12.5.2020 Ajoneuvot Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittasimme puolen vuoden koeajossa olevan Mercedes-Benz A 250 e:n toimintamatkan sähköllä. Sääongelmista huolimatta tulos ilahdutti. Kerroimme viime tiistaina ensimmäiset kommentit Mercedes-Benz A 250 e:n kanssa elämisestä. Puolen vuoden koeajosta on tullut ilahduttavan paljon palautetta, suuri kiitos siitä! Nyt viikkoa myöhemmin polttomoottorikin on jo todettu toimivaksi, mutta kovin montaa kilometriä ei bensiinillä edelleenkään ole tarvinnut ajaa. Sen takia emme vielä voi ottaa kantaa auton polttoaineenkulutukseen – niin kiinnostavaa kuin se olisikin. Itse asiassa juuri pitkän matkan polttoaineenkulutus on seikka, josta olemme saaneet eniten palautetta. Palaamme asiaan heti kun taitamme autolla pidemmän matkan – ihan pelkän ajan ja bensiinin kuluttamisen takia emme halua Hangosta Nuorgamiin ja takaisin ajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköllä huolettomasti 50 kilometriä Sähköisestä toimintamatkasta meille on sen sijaan muodostunut jo varsin hyvä kuva. Kevään lämpötila on pyörinyt karkeasti 5–15 celcsisasteen tuntumassa, ja tässä kelissä täydellä akulla Mercedes-Benz A 250 e näyttäisi liikkuvan huoletta noin viitisenkymmentä kilometriä, kun nopeus vaihtelee taajama-ajosta tavalliseen 80 km/h maantieajoon. Ajon jaksottaisuus näky toimintamatkassa: neljä erillistä 10 kilometrin matkaa kuluttaa enemmän sähköä kuin yksi 40 kilometrin matka. Syy on auton lämmityksessä, sisätilojen lämmittäminen haluttuun lämpötilaan vie enemmän energiaa kuin saavutetun lämpötilan ylläpito. Ideaalitilanteessa latauspisteeseen kytketyn auton esilämmitys aktivoitaisiin puhelinapplikaatiolla aina ennen matkaan lähtöä. Sähköauton kulutus on armottomampi kuin polttomoottorin: kun lämpöä ei tehdä hukkalämmöstä, näkyvät lämmitykset heti toimintamatkassa. Niin näkyy myös ajonopeus. Kuinka pitkälle teoriassa pääsee? Halusimme myös mitata miten pitkälle Mercedeksellä pääsee, kun autolla vain lähtee ajamaan tasaista maantievauhtia. Tämän mittauksen teimme sisätilat esilämmittäen – tarkoitus oli mukailla tilannetta, jossa kotipihan latauslaitteelta ajetaan kaukana sijaitsevalle työpaikalle sähköllä. Mutta kuinka kauas A 250 e:llä pääsee sähköllä 10 celsiusasteen kevätsäässä? Ainakin 67 kilometriä. Ehkä vähän pidemmällekin olisi päässyt. Alkuperäinen ajatus ajaa 51-tietä Espoosta kohti Hankoa kariutui rankkasateen vaatimaan reittimuutokseen: muutama kilometri sateessa ja jokunen ramppi ja liikenneympyrä ovat normaalia liikennearkea, mutta toimintamatkatestaamisessa niitä ei kaivata. 67 kilometrin matkalla keskinopeus oli lopulta 65 km/h, eli sähköä riitti kohtalaisen normaalivauhtisessa ajossa li tunniksi. Todennäköisesti 70 kilometriä onnistuu, kun teemme uusintayrityksen ilman rankkasadetta vähän lämpimämmässä säässä – mutta kuten totesimme, tällainen matka vaatii tasavauhtista katkeamatonta ajoa, eikä sen pohjalta voi olettaa Mercedeksen kulkevan jokaisessa käyttötilanteessa neljänä vuodenaikana sähköllä näin pitkälle. Puolen vuoden koeajo: Mercedes-Benz A 250 e EQ Power Lue myös juttusarjan aiemmat osat: Puolen vuoden koeajo: kuinka Mercedes-Benz A 250 e:n akun lataaminen vaikuttaa kulutukseen moottoritiellä? Puolen vuoden koeajo: kuinka ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e toimii, kun sähkö loppuu? Kuinka pitkälle ladattava hybridi Mercedes-Benz A 250 e kulkee pelkällä sähköllä? Ensimmäiset viikot Mercedes-Benz A 250 e:llä: polttomoottori odottaa yhä käynnistymistä Uuden auton rakentamisen ihanuus ja tuska – nämä varusteet valitsimme Mercedes-Benz A 250 e:n puolen vuoden koeajoon Mercedes-Benz A 250 e puolen vuoden koeajossa – nyt selviää mitä ladattava hybridi kuluttaa oikeassa elämässä? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku