teoriassa pääsee?

Halusimme myös mitata miten pitkälle Mercedeksellä pääsee, kun autolla vain lähtee ajamaan tasaista maantievauhtia. Tämän mittauksen teimme sisätilat esilämmittäen – tarkoitus oli mukailla tilannetta, jossa kotipihan latauslaitteelta ajetaan kaukana sijaitsevalle työpaikalle sähköllä. Mutta kuinka kauas A 250 e:llä pääsee sähköllä 10 celsiusasteen kevätsäässä?

Ainakin 67 kilometriä.

Ehkä vähän pidemmällekin olisi päässyt. Alkuperäinen ajatus ajaa 51-tietä Espoosta kohti Hankoa kariutui rankkasateen vaatimaan reittimuutokseen: muutama kilometri sateessa ja jokunen ramppi ja liikenneympyrä ovat normaalia liikennearkea, mutta toimintamatkatestaamisessa niitä ei kaivata.

67 kilometrin matkalla keskinopeus oli lopulta 65 km/h, eli sähköä riitti kohtalaisen normaalivauhtisessa ajossa li tunniksi. Todennäköisesti 70 kilometriä onnistuu, kun teemme uusintayrityksen ilman rankkasadetta vähän lämpimämmässä säässä – mutta kuten totesimme, tällainen matka vaatii tasavauhtista katkeamatonta ajoa, eikä sen pohjalta voi olettaa Mercedeksen kulkevan jokaisessa käyttötilanteessa neljänä vuodenaikana sähköllä näin pitkälle.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat